DEBATT

Oslo 20250818. Høyre-leder Erna Solberg, nestleder Tina Bru og Oslos skolebyråd Julie Remen Midtgarden deltar på første skoledag i klasse 7b på Bryn skole.
Første skoledag for klasse 7b på Bryn skole.

– Osloskolen trenger flere lærere og mer penger. Ikke flere tester

Jeg vil at datteren min skal gå på en skole som ser henne, støtter henne og gir henne muligheter. Det vil jeg for alle barn i Oslo. Det burde ikke være slik at man må håpe at nærskolen har ressurser nok.

Publisert

«Noen elever i femte klasse leser på nivå med første klasse», skriver Høyre i VårtOslo. Det er et alvorlig problem. Men det mest alvorlige er at dette skjer nå, på deres vakt.

I stedet for å ta ansvar som byrådsparti, forsøker Høyre å skyve ansvaret over på oss som forlot rådhuset for to år siden. Jeg skrev om skolestart som far og politiker med klare forventninger til hva alle barn i Oslo skal kunne forvente av sin skole.

Høyres svar var å sverte Arbeiderpartiet og påstå at vi «vil ha mindre kunnskap». Det er både feil og historieløst.

Vi gjenreiste skolen

Da det rødgrønne byrådet overtok i 2015, hadde Høyre kuttet over 320 millioner kroner fra skolenes budsjetter. Hver eneste skole var pålagt å kutte videre. Skolene fikk bare 80 prosent av finansieringen for hver ny elev, og lærertettheten var den laveste i landet. Dette rammet hardest der behovene var størst.

Vi prioriterte annerledes. På åtte år ansatte vi over 1200 nye lærere og økte grunnfinansieringen med over 500 millioner kroner totalt. Vi innførte 100 prosent finansiering for nye elevplasser og styrket særlig skoler i Groruddalen, indre øst og Søndre Nordstrand.

Resultatene kom: 800 flere ungdommer fullførte videregående hvert år. Grunnskolepoengene økte fra 40,9 til 45,1, mest i Groruddalen. Oslo ble best i landet på nasjonale prøver. Vi styrket skolene og utjevnet forskjeller samtidig.

Høyre satser på tester

Her ligger kjernen i forskjellen: Arbeiderpartiet mener at bedre resultater krever mer ressurser. Høyre mener at flere tester er løsningen. Vi styrket skolene med faktiske penger. De kutter og tror at standardiserte prøver skal løse problemene.

Vi er ikke imot å vite hva elevene kan. Vi er imot meningsløs testing som stjeler tid fra undervisningen. Ekte lærerstøtte er å gi lærerne ressurser til å gjøre jobben sin, ikke flere standardiserte tester.

Fagfolkene er tydelige. Marianne Lange Krogh, leder for Utdanningsforbundet i Oslo, sier: «Dersom man tror at nasjonale prøver sier noe om hvilke skoler som driver god praksis, er dette uheldig. Det er så mye en skole driver med som ikke kommer frem i et prøveresultat.»

Prøitz-utvalget anbefalte å avvikle de nasjonale prøvene fordi de ikke måler elevenes kunnskap på en god måte. Høyre ignorerer faglige råd samtidig som de påstår at Arbeiderpartiet ikke er et kunnskapsparti.

Nå er det Høyres ansvar

Jeg vil at datteren min skal gå på en skole som ser henne, støtter henne og gir henne muligheter. Det vil jeg for alle barn i Oslo.

Det burde ikke være slik at man må håpe at nærskolen har ressurser nok. Det burde være en selvfølge. Høyres svar på skoleutfordringer er flere tester og mindre penger. Vårt svar var flere lærere og mer penger. Resultatene av begge tilnærmingene ser vi i dag.

Arbeiderpartiet styrket skolen i åtte år. Nå er det Høyres ansvar å levere.

Powered by Labrador CMS