Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det er Osloskolen selv som melder dette i en pressemelding, der de opplyser at bakgrunnen for møtet, som skal finne sted i september, er «situasjonen rundt håndhilsning under en vitnemålsseremoni på en av skolene i Oslo, og debatten i etterkant av den».
«De siste dagers debatt viser at det er mange perspektiver og meninger på dette område, som ofte står i motsetninger til hverandre. Til møtet har vi invitert organisasjoner, foreninger og forskere som har kompetanse og erfaringer på feltet», heter det i pressemeldingen.
– I Osloskolen har vi en mangfoldig elevgruppe, og vi skal være gode på å skape inkluderende fellesskap på våre skoler. I det arbeidet oppstår det dilemmaer som vi ønsker å drøfte med sentrale organisasjoner og stemmer på feltet, sier Marianne Mette Stenberg, divisjonsdirektør i Osloskolen som har ansvar for kompetanseutvikling, elevrettigheter og PPT i Utdanningsetaten.
– Målet vårt er å høre ulike perspektiver og å få innspill til Osloskolens arbeid med å bygge et inkluderende fellesskap. Hos oss skal alle elever lære, mestre og trives. Likestilling er en grunnleggende verdi i vårt samfunn. I tillegg til å lære seg fag og ferdigheter, skal vår mangfoldige elevgruppe lære respekt, menneskeverd og de andre verdiene i læreplanverkets overordnete del, fortsetter Stenberg.
På møtet skal Osloskolen informere om sitt arbeid samt belyse «hvilke dilemmaer og problemstillinger vi opplever i det arbeidet».
– På våre 180 skoler gjøres det et grundig og godt arbeid med inkludering. Våre ansatte har stor bevissthet rundt dette, og mye kompetanse og erfaringer med å jobbe med en mangfoldig elevgruppe, og å skape fellesskap. De siste dagers debatt med polariserte synspunkter viser at dette ikke er enkelt. Vi håper derfor de inviterte aktørene vil bidra til å gjøre oss enda bedre, avslutter Stenberg.