DEBATT

– Det virker både fantasiløst og som dårlig business at kommunen for eksempel solgte Tryvannstårnet med en tomt på 12 mål i marka for 14 millioner kroner, sier (fra venstre): Gerrit Mosebach, Øystein Grønning og Rune Raknes

– Syv konkrete brister som kanskje ikke er allment kjent og som fører til en dårligere by

Vi har en drøm om at politikken våkner og ser at Oslo trenger en bypolitikk og byplanlegging som ikke er eiendomsutvikling, men noe helt annet. Vi drømmer om at Oslo ikke trenger å vokse til himmels for å komme i internasjonale magasiner.

Publisert

For omtrent ti år siden sa Jens Stoltenberg i VG at «klodens byplanleggere vil være fremtidens fotsoldater i kampen mot klimakrisen». Dette er et viktig budskap, men det går ikke veien med dagens regime. 

Helt siden 80-tallet har byutviklingen gradvis blitt liberalisert. I dag framstår byplanlegging som privat eiendomsutvikling

Det vi beskriver, er ikke en statisk tilstand, men en trend som vi har opplevd i flere tiår. Fra et demokratisk perspektiv er dagens praksis krevende, men kanskje enda mer alvorlig er at de fysiske resultatene som regel blir for dårlige og løser verken lokale eller globale problemer – de skaper snarere nye eller forverrer situasjonen. 

Stoltenbergs beskrivelse vil ikke inntreffe med dagens system. Budskapet vårt er ikke å gjøre private eiendomsutviklere til syndebukker, men å vise til en systemsvikt. Den fører til en dårligere by og kan bare ryddes opp i politisk. Vi ønsker å peke på syv konkrete brister som kanskje ikke er allment kjent.

1. Maktubalanse

I Oslo har de store eiendomsselskapene organisert seg i bransjeorganisasjonen Oslo Metropolitan Area (OMA) for å påvirke politikken og pågående plan- og byggesaker. Det er vanlig å kritisere plan- og bygningsetaten (PBE) og det klages hyppig på lang saksbehandlingstid. 

En hovedårsak til saksbehandlingstiden er at gjeldende planføringer ignoreres, ofte for å få høyere arealutnyttelse. Dette blir problematisk når fagetaten samtidig svekkes politisk og systemet med «checks and balances» går i oppløsning. 

PBE arbeider langsiktig for felleskapets beste. Politikere som er folkevalgt for en kort periode, og som ikke har fagkompetanse i byplanlegging, overstyrer gjerne fagetatene og lytter heller til bransjen. 

Det finnes heller ingen balanse i form av en tydelig politisk opposisjon mot denne praksisen. For oss er maktubalansen derfor først og fremst en faglig utfordring.

2. Manglende kommunal styringsevne og -økonomi

Liberalisering kan ofte være bra, men byutvikling er ikke i seg selv lønnsom. 

Byplanlegging er en balanse mellom ulike mål. Ved planlegging og styring av byens utvikling er det langsiktige mål, forutsigbarhet og innbyggernes konkrete behov og demokratiske rettigheter som må veie tyngst – ikke hvor markedet er størst. 

Byutvikling trenger private initiativ og kapital, der dialog og samarbeid er viktig, men noen må styre utviklingen med klare samfunnsmessige mål. 

Oslo svekker sin egen styringsevne ved å gi fra seg verktøykassen fagetatene sitter med, og gjør seg selv fattigere ved å fjerne eller senke eiendomsskatten og selge unna kommunal eiendom billig – for deretter å leie dyrt tilbake. Når kassa er tom, blir påstanden gjerne at staten ikke bidrar nok.

3. Manglende kommunal eiendomsutvikling

Hvorfor skal ikke kommunen selv dSrive langsiktig, lønnsom eiendomsutvikling? Hvorfor skal ikke kommunen styre mer selv? Det virker både fantasiløst og som dårlig business at kommunen for eksempel solgte Tryvannstårnet med en tomt på 12 mål i marka for 14 millioner kroner. 

Markedsverdien var anslått til mellom 14 og 42 millioner, og eiendommen ble solgt etter én annonse på Finn. Det kom inn ett bud. Burde kommunen prøvd en gang til eller gått bredere ut? 

Dette er en destinasjon kommunen også selv kunne ha utviklet hvis det hadde vært politisk vilje, og eventuelt solgt med verdiøkning senere. Salg av eiendommer "som de står" inngår i kommunens strategi om å selge fellesskapets eiendommer raskt og enkelt

Når kommunens realverdier selges ut, svekkes også muligheten til å bygge skoler, barnehager, idrettsanlegg eller transportinfrastruktur når behovet oppstår.

4. Manglende boligpolitikk

Det skrives mye om at Norge trenger en ny boligpolitikk. Dette er først og fremst et byproblem. Den norske selveiermodellen fungerer greit på landet. Hvis de politiske partiene vil utvikle en ny boligpolitikk, bør den tilpasses byene. Det er her boligmangelen er størst, og vanlige og svake inntektsgrupper ikke lenger har råd til å bo. 

Det mangler enkle, rimelige boliger som folk med gjennomsnittlige og lave inntekter kan betale for. Et større og mer regulert leiemarked i byene ville trolig løst mye. I byene er det mer gjennomtrekk med flere studenter, folk i utdanning eller personer med midlertidige jobber som foretrekker å leie. 

For mange innvandrere er det ikke like normalt å eie som for nordmenn. Her spiller leiemarkedet en viktig rolle, men når dette er nesten helt uregulert, både når det gjelder priser og oppsigelsesvern, får vi en stor utsatt gruppe.

5. Manglende næringspolitikk

Det er ikke bare beboere som presses ut av en eiendomsdrevet byutvikling. Det samme gjelder ulike næringer, som lokal produksjon og håndverksbedrifter, men også små lokale butikker og innovative gründere som trenger plass. De havner nå i byplanleggingens blindsone. 

En viktig målsetting i byplanlegging er å unngå unødvendig trafikk. Når slike næringer flytter langt ut eller forsvinner, oppstår det ny trafikk inn og ut av byen. Denne utviklingen skjer i Oslo nå og det finnes ingen plan b. 

Virkningen er økte kostnader for logistikk, transport og reparasjoner. Den ekskluderer praktiske yrker og gjør byen mindre robust og motstandsdyktig. På lengre sikt gir det dårligere forutsetninger for å utvikle en ønsket sirkulærøkonomi og bærekraftig produksjon. 

Oslo risikerer å bli en ensidig by av dyre boliger, kontor og underholdning. For å motvirke dette og nærme seg nullvekstmålet må kommunen ha en bevisst og langsiktig næringspolitikk – knyttet til en konkret lokaliseringspolitikk.

6. Manglende lokaliseringspolitikk

For lokaliseringspolitikken er plassering av offentlige funksjoner et sentralt verktøy. Med offentlige mener vi skoler, barnehager, parker, idrettsanlegg, men også større utdannings-, etats- eller kulturbygg. 

Hvor og når de bygges, har stor betydning for områdene de bygges i. Offentlige bygg har ringvirkninger og er et av få verktøy kommunen har igjen. Bruken av dette verktøyet er svakt, fraværende og tilfeldig. 

Når det gjelder skoler, barnehager og idrettsanlegg i nye boligområder, ligger Oslo kommune stort sett etter boligbyggingen. For større offentlige bygg er strategien uklar. I Bjørvika gikk kommunen på kort tid fra ideen om at Operaen skulle være motoren i havnetransformasjonen, til å legge til både Deichman og Munchmuseet som store kommunale nabobygg. 

Kulturbygg av slike dimensjoner har store ringvirkninger; her overlapper de hverandre i ett lite sentralt område, mens andre bydeler mangler motorer og omsorg. En god lokaliseringspolitikk bidrar til å utjevne sosioøkonomiske forskjeller i byen, mens en dårlig og ensidig kan forsterke dem.

 7. Manglende klimavennlig byutvikling

Det er bred faglig enighet om at vi må bo tett, bygge bærekraftig og unngå unødvendig trafikk for å nå klimamålene. Men det betyr ikke at det er bærekraftig å fortette hele byen og bygge alt på nytt. Det mest klimavennlige og bærekraftige er bevaring, rehabilitering, transformasjon og utvidelse av eksisterende bebyggelse og infrastruktur. 

I en markedsstyrt byutvikling er dette ikke umiddelbart lønnsomt. I stedet rives eksisterende bygg i stor skala og det ropes om at det må bygges tettere og høyere. 

Man trenger ikke være byplanlegger for å forstå at evig fortetting på samme geografiske område ikke går i lengden. Til slutt går det ut over bo- og oppholdskvalitet, i tillegg går historie og identitet tapt. 

En mer klimavennlig og bærekraftig tilnærming krever en annen estetisk forståelse av byen enn det mange kanskje forbinder med «pent og rent". Deler av byen vil kanskje likne på en uvanlig kollasj av ulike gamle og nye elementer. Slik byutvikling er mer ressurskrevende og kan bare realiseres med mer offentlig regulering.

Vi har en drøm

  • Vi har en drøm om at politikken våkner og ser at Oslo trenger en bypolitikk og byplanlegging som ikke er eiendomsutvikling, men noe helt annet. 
  • Vi drømmer om at Oslo ikke trenger å vokse til himmels for å komme i internasjonale magasiner, men heller setter pris på og tar vare på egne kvaliteter og mangfold. 
  • Vi drømmer om at de folkevalgte setter innbyggernes behov først og bruker byplanlegging for å utjevne forskjeller og skape bedre steder der det faktisk trengs. 
  • Vi drømmer om en klimavennlig og inkluderende by, der alle har råd til å bo og arbeide, med et mangfold av næringer og kulturtilbud og gangavstand til daglige gjøremål. 
  • Vi drømmer om en kommune som er handlekraftig, og om folkevalgte som stoler på at fagetatene er politikernes kunnskaps- og kompetansebase og som derfor styrker dem.

PS: Tidsskriftet Arkitektur har publisert en tidligere versjon av dette innlegget.

Powered by Labrador CMS