Ring 1 stengt: I begynnelsen av desember i 2024 så Vaterlandstunnelens åpning ved gamle Torggata bad (til v.) slik ut.
Foto: Arnsten Linstad
Nye tall etter Ring 1-stenging: Flere går og reiser kollektivt. Færre kjører bil
Ifølge en undersøkelse fra Statens vegvesen har en av fem endret reisevaner etter at Ring 1 ble stengt.
- Blant de som har endret transportmiddelbruken, reiser flere med kollektivtransport og beveger seg til fots, og færre reiser med bil. Dette er positivt for nullvekstmålet, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Tallene baserer seg på en reisevaneundersøkelse gjennomført av Norconsult høsten 2024. Der deltok 8.000 innbyggere i Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo og Lillestrøm.
Folk i Asker mest negative
- Resultatene viser at 20 prosent har endret reisemiddel på sine arbeidsreiser og 10 prosent på andre reiser etter stenging av Ring 1, skriver Statens vegvesen.
- Resultatene samsvarer med trafikkdata fra samme tidsperiode, som viser at biltrafikken ligger noe lavere etter stengingen enn på samme tid i 2023, heter det i pressemeldingen.
Ifølge undersøkelsen er det ikke folk i Oslo, men i Asker og Bærum som mener de er mest berørt av stengingen.
- Nesten 70 prosent av befolkningen i Asker, og halvparten av befolkningen i Bærum, mener de trafikale konsekvensene av tiltakene er større enn de var forberedt på, heter det i pressemeldingen.
Elbil og kollektivfelt
Ifølge undersøkelsen opplever tre av fire i Asker at deres ukentlige reiser er berørt, og de rapporterer om størst negative effekter.
- Befolkningen i Asker er mest negative til tiltaket som innebærer at elbiler ikke kan kjøre i kollektivfelt, etterfulgt av Bærum og Nordre Follo.
- I Oslo og Lillestrøm er det omtrent like mange som er positive og negative til tiltaket, skriver Statens vegvesen.