Reisende på Stortinget T-banestasjon tidligere i høst. Nå er stasjonen gjenåpnet. Det betyr likevel ikke at arbeidet ved stasjonen er ferdig med det første.Foto: Ingri Valen Egeland
Sentrumsstasjonen har vært stengt i én måned – dette møter deg nå
Har fjernet 32 tonn med kabel, 40 tonn stål og rundt 700 tonn vrakmasse, men er fortsatt ikke ferdige med arbeidet.
Stortinget T-banestasjon har vært stengt for rehabilitering i én måned
Store mengder kabel, stål og vrakmasse er fjernet fra stasjonen
Oppgraderingen innebærer i tillegg til et visuelt løft, nye ledelinjer for blinde og svaksynte, talevarslingsanlegg og bedre belysning, samt omfattende betongrehabilitering, tetting av vanninntrengning, fornying av tekniske anlegg og fjernvarmepåkobling
Fullføring av arbeidet ventes å være unnagjort rundt påsketider
2025 har vært et år som har bydd på mang en endring for
T-banereisende i forbindelse med det store T-baneløftet.
Løftet innebærer omfattende oppgraderinger, innstallering av
nytt digitalt signal- og sikringssystem, kalt CBTC (Communication-Based Train
Control), og påkobling av Fornebubanen ved Majorstuen
T-banestasjon.
I starten av forrige måned stengte Stortinget T-banestasjon for
av- og påstigning i forbindelse med rehabilitering. Etter én måneds stengning, gjenåpnes
stasjonen for publikum tirsdag 2. desember.
Reisende har den siste måneden ikke kunnet benytte seg av Stortinget T-banestasjon, som har vært stengt for av- og påstigning.Foto: Ingri Valen Egeland
Strømmen skrudd av
– Hittil har rehabiliteringen av
stasjonen pågått mens stasjonen har vært i full drift. I løpet av november skal
det byttes en trafo, og dette byttet vil medføre at strømmen til
stasjonsområdene vil måtte skrus av. Uten strøm er vi nødt til å stenge stasjonen
for reisende, forklarte pressevakt Peder Skoglund i Sporveien til VårtOslo i
forkant av stengningen og la til:
Annonse
– Når stasjonen gjenåpnes 2.
desember, skal alle adkomster fra gangbroen over sporene til plattformene være
klare for bruk med nylagt terrazzogulv.
Plattformene på Stortinget T-banestasjon har fått nytt terrazzogulv.Foto: Sporveien
Store mengder
– Så langt er det fjernet 32 tonn
med kabel, 40 tonn stål og rundt 700 tonn vrakmasse fra stasjonen, der om lag
halvparten av dette er spadd ut for hånd, ifølge Skoglund.
Stortinget T-banestasjon
Bygd i 1977
Het opprinnelig «Sentrum stasjon»
Ligger ti meter under havnivå
Ble stengt i 1983 grunnet store
vannlekkasjer
Gjenåpnet i 1987 etter tetting og omfattende
ombygging – da under dagens navn
Håkon Mjelva var stasjonsarkitekt,
mens arkitektkontoret Doxrud-Mjøset-Eggen sto bak ombyggingen av stasjonen i
1987
Stasjonsutsmykning av kunstner Odd
Tandberg fra 1977
Kilde: Sporveien
– Per i dag er 4100 kvadratmeter av
det gamle undergulvet pigget opp, og det er støpt 2700 kvadratmeter med nytt
undergulv. Totalt skal 4534 kvadratmeter gulv få ny overflate – det er et
omfattende prosjekt, som forklarer hvorfor dette tar den tiden det tar.
Trappa opp til Egertorget under oppgradering tidligere i høst.Foto: Ingri Valen Egeland
Fargerike Stortinget T-banestasjon har blitt ledsaget av sperrer og skilt i signalfarger den siste tiden.Foto: Ingri Valen Egeland
Alle arbeider ved stasjonen forventes å være ferdigstilt rundt påsketider.Foto: Ingri Valen Egeland
Reisende har over lengre tid måttet forholde seg til oppgraderingsarbeidene, men da strømmen på stasjonsområdene måtte skrus av, var det nødvendig å stenge stasjonen for publikum i én måned.Foto: Ingri Valen Egeland
Sentrumsstasjonen åpnet for nesten femti år siden, i 1977.Foto: Ingri Valen Egeland
Ferdigstilt rundt påsketider
Tirsdagens gjenåpning innebærer imidlertid
ikke at oppgraderingsarbeidene ved Stortinget T-banestasjon er ferdigstilt
riktig ennå.
– Utgangen til Akersgata vil etter
planen åpnes 10. januar. Samme dag stenges utgangen til Lille Grensen for
rehabilitering, heter det fra Sporveiens pressevakt.
– Hvis alt går etter planen, vil
oppgraderingene av Stortinget stasjon kunne ferdigstilles rundt
påsketider neste år.
Toghallen sett fra sporet. Her har den tidligere himlingen blitt tatt ned og det originale kassett-taket blitt løftet frem igjen. Dette ble malt på forsommeren i år.Foto: Sporveien
Nye ledelinjer
– Samtidig som Stortinget T-banestasjon
får et helhetlig og tydelig visuelt løft til moderne standard, skal stasjonen
også gjøres mer tilgjengelig, med blant annet nye ledelinjer for blinde og
svaksynte, talevarslingsanlegg og bedre belysning, forklarer Skoglund og legger
til:
– I tillegg gjøres det omfattende
betongrehabilitering og tetting av vanninntrengning til stasjonen, samt
oppgradering av stasjonens tekniske anlegg, og prosjektet etablerer fjernvarme
for oppvarming av stasjonsområdene.