Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det aller viktigste er at vi setter store ressurser inn i barnehagen og grunnskolen.
Mandag 21. august begynner nesten 8000 forventningsfulle barn i 1. klasse i Oslo. De vil på ulike måter sette sitt preg på byen og samfunnet mesteparten av det 21. århundre, og være yrkesaktive til 2080.
Men hvordan kan vi sikre dem en så god start på skoleløpet at de faktisk fullfører og består – og går ut av videregående opplæring med fagbrev eller studiekompetanse om 13–14 år?
I august 2000 hadde i overkant av 5000 osloelever sin første skoledag. Hver fjerde av dem har nå 17 år etter ennå ikke fått vitnemål eller fagbrev, og forskjellene er store innad i Oslo.
I én del av byen gjennomførte rundt 90 prosent hele skoleløpet, i en annen del nådde 60 prosent helt i mål. I hele seks av åtte yrkesfag var det under 50 prosent som klarte det.
Selv om Oslo-skolen på mange områder har bedre resultater enn resten av landet, har vi den samme utfordringen som resten av skole-Norge: Vi klarer ikke å gi alle likeverdige muligheter til å nå helt i mål og gjennomføre med fagbrev eller studiekompetanse.
Derfor har Arbeiderpartiet og byrådet tatt flere radikale grep etter at vi overtok byrådsmakten fra Høyre for snart to år siden.
Mange av grepene er en direkte følge av de rundt 70 skolebesøkene jeg så langt har vært på. Ofte spør jeg skoleledere og lærere: — Hva er ditt beste tips om vi skal få ti–femten prosent flere til å fullføre og bestå videregående opplæring? De sier til meg at vi ikke bare kan fortsette som før:
Selv om vi har snakket om «tidlig innsats» helt siden den rødgrønne regjeringen innførte det som krav i opplæringsloven, er vi langt unna et utdanningssystem som faktisk legger ned den største innsatsen tidlig i løpet.
Høyre-byrådet ga for eksempel Oslo jumboplassen i Norge i barnehagedekning, med 5500 barn utenfor barnehagefellesskapet. De lot over halvparten av medarbeiderne i barnehagen være ufaglærte. Og i Oslo-skolen brukte Høyre-byrådet tre ganger mer ressurser på å følge opp elever i tiende som i første klasse. I tillegg betalte de bare 80 prosent av kostnaden for nye elever i Osloskolen.
Denne politikken har Arbeiderpartiet og byrådet tatt et oppgjør med.
Inspirert av lærernes beste tips, har vi i stedet satt i gang et omfattende program for tidligere innsats i Oslos barnehager og skoler:
Vårt program for tidligere innsats skal forebygge en av de største utfordringene i barnehagen og skolen: At barn begynner i skolen med svake norskferdigheter, og får problemer med å følge undervisningen.
At elevene går videre til vanskeligere nivåer i fagene uten at de har med seg den kunnskapen og de ferdighetene de egentlig trenger fra tidlig i skoleløpet.
Og at elevene dermed kommer inn i en negativ spiral, preget av lav motivasjon og lite læring, som det senere kan være vanskelig å komme seg ut av.
For to år siden gikk Høyre og de borgerlige partiene til valg på å fortsette som før. Arbeiderpartiet hadde helt andre ambisjoner for Osloskolen, og sammen med SV og MDG har vi på to år tatt nye grep for tidligere innsats.
Det skal gi elevene en bedre start i Osloskolen enn det elevene som begynte rundt årtusenskiftet fikk. Mens aller viktigst: tidligere innsats skal gi likeverdige muligheter for alle til å gå ut i livet med et fagbrev eller studiekompetanse.