DEBATT
Første skoledag for klasse 7b på Bryn skole.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Osloskolen trenger flere lærere og mer penger. Ikke flere tester
Jeg vil at datteren min skal gå på en skole som ser henne, støtter henne og gir henne muligheter. Det vil jeg for alle barn i Oslo. Det burde ikke være slik at man må håpe at nærskolen har ressurser nok.
«Noen elever i
femte klasse leser på nivå med første klasse», skriver Høyre i VårtOslo. Det er
et alvorlig problem. Men det mest alvorlige er at dette skjer nå, på deres
vakt.
I stedet for å ta
ansvar som byrådsparti, forsøker Høyre å skyve ansvaret over på oss som forlot
rådhuset for to år siden. Jeg skrev om skolestart som far og politiker med
klare forventninger til hva alle barn i Oslo skal kunne forvente av sin skole.
Høyres svar var å
sverte Arbeiderpartiet og påstå at vi «vil ha mindre kunnskap». Det er både
feil og historieløst.
Vi gjenreiste skolen
Da det rødgrønne
byrådet overtok i 2015, hadde Høyre kuttet over 320 millioner kroner fra
skolenes budsjetter. Hver eneste skole var pålagt å kutte videre. Skolene fikk
bare 80 prosent av finansieringen for hver ny elev, og lærertettheten var den
laveste i landet. Dette rammet hardest der behovene var størst.
Vi prioriterte
annerledes. På åtte år ansatte vi over 1200 nye lærere og økte
grunnfinansieringen med over 500 millioner kroner totalt. Vi innførte 100
prosent finansiering for nye elevplasser og styrket særlig skoler i
Groruddalen, indre øst og Søndre Nordstrand.
Resultatene kom:
800 flere ungdommer fullførte videregående hvert år. Grunnskolepoengene økte
fra 40,9 til 45,1, mest i Groruddalen. Oslo ble best i landet på nasjonale
prøver. Vi styrket skolene og utjevnet forskjeller samtidig.
Høyre satser på tester
Her ligger
kjernen i forskjellen: Arbeiderpartiet mener at bedre resultater krever mer
ressurser. Høyre mener at flere tester er løsningen. Vi styrket skolene med
faktiske penger. De kutter og tror at standardiserte prøver skal løse
problemene.
Vi er ikke imot å
vite hva elevene kan. Vi er imot meningsløs testing som stjeler tid fra
undervisningen. Ekte lærerstøtte er å gi lærerne ressurser til å gjøre jobben
sin, ikke flere standardiserte tester.
Fagfolkene er
tydelige. Marianne Lange Krogh, leder for Utdanningsforbundet i Oslo, sier:
«Dersom man tror at nasjonale prøver sier noe om hvilke skoler som driver god
praksis, er dette uheldig. Det er så mye en skole driver med som ikke kommer
frem i et prøveresultat.»
Prøitz-utvalget
anbefalte å avvikle de nasjonale prøvene fordi de ikke måler elevenes kunnskap
på en god måte. Høyre ignorerer faglige råd samtidig som de påstår at
Arbeiderpartiet ikke er et kunnskapsparti.
Nå er det Høyres ansvar
Jeg vil at
datteren min skal gå på en skole som ser henne, støtter henne og gir henne
muligheter. Det vil jeg for alle barn i Oslo.
Det burde ikke
være slik at man må håpe at nærskolen har ressurser nok. Det burde være en
selvfølge. Høyres svar på skoleutfordringer er flere tester og mindre penger.
Vårt svar var flere lærere og mer penger. Resultatene av begge tilnærmingene
ser vi i dag.
Arbeiderpartiet
styrket skolen i åtte år. Nå er det Høyres ansvar å levere.