Konkrete tiltak innføres nå i håp om å redusere ulovlig og uvøren bruk av elsparkesykkel. Her tre unge gutter som suser av gårde på samme utleiesykkel midt i veien ved Jernbanetorget.
Illustrasjonsfoto: Ingri Valen Egeland
Farten på elsparkesykler reduseres umiddelbart i Oslo
Også akselerasjonen dempes. Dessuten må alle brukere ta egen Oslo-opplæring.
Byrådet har sammen med byens utleieaktører innen elsparkesykler, Voi, Ryde og Bolt, i et ekstraordinært møte mandag blitt enige om flere konkrete tiltak i håp om
å redusere ulovlig og uvøren bruk av fremkomstmiddelet i hovedstaden.
Blant tiltakene er at hastigheten skal reduseres med 10
prosent – fra 20 km/t til 18 km/t.
I tillegg skal akselerasjonen reduseres og terskelen for å
utestenge brukere senkes – også når det kommer til feilparkering.
Sistnevnte
punkt fører til at 4000 brukere vil bli utestengt allerede før nyttår.
Dessuten
må brukerne gjennomgå obligatorisk, digital opplæring tilpasset bruk i Oslo.
Tiltakene som innføres:
- Redusert topphastighet med 10 prosent og lavere akselerasjon.
- Kontinuerlig obligatorisk opplæring gjennom året. I november og desember må alle brukerne gjennomføre et omfattende digitalt kurs før månedens første tur, skreddersydd for problemene i Oslo, og alle vil få nye kurs gjennom året.
- Understøtte forbud mot kjøring på fortau. Alle brukere vil få instruks om å ikke kjøre på fortau før de kan starte en tur.
- Strengere promilletest. I den kommende julebordsesongen må brukerne gjennom en strengere promilletest fra klokken 21.00 hele uken.
- Saktesoner. Blant annet Langkaia, Aker Brygge, Stortorvet, Lille Grensen og Spikersuppa vil geofences med lavere hastighet og elsparkesykkelen senker automatisk farten.
- Utestenge brukere. Brukere som konsekvent feilparkerer vil bøtelegges og automatisk nektet å bruke våre elsparkesykler. Lavere terskel for utestengelse betyr at 4000 brukere vil bli utestengt allerede før nyttår.
Innføres umiddelbart
– Tiltakene de nå legger frem, vil innføres umiddelbart,
sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea (V), til VG om utleieaktørenes grep.
Med Høyre/Venstre-byrådet ved roret, ble antallet elsparkesykler til utleie i Oslo fra midten av april doblet fra 8000 til 16.000.
Siden har skadestatistikken for elsparkesykkelbruk vist seg stadig
stigende med bratt kurve her i byen.
«Truer» med færre
– Vi kommer til å følge opp tett og evaluere om redusert
fart, akselerasjon og strengere krav til brukerne gir effekt på opplevd
trygghet og ulykkestall, forsikrer samferdselsbyråden som truer med å redusere
antallet elsparkesykler til utleie i Oslo igjen om dette ikke resulterer i
bedring.
– Det er helt valgfritt for en by å ha elsparkesykler. I
ytterste konsekvens kan Oslo bestemme at det vil vi ha vesentlig mindre av
eller ikke i det hele tatt, påpeker Vea.
– Vil ikke være problemet
–
Vi ønsker å være en del av løsningen, ikke problemet. Ved å innføre disse
tiltakene viser vi at vi tar samfunnsansvaret vårt på alvor, heter det i en
felles uttalelse fra Jens Öhgren i Bolt, Tobias W. Balchen i Ryde og Øystein
R. Sundelin i Voi, der de erkjenner at presset har vært enormt på dem som utleieaktører.
– Vi har fått tydelige signaler fra både myndigheter og brukere. Nå handler
det om å levere på de forventningene, fortsetter trioen og legger til at
de vil fortsette dialogen med Oslo kommune og andre relevante myndigheter for å
sikre at elsparkesykler kan utvikles til byens og innbyggernes beste.
– Vi har lyttet til både byråd, brukere og kritikere. Vi må ta vårt ansvar
for å gjøre bybildet tryggere og mer oversiktlig. Operatørene støtter byrådet i
Oslo at fortauskjøring må forbys av hensyn til alle trafikanter, påpeker de blant annet.
Vil ha stikkprøver fra politiet
Utleieaktørene håper dessuten at politiet fortsetter å ta stikkprøver av private og utleide elsparkesykler.
Totalt sett vil det i løpet av året bli kjørt intet mindre enn i overkant av 20 millioner turer med Bolt, Ryde og Voi i Oslo, ifølge aktørene selv.
– Mange innbyggere har fått en ny transporthverdag som følge av elsparkesykler. Derfor må vi gjøre vårt ytterste for å ivareta et så arealeffektivt og miljøvennlig transportsystem, oppsummerer de.