Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Det legges opp til at kollektivfeltene på E18 vestfra blir åpnet for elbiler i helgene, melder Samferdselsdepartementet tidlig torsdag morgen.
– Vi ser at på E18 vestfra har framkommeligheten blitt dårligere. Dette gjelder særlig i helgene. Derfor legger vi nå opp til å åpne kollektivfeltet på E18 vestfra på strekningen Asker–Lysaker for elbiler i helgene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
– Vi vil i tillegg se på hvordan vi kan åpne kollektivfeltene for elbiler i helgene også på E6 nord- og sørfra, legger han til.
Den 1. juli ble trafikksituasjonen i Oslo og omegn betydelig endret da Ring 1 ble midlertidig stengt for ombygging i forbindelse med sikring av det nye regjeringskvartalet.
Statens vegvesen har i denne forbindelse innført tiltak for å redusere biltrafikken inn mot og gjennom Oslo.
– Jeg har stor forståelse for at den midlertidige stengingen av Ring 1 skaper utfordringer i folks reisehverdag. De tiltakene som er gjort, er for å sikre framkommelighet inn mot og gjennom Oslo sentrum. Dette er viktig både for nødetatene og kollektivtrafikken, fortsetter Nygård.
Samferdselsministeren har senere torsdag et planlagt møte om i sin kalender hos Samferdselsdepartementet i Akersgata der «trafikksituasjonen i Vestkorridoren etter den midlertidige stengningen av Ring 1» er tema.
Oslo kommune, i tillegg til nabokommunene Asker og Bærum og Akershus fylkeskommune, skal delta på møtet.
Nyheten om delvis gjenåpning av kollektivfeltet kommer altså i forkant av dette møtet.
I en pressemelding Norsk elbilforening sendte ut tidlig torsdag morgen, like før Samferdselsdepartementets nyhet om delvis gjenåpning av kollektivfeltet på E18, uttrykket generalsekretæren i elbilforeningen, Christina Bu, liten forståelse for hvorfor kollektivfeltet skal holdes stengt for elbiler i helgene og at elektriske varebiler og lastebiler har blitt kastet ut.
Generalsekretæren kritiserer håndteringen av Ring 1-stengingen.
– Vi fatter ikke hvorfor man ikke har lagt opp til økt grad av samkjøring i stedet for å bare stenge tilgangen til kollektivfeltet. Å stimulere til at folk kjører sammen, er positivt for både trafikkflyt og klima, mener hun.
– Selvsagt forstår vi at det måtte gjøres tiltak med den ekstraordinære situasjonen stengningen av Ring 1 innebærer, men håndteringen er helt feil. Vårt råd er at samferdselsministeren nå lytter godt til alle berørte, påpeker Bu i forkant av torsdagens Ring 1-møte med samferdselsministeren.
– Hva med Mosseveien og E6 og andre berørte kommuner nord, sør og øst for Oslo, spør Bu videre.
Bilorganisasjonen Naf mener åpning av kollektivfeltene i helgene er et viktig første grep, men ønsker også at elbilister som samkjører i rushtiden for å kunne utnytte veikapasiteten best mulig bør få slippe til i kollektivfeltet, ifølge NTB.
– Åpning av kollektivfeltene er ikke nok for å unngå det køkaoset vi nå ser. Også flere ekspressbusser, spesielt fra områder der kollektivtilbudet i dag er svakt, åpning av flytoget for flere passasjerer og innfartsparkeringer, er tiltak som bør vurderes, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.
– Ring 1 skal være stengt i tre år, og derfor må tiltakene både treffe bredt og ha varighet i hele perioden, slik at flere kan legge om reisevanene og bruke kollektivtransport, legger hun til.
Det vil likevel ta noen uker før kollektivfeltet kan gjenåpnes for elbiler i helgene siden Statens vegvesen må gjøre en praktisk jobb som vil ta noen få uker først, ifølge Samferdselsdepartementet.
Statens vegvesen vurderer parallelt for øvrig å innføre tungtrafikkfelt på strekningen mellom Asker og Slependen i nabokommunen, i tillegg vurderes også å slippe til motorsykler i tungtrafikkfeltene.