DEBATT
– Vi kommer til å stå på barrikadene og gjøre massiv motstand mot de nye bompengetakstene, sier Cecilie Lyngby og Britt Fossum.
Foto: Cecilie Lyngby
– Bilen har blitt en melkeku og vi skal gjøre massiv motstand
I åtte år har vi kjempet imot det vanvittige bompengesystemet. Åtte år! Likevel fortsetter Oslo kommune og Akershus fylkeskommune sitt nådeløse raid mot helt vanlige folk som skal på jobb, levere barn i barnehagen, frakte varer eller få hverdagen til å gå rundt.
I juni 2024 vedtok de nye bomtakster fra 2026, og nå er det
fullstendig ute av kontroll. Hvor mange ganger skal den samme bilen flås før
politikerne skjønner at folk ikke tåler mer?
Dette er ikke miljøpolitikk. Dette er ikke grønn omstilling.
Dette er ren inntektsjakt. En avgiftsmaskin. En melkeku, tappet til siste
dråpe.
Tallene er groteske:
- 2 kroner økning for lette kjøretøy utenom rushtid.
- 3–4 kroner mer i rushtiden – hver eneste passering.
Og for tunge kjøretøy? Hold deg fast:
- 48 kroner mer utenom rushtid
- 73 kroner mer i rush for Euro 5-kjøretøy
Gjør byen utilgjengelig
Dette rammer alt: varer, tjenester, håndverkere, transporten
som får byen til å fungere. Prisene skal opp. Kostnadene skyves over på folk.
Igjen. Og samtidig?
Interiørkjedene åpner ti nye butikker i Oslo og rekrutterer
i stor skala.
Folk bruker byen. Folk handler. Folk vil leve livene sine.
Men politikerne gjør alt de kan for å gjøre byen
utilgjengelig – for dem som ikke bor i sentrum, ikke har T-bane utenfor døren
eller ikke kan sykle til jobben i januar.
Hva er egentlig målet?
De sier det skal finansiere samferdsel, kollektivtrafikk, «omstilling
av kjøretøyparken», og bidra til nullvekst i personbiltrafikken.
Men pengene forsvinner inn i et system som aldri blir
mettet. Kostnadene øker men tilbudene blir ikke bedre. Dette er ikke
rettferdig, ikke bærekraftig og ikke sosialt ansvarlig.
Vi sier: nok er nok
Vi kommer til å gjøre massiv motstand mot disse takstene. Vi kommer til å stå på barrikadene – igjen.
For bilister, småbarnsforeldre, pendlerne, næringslivet og
for de som ikke har andre alternativer.
Det er på tide å si fra:
Oslo og Akershus kan ikke finansiere sine budsjetter ved å
straffe folk som er helt avhengige av bilen. Vi har kjempet mot dette i åtte år. Og vi gir oss ikke nå.
Når er det nok? Det er nå.