DEBATT
– Jeg forventer at min datters skole i bydel Søndre Nordstrand ikke skal være noe dårligere enn andre skoler i Oslo, sier nestleder i Oslo arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg.
Foto: Sturlasson
– Mine fem forventninger til osloskolen
Min datter begynner i første klasse. For henne blir det mye nytt og spennende. Som foreldre er vi forberedt på den store overgangen. Som politiker er jeg bekymret for utviklingen i osloskolen, og jeg har noen klare forventinger.
Som bystyrepolitiker er jeg godt
kjent med utfordringene i osloskolen under Høyre-byrådet. Derfor har jeg fem
klare forventninger.
For det første: Jeg forventer at min datters skole i
bydel Søndre Nordstrand ikke skal være noe dårligere enn andre skoler i Oslo.
Segregeringen i osloskolen kan bli et alvorlig problem og
føre til at flere velger bort nærskolen sin på Søndre Nordstrand. Min datter
skal ha lik mulighet til å lykkes som alle andre.
For det andre: Laget rundt min datter i skolen må
være der, og da må skolene ha råd til å bygge dette laget. Det handler blant
annet om flere lærere, gode vikarordninger, miljøarbeidere, god
skolehelsetjeneste, og til og med en fast vaktmester.
For læreren må få være lærer i eget klasserom, og ikke jobbe
med tusen andre ting fordi skolene ikke kan ha nok ansatte.
Når vi vet at elevene er forskjellige, krever jeg at ekstra
ressurser settes inn der behovene er størst. Gjennom ekstra målrettet innsats
til de skolene som trenger det aller mest, kan vi få ned forskjellene i osloskolen.
Jeg er bekymret over
at flere skoler må kutte fordi de ikke får nok penger av Høyre-byrådet.
For det tredje: Min kone er kunstner. Vår datter har
arvet morens ferdigheter og kreativitet. For å ikke drepe læringslysten til de
yngste barna må vi satse på mer praktisk læring, på mer kunst og håndverk.
Det handler om å lære med hendene, ikke bare med hodet. Skolen
må ta i bruk forskjellige metoder for at ungene våre skal lære.
For det fjerde: Tid til å utvikle grunnleggende
ferdigheter som kritisk tenkning, lesing og muntlige ferdigheter – ikke bare mer
testing og måling.
Leseglede er utrolig viktig for leseferdighetene, som kommer
til nytte i alle fag. Jeg vil at min datter skal gå på en skole der hun
utvikler de grunnleggende ferdighetene dag for dag.
For det femte: Det er fortsatt høye mobbetall i osloskolen.
Utdanningsbyråden fra Høyre har sagt at hun er bekymret. Men jeg vil se
handling. Å oppleve ens barn bli mobbet i skolen er blant de største fryktene
foreldre går rundt og bærer på.
Arbeiderpartiet har foreslått et beredskapsteam mot mobbing
og vold i utdanningsetaten, som skal bidra til forebyggende arbeid og sikre at
skoler får rask praktisk hjelp i vanskelige saker. Det er et godt forslag.
Min datter, og alle osloelever, må trives i skolen. Derfor
er det viktig med en osloskole som ser alle elever, hjelper alle elever som
trenger støtte og sørger for gode skolemiljøer. Min datter fortjener det. Alle
som vokser opp i Oslo fortjener en god skole.