DEBATT
– Hva er alternativet til folk som presses vekk fra buss, T-bane og tog; jo det er å stille seg i helseødeleggende bilkøer, sier Knut Bøe.
Foto: King Harold Sabado og privat
– Nei til diskriminering i rushtids-trafikken
Om Ruter skrur opp billettprisene i rushtiden, da blir folk med dårligst råd skviset vekk, mens det blir mer behagelig for kundene som forblir ombord, de som har råd til å fortsette som passasjer.
Folk flest som kjører bil eller tar buss, T-bane eller tog i
rushtidene, morgen og kveld, gjør dette for å komme seg til eller fra jobben.
At busser, T-bane er stappfulle av mennesker i rushtidene,
skyldes enten at folk ønsker å bidra til å spare natur og klima for
biltrafikkens forurensning, eller at folk ikke vil bruke så stor del av livet
sitt til å sitte i en svært stressende bilkø.
Nå leser vi i avisene at trafikkselskapet Ruter vurderer å
gjøre det vanskeligere for mange mennesker å bruke kollektive transportmidler i
rushtiden. Ja, da blir folk med dårligst råd skviset vekk, mens det blir mer behagelig
for kundene som har råd til å fortsette som passasjer.
Reinspikka diskriminering
At økonomiske virkemidler i andre sammenhenger brukes for å
fordele etterspørselen etter varer og tjenester, det kan kanskje noen ganger
være greit. Men om morgenen og om ettermiddagen da må folk komme seg til og fra
jobb, de færreste kan utsette reisen sin en time eller tre.
Slike tanker om å lage det økonomisk vanskelig for folk i
rushtiden, det er reinspikka diskriminering. Ja, det er simpelthen
molbopolitikk.
For hva er alternativet til folk som presses vekk fra buss,
T-bane og tog; jo det er å stille seg i bilkø, i samfunnsødeleggende bilkøer, i
helseødeleggende bilkøer.
Straffer seg ved neste valg
Det verste er selvfølgelig at veimyndighetene også ønsker
seg mer bruk av økonomiske virkemidler, mer diskriminering på veien ved å
innføre høyere rushtidsavgift der, en tanke de har full støtte for hos sine
rådgivere ved Transportøkonomisk Institutt.
Men politikerne har vegret seg, de skjønner at høyere
rushtidsprising for bilister kan føre til at velgerne straffer dem ved neste
valg.
Som om vi ikke har nok av problemer med en vanvittig
feilslått internasjonal politikk, og med en klode som brenner, så klarer vi som
sitter her i landet på den grønne grein å krangle om det meste, også hvordan vi
skal ordne trafikken slik at vi får forutsigbare forhold.
Jeg har tidligere etterlyst sjefen for trafikkflyt, men nei
en slik sjef finnes ikke. Hver og en etat skal kjempe for sine egne vilkår,
uten tanke på hvordan andre får det.
Jeg vil karakterisere det som gammeldags gubbetenkning.