Selv om bransjen vokser, er det særlig hovedstaden som leder an.

Tallene avslører: Oslo er motoren bak veksten

En rapport fra 2025 har kartlagt det norske AI-landskapet – og tegner et bilde av en bransje i eksplosiv vekst, men med stor geografisk skjevhet.

Publisert

Bli varslet om siste nytt i VårtOslo-appen: Last ned for iPhone her og Android her!

En rapport har kartlagt det norske AI-landskapet for å få bedre innsikt i hvor utviklingen skjer, hvem som vokser, og hvilke utfordringer bransjen står overfor. Analysen bygger på data fra over 25 000 AI-verktøy og ser blant annet på trafikk, investeringer og selskapsstørrelse. Den tegner et tydelig bilde av en bransje i kraftig vekst – men også med stor geografisk konsentrasjon, skjev synlighet og tøff konkurranse.

Oslo i sentrum

Rapporten viser at Oslo uten tvil er sentrum for Norges AI-miljø, med hele 54 prosent av landets AI-verktøy og selskaper lokalisert her.

Til sammenligning har Trondheim 9 prosent, Stavanger 6 prosent, og Bergen 5 prosent. Det betyr at disse fire byene står for nesten tre fjerdedeler av all AI-aktivitet og selskaper i Norge – samtidig viser rapporten tydelig hvor dominerende Oslo er i dette raskt voksende teknologifeltet.

Gjennomsnittsalder på under 8 år

Over 30 prosent av AI-selskapene i Norge er etablert så sent som i 2022 eller senere, og mer enn halvparten startet opp etter 2019. Med en gjennomsnittsalder på under åtte år, er dette et område i rask utvikling – hvor nye aktører stadig dukker opp. 

Ifølge rapporten gjør den sterke konsentrasjonen av AI-selskaper i Oslo-området byen til et viktig utviklingssenter, med gode muligheter for samarbeid, kompetansebygging og vekst.

Noen få dominerer

Nettbesøkene til norske AI-verktøy har mer enn doblet seg på bare fem år. Fra 2020 til 2025 økte trafikken fra 13 til over 33 millioner besøk, og selv i 2024 fortsatte veksten med 3,4 prosent. 

Men til tross for at markedet vokser, er trafikken sterkt konsentrert. Fem selskaper står nemlig for nesten tre fjerdedeler av alle besøk, og de 100 mest populære verktøyene får hele 98 prosent av trafikken.

Noen bransjer trekker tydelig mer oppmerksomhet enn andre. Sikkerhet, dataanalyse, finans og utdanning tiltrekker seg mange besøk på nett, mens verktøy innen energi og industri kanskje ikke får like mange nettsidebesøk – men de spiller en viktig rolle i mer spesialiserte fagmiljøer.

Powered by Labrador CMS