DEBATT

Abdullah Alsabeehg
– Jeg forventer at min datters skole i bydel Søndre Nordstrand ikke skal være noe dårligere enn andre skoler i Oslo, sier nestleder i Oslo arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg.

– Mine fem forventninger til osloskolen

Min datter begynner i første klasse. For henne blir det mye nytt og spennende. Som foreldre er vi forberedt på den store overgangen. Som politiker er jeg bekymret for utviklingen i osloskolen, og jeg har noen klare forventinger.

Publisert

Som bystyrepolitiker er jeg godt kjent med utfordringene i osloskolen under Høyre-byrådet. Derfor har jeg fem klare forventninger.

For det første: Jeg forventer at min datters skole i bydel Søndre Nordstrand ikke skal være noe dårligere enn andre skoler i Oslo.

Segregeringen i osloskolen kan bli et alvorlig problem og føre til at flere velger bort nærskolen sin på Søndre Nordstrand. Min datter skal ha lik mulighet til å lykkes som alle andre.

For det andre: Laget rundt min datter i skolen må være der, og da må skolene ha råd til å bygge dette laget. Det handler blant annet om flere lærere, gode vikarordninger, miljøarbeidere, god skolehelsetjeneste, og til og med en fast vaktmester.

For læreren må få være lærer i eget klasserom, og ikke jobbe med tusen andre ting fordi skolene ikke kan ha nok ansatte.

Når vi vet at elevene er forskjellige, krever jeg at ekstra ressurser settes inn der behovene er størst. Gjennom ekstra målrettet innsats til de skolene som trenger det aller mest, kan vi få ned forskjellene i osloskolen. Jeg er bekymret over at flere skoler må kutte fordi de ikke får nok penger av Høyre-byrådet.

For det tredje: Min kone er kunstner. Vår datter har arvet morens ferdigheter og kreativitet. For å ikke drepe læringslysten til de yngste barna må vi satse på mer praktisk læring, på mer kunst og håndverk.

Det handler om å lære med hendene, ikke bare med hodet. Skolen må ta i bruk forskjellige metoder for at ungene våre skal lære.

For det fjerde: Tid til å utvikle grunnleggende ferdigheter som kritisk tenkning, lesing og muntlige ferdigheter – ikke bare mer testing og måling.

Leseglede er utrolig viktig for leseferdighetene, som kommer til nytte i alle fag. Jeg vil at min datter skal gå på en skole der hun utvikler de grunnleggende ferdighetene dag for dag.

For det femte: Det er fortsatt høye mobbetall i osloskolen. Utdanningsbyråden fra Høyre har sagt at hun er bekymret. Men jeg vil se handling. Å oppleve ens barn bli mobbet i skolen er blant de største fryktene foreldre går rundt og bærer på.

Arbeiderpartiet har foreslått et beredskapsteam mot mobbing og vold i utdanningsetaten, som skal bidra til forebyggende arbeid og sikre at skoler får rask praktisk hjelp i vanskelige saker. Det er et godt forslag.

Min datter, og alle osloelever, må trives i skolen. Derfor er det viktig med en osloskole som ser alle elever, hjelper alle elever som trenger støtte og sørger for gode skolemiljøer. Min datter fortjener det. Alle som vokser opp i Oslo fortjener en god skole.

Powered by Labrador CMS