Vidar Raa fra SkyttelPass forteller at det mangler 1,1 prosent økning for at halvparten av elbilene i byene er elbiler.

Oslo har passert 50 prosent elbiler i bomringen – overrasket over resten av landet

Direktøren er overrasket over at det har tatt så lang tid å passere 50 prosent elbiler i hovedstaden. Han synes også det er rart at flere byer henger så langt bak.

Publisert

Det viser trafikktall fra Fjellinjen, som administrerer 83 bomstasjoner i Oslo. Oslo nådde 51,2 prosent elbil-passeringer i bomringen i september.

Hovedstaden er den andre byen i Norge som passerer 50 prosent. Dermed har Oslo og Bergen flere passeringer med nullutslippskjøretøy enn med fossile kjøretøy i sine bomringer.

– Det har tatt mange år å få den veksten av elbiler gjennom bomringene, og fremdeles er det flere byer som ligger langt bak Oslo og Bergen, sier administrerende direktør Vidar Raa i brikke-utstederen SkyttelPASS. i en pressemelding.

Rause rabatter

Raa er overrasket over at det har tatt så lang tid å passere 50 prosent elbiler og er også overrasket over at flere byer har et stykke igjen til trafikktallene som Oslo og Bergen kan vise til. 

Han forklarer at han hadde forventet høyere vekst basert på de rause rabattene elbiler har hatt i bomringene gjennom alle år.

Tromsø har til sammenligning bare rundt 30 prosent elbiler. I Kristiansand er andelen elbiler i bomringen 37 prosent mens Stavanger og Trondheim ligger på rett i overkant av 40 prosent. Det viser trafikktall fra bomoperatørene Ferde og Vegamot.

Tror på ketchupeffekt

– På et eller annet tidspunkt tror vi at veksten vil gå enda raskere, fordi salgsstikkene over nybil domineres av elbiler. Vi ser ikke bort fra at det kommer en såkalt ketchupeffekt innen få år, og denne effekten vil gjøre seg gjeldende over hele landet, fortsetter Raa.

Han tror imidlertid at den enorme økningen av elbiler etter hvert vil presse ned rabattene:

– Elbilene gir mindre omsetning i bomringene på grunn av elbil-rabattene, og vi må huske på at mange vei- og kollektivtilbud-prosjekter er delvis lånefinansiert, og på et eller annet tidspunkt må rabattene kompenseres. Da vil det sannsynligvis bli en politisk diskusjon om elbiler og rabatter i bomringer, sier han.

Powered by Labrador CMS