Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Skøyteanlegget Valle Hovin Stadion var landets første kunstisbane, som stod ferdig i 1966. Men på grunn av problemer med kjøleanlegget, har isflaten de siste årene vært ute av drift.
I 2020 vedtok bystyret å bruke 325 millioner kroner på et nytt anlegg for skøyte- og bandysporten, til skøytemiljøenes store entusiasme.
Nå er betongdekke til isflaten på den nye stadion ferdig støpt, og om ikke lenge starter arbeidet med innkjøring av is-anlegget og legging av den første test-isen.
– Det er god grunn til å se for seg et myldrende folkeliv og skøyteaktivitet allerede i løpet av januar, sier prosjektleder i Oslobygg, Anders Oppen, i en pressemelding.
Den nye kunstisbanen skal brukes både til trening og konkurranse, spesielt for hurtigløp på skøyter og for bandy. Anlegget skal også bidra til fysisk aktivitet for innbyggerne.
I tillegg til banen og tribunen, med plass til 1500 tilskuere, etableres det parkanlegg, gangveier, sosiale møteplasser med tilhørende lekeområder for barn, gårdsplass, driftsgarasje, samt underliggende nye tekniske rom og kulverter mm.
– Vi har revet og sortert hele gamle Valle Hovin skøytebane, sier Sivert Varvin, daglig leder i Håndverkskompaniet.
Den nye stadion er fundamenter til fjell ved hjelp av 495 peler, på til sammen ca 15.000 løpemeter. I den nye støpen har det gått med 10.500 kubikkmeter betong og 1260 tonn armering.
For å unngå unødvendig støy for naboer og andre, har prosjektet valgt å gnage betongen i stykker fremfor å pigge, som også gjør det lettere å skille ut betongen for gjenbruk som fyllmasse.
Isflaten blir ca. 11 600 kvadratmeter, og består av 400 meter bane for hurtigløp på skøyter og bandybane innenfor ovalen.