«Ventebokser» og «sykkelfelt med buffer» blir en realitet å
forholde seg til for syklister og andre trafikanter, ifølge Statens vegvesen,
som melder om at løsningene nå rulles ut på landsbasis.
Grepene tas i bruk over hele byen og landet etter at de nye
type sykkelfeltene er testet ut i Oslo, henholdsvis langs Ring 2 og ved Dyvekes
vei i Gamlebyen.
– Erfaringene er gode både når det gjelder trafikksikkerhet
og kostnadseffektivitet, heter det fra Vegvesenet.
Såkalte «ventebokser» skal gjøre kryssene mer oversiktlige
ved at syklistene får et eget ventefelt når de skal ta store venstresvinger i
lysregulerte kryss.
Annonse
Dette øker syklistenes synlighet og gir en tryggere
kryssing, ifølge Vegvesenet.
Slik ser de såkalte «venteboksene» ut.Foto: Statens vegvesen
Sykkelfelt med buffer skal på sin side sørge for større
avstand mellom syklister og kjørende trafikk.
En bred dobbel stripe gir mer rom
mellom sykkelfelt og kjørefelt i stedet for å bruke en enkel stiplet eller hel
stripe.
Med bufferfeltet går sykkelstien i Dyvekes vei i Gamlebyen fra at syklistene får trafikken tett på til at det er god avstand mellom syklist og biler.Foto: Statens vegvesen
– Vet mange opplever utrygghet
– Vi vet at mange som sykler til jobb opplever utrygghet i
trafikken. Vi ønsker å gi dem en tydeligere og tryggere plass i veibildet, slik
at flere kan velge sykkelen med større trygghet, uttaler Matteo Pezzucchi,
seksjonsleder i Statens vegvesen, i en pressemelding.
– Disse tiltakene handler om å forebygge ulykker og skape et
oversiktlig trafikkbilde hvor både bilister og syklister har oppmerket plass i
trafikken, fortsetter Pezzucchi.
Rulles ut nasjonalt
Den nye veimerkingen er etter den innledende Oslo-testingen, nå lagt inn for nasjonal bruk i Vegnormal N302, som inneholder tekniske bestemmelser og retningslinjer for anvendelse og utforming av offentlig veioppmerking.
Økt trygghet og komfort både for syklister og bilister er
målet. Dette ved å skape større avstand mellom syklistene og biltrafikken
gjennom merkingen.
At tiltakene settes inn, blir ekstra viktig for å trygge syklister
om høsten når det er mørkere morgener, våte veibaner og kaldere luft, ifølge
Vegvesenet.