Slik ser Ruters advarsel til reisende ut på bussene (t.v.). Til høyre billettkontroll på bussen ved en tidligere anledning med innleid kontrollør fra vekterselskap.

Ruter advarer om eget kontrollgrep for å ta snikere

Kan holdes igjen fysisk.

Publisert

«Nå gjør vi endringer i billettkontrollen». Du har kanskje sett beskjeden fra Ruter som møter reisende på skjermer på bussene og ved holdeplasser samt på selskapets digitale flater om dagen?

«Advarselen» til dem som sniker seg unna å betale for billetten kommer av at Ruter tidligere denne måneden kunne melde om at de har ansatt såkalte støttekontrollører.

Én av tre

Bakgrunnen for disse ansettelsene er en høyesterettsdom fra 2020 som slo fast at innleide billettkontrollører ikke kan holde tilbake passasjerer som ikke vil samarbeide med mindre en Ruter-ansatt også er til stede.

Så mange som nær én av tre som ikke har gyldig billett i kontrollsituasjonen, går forbi billettkontrollen, ifølge Ruter.

– Antall mennesker som reiser uten gyldig billett har økt de siste årene. En av grunnene, er at folk som ikke har gyldig billett går forbi kontrollørene i en kontrollsituasjon. Derfor styrker vi nå rammene rundt billettkontrollen, forklarer Ruter om den intensiverte innsatsen.

– En ny type kontrollører

Ettersom Sporveien har egne kontrollører ansatt for å gjennomføre billettkontroller på T-bane og trikk – hvilket igjen gir dem rett til å holde igjen reisende – er problematikken kun gjeldende for buss og båt, der innleide fra vekterselskap står for gjennomføringen av kontroller.

Det er med det på disse to fremkomstmidlene støttekontrollørene settes inn under kontroller.

Tre innleiede busskontrollører ved busstoppet ved Ullevål sykehus tidligere i høst.
Tre innleiede busskontrollører ved busstoppet ved Ullevål sykehus tidligere i høst.

– Inntil loven eventuelt endres, har vi valgt å ansette en ny type kontrollører som skal styrke og støtte de andre billettkontrollørene, forklarer Ruter og fortsetter:

– Disse nye kontrollørene jobber ute på busser og båter sammen med billettkontrollører som gjennomfører kontrollene.

– Støttekontrollørene vil legitimere seg når det er behov for å gjennomføre tilbakehold, understreker Ruter.

Ettårig engasjement

«Som støttekontrollør blir du en viktig del av et nytt team som skal gjøre en forskjell i hverdagen til både reisende og kontrollører», het det i stillingsutlysningen der Ruter søkte etter støttekontrollører på forsommeren.

Stillingen er et ettårig engasjement med mulighet for forlengelse. 

«Din tilstedeværelse vil bidra til å heve terskelen for å reise uten gyldig billett og øke betalingsandelen. Dette er en unik mulighet til å være med på et viktig tiltak som skal sikre at kollektivtrafikken forblir et bærekraftig tilbud for alle», fortsatte teksten i stillingsutlysningen.

Store summer tapt

Kun med én prosents økning i antall betalende reisende, vil gi 50 millioner kroner mer til kollektivtilbudet i Oslo og omegn, ifølge Ruter.

– At folk ignorerer kontrollen, vil altså til syvende og sist gå utover kollektivtilbudet og billettprisene til de som betaler for reisen, sier Eivind Graff Christiansen, direktør for marked og forretningsutvikling i Ruter, i en pressemelding.

– Dette tiltaket vil gjøre at flere betaler for seg – som betyr mer penger tilbake til kollektivtilbudet, mener han.

«Ni av ti trenger ikke lese videre» er meldingen som kommer opp på den nymonterte tavla ved dette stoppet på Jernbanetorget før «advarselen» til dem som sniker om at det er gjort endringer i billettkontrollen.

Koster millioner

Prislappen på tiltaket er på omtrent på tre millioner kroner, opplyser Graff Christiansen til Aftenposten.

– Dersom tiltaket fører til at den samlede betalingsandelen øker med 0,25 prosentpoeng, tilsvarer dette en årlig inntektsøkning på 12 millioner kroner, ifølge Ruters markedsdirektør.

Hvor mange støttekontrollører som er ansatt ønsker ikke Ruter å opplyse, men sier at det er mellom fem og ti, ifølge nevnte avis.

Powered by Labrador CMS