Slik ser Ruters advarsel til reisende ut på bussene (t.v.). Til høyre billettkontroll på bussen ved en tidligere anledning med innleid kontrollør fra vekterselskap.Foto: Vegard Velle / Ingri Valen Egeland
Ruter advarer om eget kontrollgrep for å ta snikere
«Nå gjør vi endringer i billettkontrollen». Du har kanskje
sett beskjeden fra Ruter som møter reisende på skjermer på bussene og ved holdeplasser
samt på selskapets digitale flater om dagen?
«Advarselen» til dem som sniker seg unna å betale for billetten
kommer av at Ruter tidligere denne måneden kunne melde om at de har ansatt såkalte
støttekontrollører.
Én av tre
Bakgrunnen for disse ansettelsene er en høyesterettsdom fra
2020 som slo fast at innleide billettkontrollører ikke kan holde tilbake
passasjerer som ikke vil samarbeide med mindre en Ruter-ansatt også er til stede.
Så mange som nær én av tre som ikke har gyldig billett i
kontrollsituasjonen, går forbi billettkontrollen, ifølge Ruter.
Annonse
– Antall mennesker som reiser uten gyldig billett har økt de
siste årene. En av grunnene, er at folk som ikke har gyldig billett går forbi
kontrollørene i en kontrollsituasjon. Derfor styrker vi nå rammene rundt
billettkontrollen, forklarer Ruter om den intensiverte innsatsen.
Ettersom Sporveien har egne kontrollører ansatt for å
gjennomføre billettkontroller på T-bane og trikk – hvilket igjen gir dem rett
til å holde igjen reisende – er problematikken kun gjeldende for buss og båt, der
innleide fra vekterselskap står for gjennomføringen av kontroller.
Det er med det på disse to fremkomstmidlene
støttekontrollørene settes inn under kontroller.
Tre innleiede busskontrollører ved busstoppet ved Ullevål sykehus tidligere i høst.Foto: Ingri Valen Egeland
– Inntil loven eventuelt endres, har vi valgt å ansette en
ny type kontrollører som skal styrke og støtte de andre billettkontrollørene,
forklarer Ruter og fortsetter:
– Disse nye kontrollørene jobber ute på busser og båter
sammen med billettkontrollører som gjennomfører kontrollene.
– Støttekontrollørene vil legitimere seg når det er behov
for å gjennomføre tilbakehold, understreker Ruter.
«Som støttekontrollør blir du en viktig del av et nytt team
som skal gjøre en forskjell i hverdagen til både reisende og kontrollører», het
det i stillingsutlysningen der Ruter søkte etter støttekontrollører på
forsommeren.
Stillingen er et ettårig engasjement med mulighet for
forlengelse.
«Din tilstedeværelse vil bidra til å heve terskelen for å
reise uten gyldig billett og øke betalingsandelen. Dette er en unik mulighet
til å være med på et viktig tiltak som skal sikre at kollektivtrafikken forblir
et bærekraftig tilbud for alle», fortsatte teksten i stillingsutlysningen.
Kun med én prosents økning i antall betalende reisende, vil
gi 50 millioner kroner mer til kollektivtilbudet i Oslo og omegn, ifølge Ruter.
– At folk ignorerer kontrollen, vil altså til syvende og
sist gå utover kollektivtilbudet og billettprisene til de som betaler for
reisen, sier Eivind Graff Christiansen, direktør for marked og
forretningsutvikling i Ruter, i en pressemelding.
– Dette tiltaket vil gjøre at flere betaler for seg – som
betyr mer penger tilbake til kollektivtilbudet, mener han.
«Ni av ti trenger ikke lese videre» er meldingen som kommer opp på den nymonterte tavla ved dette stoppet på Jernbanetorget før «advarselen» til dem som sniker om at det er gjort endringer i billettkontrollen.Foto: Ingri Valen Egeland
Koster millioner
Prislappen på tiltaket er på omtrent på tre millioner
kroner, opplyser Graff Christiansen til Aftenposten.
– Dersom tiltaket fører til at den samlede betalingsandelen
øker med 0,25 prosentpoeng, tilsvarer dette en årlig inntektsøkning på 12
millioner kroner, ifølge Ruters markedsdirektør.
Hvor mange støttekontrollører som er ansatt ønsker ikke
Ruter å opplyse, men sier at det er mellom fem og ti, ifølge nevnte avis.