DEBATT
– Akkurat som for hovedlinjene ut av Oslo, mot Asker og Ski, vil vi i Oslo øst ha jernbanen i tunnel fra Oslo S til Bryn, mener Bitten Forsudd, Mirjam Abrahamsen og Ørn Terje Foss.
Foto: Ihne Pedersen og privat
– Regjeringen vil øke støyplagene gjennom Gamle Oslo. Vi krever tunnel for tog
– Lokalbefolkningen har siden 2017 bedt om andre løsninger for flere tog enn å rive Hylla og å dundre hundrevis av person- og godstog gjennom Gamlebyen i åpen linje.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og stortingspolitiker
Kamzy Gunaratnam ga beboerne i Gamle Oslo et skikkelig halloween-skremmeskudd
nylig.
Etter at Oslo kommune krevde at jernbaneutbygging må ta
hensyn til støyplager for alle de 15.000 som blir berørt av prosjektet
«Retningsdrift Brynsbakken», har Bane NOR overtalt regjeringen til å vedta en statlig
plan for å overkjøre lokaldemokratiet.
Lokalbefolkningen har siden prosjektet startet i 2017 bedt
om at en må finne andre løsninger for kapasitetsøkning på jernbanen enn å rive
Hylla, og å fortsette med hundrevis av person- og godstog dundrende gjennom
Gamlebyen i åpen linje.
En fantasifortelling
Akkurat som for hovedlinjene ut av Oslo, mot Asker og Ski,
vil vi i Oslo øst ha jernbanen i tunnel fra Oslo S til Bryn. Nygård og
Gunaratnams framstilling er, som alt annet under halloween, en
fantasifortelling uten rot i virkeligheten.
De begår samme feil som flertallet av oslopolitikerne gjorde
i 2021 og gjentar ukritisk Bane NORs talepunkter om nødvendigheten av å rive
Hylla i stedet for å ta tak i den virkelige flaskehalsen, som er Oslo-tunnelen.
De vil øke støybelastningen
Planen deres er å gi Bane NOR rett til å øke
støybelastningen for beboerne i Oslos mest levekårsutsatte område, og
tilsidesette medvirkning.
Å bryte løfter om gratis ferge er en ting, Kamzy, men
hvordan kan du si at flere tog gjennom Gamlebyen gavner Søndre Nordstrand? Det
sliter vi med å skjønne.