DEBATT
Foreldre og elever møtte opp i 1. mai-toget for å protestere mot planen om å legge ned Trosterud skole.
Foto: Vegard Velle
– Er det virkelig mer effektivt å stappe klasserom fulle og øke slitasjen? Og å risikere å måtte gjenåpne nedlagte skoler om få år
I området hvor jeg bor, er det allerede nå for trangt på naboskolene dersom Trosterud legges ned og 400 elever må flyttes. Ved Tveita og Lutvann skoler er det ikke plass, ikke engang om kapasiteten utnyttes 100 prosent.
Byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden, skriver i VårtOslo
om skolebehovsplanen for byen. Forslaget er på høring, og først til høsten skal
byrådet komme med endelig forslag til skolebehovsplan, skriver hun.
Jeg er glad for å høre at byråden ikke har konkludert i
saken og at hun ønsker en faktabasert debatt. Som forelder ved Trosterud skole,
en av barneskolene som er truet av nedleggelse, vil jeg imøtegå hennes
hovedargument: at skolebehovsplanen er ment å gi mer effektiv skoledrift.
Det er i beste fall sant hvis man tenker snevert og
kortsiktig. Ja, elevtallet går midlertidig ned rundt år 2035, men prognosen bak
skolebehovsplanen viser at tallet er tilbake på dagens nivå – eller mer – bare
ti år etter.
Det er ikke plass
I området hvor jeg bor, er det allerede nå for trangt på
naboskolene dersom Trosterud legges ned og 400 elever må flyttes. Ved Tveita og
Lutvann skoler er det ikke plass, ikke engang om kapasiteten utnyttes 100
prosent.
Tveita skole har heller ikke gymsal til sine elever i dag – langt
mindre til flere hundre nye. Og i vår del av Alna bydel øker antallet barn i
barnehagealder, ifølge kommunens eiendoms- og byfornyelsesetat, blant annet
fordi det skal bygges flere boliger.
Er det virkelig mer effektivt å planlegge så kortsiktig?
Stappe klasserom fulle og øke slitasjen på eksisterende bygg? Og risikere å
måtte gjenåpne nedlagte skoler igjen om få år?
Denne feilen har vært gjort i Groruddalen før, da Lutvann
skole ble lagt ned i 1989 og gjenåpnet få år seinere. Dette er bare ett
eksempel, fra min lille del av Oslo. Andre har påpekt det tynne
kunnskapsgrunnlaget bak planen som helhet.
Hva er effektivt
Nei, Julie Remen Midtgarden: Effektivitet er ikke det samme
som økonomisk innsparing, det er å bruke ressursene sine vettugt. Effektivitet
er når læreren kan bruke hele skoletimen på å lære bort, fordi hen har 23
elever i klassen og ikke 32.
Effektivitet er når skolene ligger tett nok til at nesten
alle elever har bilfri gangvei til sin skole og foreldrene deres kan være på
jobb i stedet for å sitte i kø i rushtida for å levere og hente.
Effektivitet er når kulturskolen, strykeorkesteret,
idrettslaget, juletrefesten og bursdagen til Emilie i klasse 3c kan bruke
skolens lokaler på ettermiddagstid (vi har ingen «tomme bygg» på vår skole).
Effektivitet er å bevare trygge og faglig sterke læringsmiljø
over tid i stedet for å splitte dem opp hver gang fødselstallene går litt opp
eller ned.
Risikabelt
På denne måten har Trosterud skole drevet effektivt i mange
år og har supre resultater å vise til. Vi forventer at belønningen ikke er
nedleggelse, men at de nye skolebyggene vi har blitt lovet gjennom Områdeløftet og Planprogram
for Haugerud/Trosterud, og faktisk blir virkelighet. Det ble et enstemmig
bystyre enige om – inklusive dagens byrådspartier – for bare fem år siden.
For bare to uker siden kom et like enstemmig
bydelsutvalg i Alna bydel med en velfundert kritikk av skolebehovsplanen.
Jeg anbefaler Julie Remmen Midtgarden å lese den nøye. Der
vil hun finne svar på de vanskelige spørsmålene hun stiller i slutten av
innlegget sitt – og få vite mer om hvor risikabelt det er å svekke
skoletilbudet i bydeler med store levekårsutfordringer.