Mari Rise Knutsen (Rødt) Foto: Oslo Rødt Selvkjørende bil Ruter Groruddalen Foto: Ruter
Hån mot innbyggere at Ruter har brukt 100 millioner kroner på et "lekeprosjekt" fremfor å styrke kollektivtrafikken, mener mari Rise Knutsen (Rødt).

- Ruters selvkjørende biler i Groruddalen har kostet nær 50 000 kroner per tur

Er Ruters selvkjørende biler framtidas kollektivtransport eller sløseri på høyt nivå?

Publisert

VårtOslo kunne vi nylig lese at Ruters selvkjørende biler i Groruddalen så langt har gjennomført over 2000 turer og kostet nær 100 millioner kroner.

Over 2000 turer. Jeg kan ikke si at jeg er videre imponert over antallet.  Det vil si at en enkelt tur med en selvkjørende Ruter-bil koster nær 50 000 kroner. 

Er det verdt prisen?

En kunne kommet ganske langt med ordinær taxi for en slik sum. 

'Men med Ruters “selvkjørende biler” (de har sikkerhetssjåfør!) så kan en bare reise innenfor et avgrenset område i Groruddalen. Er dette tilbudet virkelig verdt prisen, Ruter?

Totalt har prosjektet et budsjett på 99 millioner kroner for perioden 2023–2025. 

Av dette har Ruter selv brukt 11 millioner, mens EU, Enova og Forskningsrådet dekker resten. 

Innovasjon og forskning er vel og bra, men det må være et rimelig forhold mellom pris og nytte – og her er det fullstendig fraværende.

Hån mot innbyggerne

Vi må sjølsagt snakke om transportbehovet vi har i byen vår og særlig i de ytre bydelene, men det Groruddalen først og fremst trenger er utbygging av kapasitet. 

At Ruter bruker nært 100 millioner kroner i løpet av to år på et «leke-prosjekt» i stedet for å tilby denne delen av byen reell styrking av kollektivtilbudet er en hån mot innbyggerne.

Det Oslo og Groruddalen trenger er et tilgjengelig og billig kollektivtilbud

Ruters pengebruk og den minimale betydninga for kapasiteten er helt hårreisende. 

Hva mener byråden?

Det Oslo, og fremfor alt Groruddalen, trenger nå er kapasitetssterke kollektivløsninger som kan frakte store mengder passasjerer effektivt på kort tid.

Kollektivtilbudet må være billig og tilgjengelig for at vi skal kunne redusere privatbilismen og kutte i klimagassutslipp.

Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) har tidligere bekreftet at hun støtter Ruters pilotprosjekt med selvkjørende biler. 

Mener byråden virkelig at dette er den beste måten å bruke fellesskapets penger på, i en tid hvor innbyggerne i ytre by trenger et seriøst kollektivløft?

Powered by Labrador CMS