Annonse
Ikke la svindlere ødelegge ferien din
Nordmenn er attraktive mål for både tradisjonell reisesvindel og nettfeller. Høy grad av digitalisering, hyppige ferier og gjerne bruken av bankkort gjør at svindlere oftere retter oppmerksomheten sin mot Norge. Det er lite som er kjedeligere enn å bli utsatt for nettopp svindel når du skal legge ut på en ferie du har gledet deg til. Her får du en oppdatert oversikt over de vanligste triksene i 2025, samt konkrete råd om hvordan du kan beskytte deg før, under og etter reisen.
Vanlige svindler å se opp for
Selv om svindlere på nett stadig blir mer kreative, så er det fortsatt en del røde flagg du kan fange opp. Disse bygger gjerne på de vanligste svindlene som blir brukt mot norske forbrukere.
Falske flybilletter og useriøse «reisebyråer»
En av de mest utbredte svindelformene er falske flybilletter som er solgt gjennom troverdige nettsteder eller annonser. Prisene er gjerne altfor lave og betaling skjer via bankoverføring. Ofrene oppdager ofte svindelen først når de står på flyplassen uten gyldig billett. Andre varianter inkluderer falske numre fra kundeservice og «gebyrer» for å endre reisen.
Falske myndighetssider for visum og innreisetillatelser
Når nye innreiseregler innføres, oppretter svindlere falske nettsteder som ser ut som offisielle visumportaler. Her blir personopplysninger og kortdata stjålet, eller du betaler langt over normal pris for en «tjeneste» som egentlig er gratis.
Feriebolig- og leiesvindel
Et klassisk eksempel er falske feriehus som annonseres på kopierte eller falske utgaver av kjente markedsplasser. Du fristes til å betale depositum utenfor plattformen, men boligen eksisterer ikke. Mange svindlere opererer på FINN eller ved å sende falske Airbnb-lenker. Her er det viktig å sjekke omtaler og se om du kan få verifisert informasjonen før du aksepterer å betale noe som helst og aldri betale noe utenfor den offisielle plattformen.
Smishing og phishing på reise
Svindlere sender SMS eller e-poster som utgir seg for å være fra banker, Vipps eller myndigheter. Disse meldingene ber deg logge deg inn eller oppgi BankID. Disse har til hensikt å lure til seg innloggingsdetaljene dine. Ofte kommer slike meldinger fra telefonnumre som skal etterligne kjente norske aktører, men med små, nesten umerkelige forskjeller.
Hvordan unngå å bli lurt
Heldigvis er det flere ting du kan gjøre for å unngå å bli snytt for ferien din. Ofte er det nok å være årvåken og ta seg tid til å sjekke litt ekstra før du overfører penger. Vanligvis er det trygt å benytte seg av offisielle kanaler, men det kan finnes en del useriøse aktører der ute. Noen av de enkleste grepene du kan ta for å sikre ferien sin, inkluderer:
Sjekk alltid adresselinjen og at nettstedet er sikkert (https).
Gjør et raskt søk på firmanavn kombinert med «svindel» for å se om andre har rapportert problemer.
Bruk kredittkort for å få ekstra beskyttelse og reklamasjonsmulighet.
Betal aldri utenfor plattformen på Airbnb, FINN eller lignende tjenester.
Bekreft at reisebyrået er registrert hos IATA før du betaler.
Vær skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne.
Sikkerhetsrutiner på nett
Når du bestiller eller betaler for reiser på nett, bør du ha gode digitale vaner. Bruk sikre forbindelser og unngå åpne WiFi-nettverk uten beskyttelse. Installer en VPN for å skjule trafikken din og beskytt dataene dine. Her kan det være lurt å investere i beste VPN for å sikre deg.
Aktiver alltid totrinnsbekreftelse på viktige kontoer som e-post, sosiale medier og reiseapper. Bruk sterke, unike passord, gjerne unike passordfraser og oppbevar dem i en passordadministrator. Sørg for at alle enheter og apper er oppdatert før avreise.
Hva gjør du hvis du blir utsatt for svindel
Hvis du mistenker svindel, bør du straks stoppe betalingen, sperre kortet og kontakte banken for å høre om reklamasjon. Ta vare på all dokumentasjon, som e-poster, skjermbilder og betalingskvitteringer. Meld fra til politiet og bruk nettressurser som Nettvett.no for å få veiledning.
Det er mange banker som krever at det er levert inn en politianmeldelse før du kan reklamere på en transaksjon. Videre bør du umiddelbart ta kontakt med reiseforsikringen din for å høre hvordan de kan bistå. Et alternativ kan også være å kontakte kredittkortselskapet dersom du har benyttet et kort med reiseforsikring.
Oppsummering
Nordmenn er et attraktivt mål for både digitale og fysiske svindlere når vi reiser. Du kan redusere risikoen betraktelig ved å være kritisk, bruke sikre betalingskanaler, beskytte deg digitalt med totrinnsbekreftelse og VPN, samt alltid bestille via offisielle eller godt etablerte plattformer. En trygg ferie begynner med gode forberedelser og en sunn skepsis til tilbud som virker for gode til å være sanne.