DEBATT
– Vil man redusere presset i rushtiden, må man sette opp flere avganger, bedre kapasitet og faktisk levere et tilbud folk kan stole på, ikke bare øke prisen for de som allerede står som sild i tønne, mener Aksel Svartvassmo (20) fra Oslo.
Foto: Ingri Valen Egeland / Privat
– Dette er absurd. Vi som allerede står tett i tett på bussen, skal nå betale mer for et tilbud som ikke fungerer
– Hvorfor skal man betale ekstra for en tjeneste som allerede fungerer dårlig, bare fordi man har en hverdag strukturert rundt klokka 08.00–16.00? Det er rett og slett useriøst.
Ruter vil øke
billettprisene i rushtiden. Dette er absurd. Vi som allerede står tett i tett
på bussen hver morgen, skal nå betale mer for et tilbud som ikke engang
fungerer.
I flere år har både byrådet
og staten forsøkt å gjøre Oslo om til en by for gående, syklende og for de som
bruker offentlig transport. I samme slengen har bilens tilstedeværelse blitt
jobbet mot slik at man skal kunne reise grønnere, mer effektivt og kollektivt.
Når Ruter nå foreslår at
kunder som reiser i rushtiden, skal betale mer, blir jeg frustrert. Hvorfor skal
man betale ekstra for en tjeneste som allerede fungerer dårlig, bare fordi man
har en hverdag strukturert rundt klokka 08.00–16.00? Det er rett og slett useriøst.
Ruter har nettopp kommet
med et nytt tiltak mot sniking på buss, der de ansetter flere
støttekontrollører. Dette ble trukket frem som et positivt tiltak som kunne øke
billettinntektene. Med dette har Ruter anslått at de vil tjene tilbake rundt tolv millioner ellers tapte kroner.
Passasjerene merker ingen forbedring
Er det ikke litt interessant at kort tid etterpå
kommer et forslag om å øke prisen i rushtid, samtidig som man hevder at
billettinntektene går direkte til å forbedre tilbudet? Hvis ikke de tolv millionene duger for å forbedre kollektivtilbudet, hva er det egentlig en
rushtidsøkning skal fikse?
Det virker som dette
handler mindre om å løse kapasitetsproblemer, og mer om å få inntektene opp,
uten å gi noe tilbake. I hvilken verden gir det mening at et selskap som gir et
kollektivtilbud, skal tjene inn mer penger uten å bruke det på å fikse en av
tjenestens største problem?
La oss ikke glemme at vi betaler ikke skatt bare
for moro, vi betaler skatt slik at tjenestene vi trenger i hverdagen skal
fungere. Ruter får både statsstøtte og billettinntekter, men passasjerene
merker ingen forbedring. Hvor blir disse pengene av i så fall? For meg som
veldig ofte står presset mot en annen på bussen klokken 08.00 om morgenen, er dette
helt vilt frustrerende.
Folk mister tilliten
Når vi betaler mer, men får
mindre, mister folk tilliten til hele systemet.
Det er ikke slik et sosialt
bærekraftig kollektivsystem skal fungere. Prisøkning i rushtiden rammer de som
ikke kan velge bort reisen til jobb eller skole, og fremstår som ufølsomt.
Selvfølgelig er
kollektivtransport viktig for å kutte utslipp, men hvis kollektiv blir dyrere
og dårligere, straffer man dem som faktisk prøver å velge grønt. For mange er
det ikke lengre pålitelig, enten det er forsinkelser, innstillinger, eller rett
og slett prisen for billett. Når kollektivtransport er upålitelig, og man i
tillegg må betale mer, mister folk motivasjon til å velge grønt.
Må sette opp flere avganger
Dette er ikke
rakettforskning, det er faktisk ganske enkelt. Vil man redusere presset i
rushtiden, må man sette opp flere avganger, bedre kapasitet og faktisk levere
et tilbud folk kan stole på, ikke bare øke prisen for de som allerede står som
sild i tønne.
Hvis Ruter fortsetter denne
retningen, risikerer vi å se en nedadgående spiral. Folk mister tilliten, og
flere velger bilen. Da taper både miljøet, bybildet og fellesskapet.
Før Ruter
ber oss betale mer, burde de bevise at pengene faktisk går til bedre busser,
flere avganger og et reisetilbud folk kan stole på. Oslo trenger ikke dyrere
billetter, Oslo trenger et kollektivtilbud som faktisk fungerer.
Innlegget
er levert av Ung debatt, et
selskap som formidler unge meninger til norske aviser.