Konkrete tiltak innføres nå i håp om å redusere ulovlig og uvøren bruk av elsparkesykkel. Her tre unge gutter som suser av gårde på samme utleiesykkel midt i veien ved Jernbanetorget.

Farten på elsparkesykler reduseres umiddelbart i Oslo

Også akselerasjonen dempes. Dessuten må alle brukere ta egen Oslo-opplæring.

Publisert

Byrådet har sammen med byens utleieaktører innen elsparkesykler, Voi, Ryde og Bolt, i et ekstraordinært møte mandag blitt enige om flere konkrete tiltak i håp om å redusere ulovlig og uvøren bruk av fremkomstmiddelet i hovedstaden.

Blant tiltakene er at hastigheten skal reduseres med 10 prosent – fra 20 km/t til 18 km/t.

I tillegg skal akselerasjonen reduseres og terskelen for å utestenge brukere senkes – også når det kommer til feilparkering. 

Sistnevnte punkt fører til at 4000 brukere vil bli utestengt allerede før nyttår. 

Dessuten må brukerne gjennomgå obligatorisk, digital opplæring tilpasset bruk i Oslo.

Tiltakene som innføres:

  • Redusert topphastighet med 10 prosent og lavere akselerasjon. 
  • Kontinuerlig obligatorisk opplæring gjennom året. I november og desember må alle brukerne gjennomføre et omfattende digitalt kurs før månedens første tur, skreddersydd for problemene i Oslo, og alle vil få nye kurs gjennom året.
  • Understøtte forbud mot kjøring på fortau. Alle brukere vil få instruks om å ikke kjøre på fortau før de kan starte en tur. 
  • Strengere promilletest. I den kommende julebordsesongen må brukerne gjennom en strengere promilletest fra klokken 21.00 hele uken. 
  • Saktesoner. Blant annet Langkaia, Aker Brygge, Stortorvet, Lille Grensen og Spikersuppa vil geofences med lavere hastighet og elsparkesykkelen senker automatisk farten.
  • Utestenge brukere. Brukere som konsekvent feilparkerer vil bøtelegges og automatisk nektet å bruke våre elsparkesykler. Lavere terskel for utestengelse betyr at 4000 brukere vil bli utestengt allerede før nyttår. 

Innføres umiddelbart

– Tiltakene de nå legger frem, vil innføres umiddelbart, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea (V), til VG om utleieaktørenes grep.

Med Høyre/Venstre-byrådet ved roret, ble antallet elsparkesykler til utleie i Oslo fra midten av april doblet fra 8000 til 16.000.

Siden har skadestatistikken for elsparkesykkelbruk vist seg stadig stigende med bratt kurve her i byen.

«Truer» med færre

– Vi kommer til å følge opp tett og evaluere om redusert fart, akselerasjon og strengere krav til brukerne gir effekt på opplevd trygghet og ulykkestall, forsikrer samferdselsbyråden som truer med å redusere antallet elsparkesykler til utleie i Oslo igjen om dette ikke resulterer i bedring.

– Det er helt valgfritt for en by å ha elsparkesykler. I ytterste konsekvens kan Oslo bestemme at det vil vi ha vesentlig mindre av eller ikke i det hele tatt, påpeker Vea.

– Vil ikke være problemet

– Vi ønsker å være en del av løsningen, ikke problemet. Ved å innføre disse tiltakene viser vi at vi tar samfunnsansvaret vårt på alvor, heter det i en felles uttalelse fra Jens Öhgren i Bolt, Tobias W. Balchen i Ryde og Øystein R. Sundelin i Voi, der de erkjenner at presset har vært enormt på dem som utleieaktører.

– Vi har fått tydelige signaler fra både myndigheter og brukere. Nå handler det om å levere på de forventningene, fortsetter trioen og legger til at de vil fortsette dialogen med Oslo kommune og andre relevante myndigheter for å sikre at elsparkesykler kan utvikles til byens og innbyggernes beste.

– Vi har lyttet til både byråd, brukere og kritikere. Vi må ta vårt ansvar for å gjøre bybildet tryggere og mer oversiktlig. Operatørene støtter byrådet i Oslo at fortauskjøring må forbys av hensyn til alle trafikanter, påpeker de blant annet.

Vil ha stikkprøver fra politiet

Utleieaktørene håper dessuten at politiet fortsetter å ta stikkprøver av private og utleide elsparkesykler.

Totalt sett vil det i løpet av året bli kjørt intet mindre enn i overkant av 20 millioner turer med Bolt, Ryde og Voi i Oslo, ifølge aktørene selv. 

– Mange innbyggere har fått en ny transporthverdag som følge av elsparkesykler. Derfor må vi gjøre vårt ytterste for å ivareta et så arealeffektivt og miljøvennlig transportsystem, oppsummerer de.

Powered by Labrador CMS