DEBATT

Vekterveteran Steinar Vadla Risa har selv avdekket tusenvis av historier med butikktyveri på butikkgulv rundt om på byens kjøpesentre.

– Skoleuniformer stanser ikke klespress, men kan stoppe det første butikktyveriet

For noen barn handler butikktyveri ikke «bare» om å eie merkeklær. Det handler om å få være med. Butikktyveri blir en inngangsbillett til fellesskapet. Den første «testen» for å bli godkjent i guttegjengen eller jentegjengen.

Publisert

Barneskoleelever rangeres i A-, B- og C-lag basert på klær, sko, vesker og hvilket bosted de kommer fra, forteller NRK. Rektor ved Munkerud skole på Nordstrand slår alarm. Det samme gjør foreldre ved Bekkelaget skole.

VG kommentator Shazia Majid følger opp og foreslår skoleuniform som et virkemiddel for å dempe forskjellene. Hun har rett i én ting: Det materielle presset i skolegården er blitt nådeløst.

Men én ting mangler i debatten. Hva skjer når barn og foreldre ikke har råd til å kjøpe seg tilhørighet? Hvem snakker om det?

De stjeler

Jeg har jobbet med butikktyveri i over 30 år. Jeg vet svaret. De stjeler.

For noen barn handler det ikke «bare» om å eie merkeklær. Det handler om å få være med. Butikktyveri blir en inngangsbillett til fellesskapet. Den første «testen» for å bli godkjent i guttegjengen eller jentegjengen.

Det starter med småting, energidrikker, kosmetikk og merkeklær. Så vokser det. Designerplagg. Elektronikk. Parfyme. Vesker. For mange eskalerer det videre til svindel, bedrageri og vold.

Starten på kriminell løpebane

Butikktyveri er ikke bare et økonomisk problem for handelen. Det er ofte starten på en kriminell løpebane. Det vet jeg, for jeg har selv avdekket tusenvis av slike historier på butikkgulv rundt om på forskjellige kjøpesenter.

Og jeg har skrevet om det før, blant annet i kronikken Klespress skaper tyv. Dessverre er dette tema mer aktuelt i dag enn da den ble skrevet.

Vi må gjøre mer enn å snakke om problemet. Vi må sette det på timeplanen.

Derfor utviklet jeg undervisningsopplegget Tyveri på timeplanen, som har vært brukt på flere ungdomsskoler. Der får ungdom møte virkeligheten: Hva skjer når du blir tatt? Hva betyr en politiattest (tidligere kalt vandelsattest)? Hvilke muligheter mister du? Hvordan påvirkes butikken som blir frastjålet, og de ansatte som må stå i det?

Undervisning om butikktyveri

Det gjør inntrykk. Mange elever har aldri hørt noen fortelle om dette med ekte historier, tall og erfaring fra butikkhverdagen. På skolen lærer de om rus, om seksualitet, om trafikk og digital dømmekraft, men ikke om det de faktisk gjør først, å stjele. Enten det skjer i butikken, i foreldrenes lommebok eller i bestemorens veske. Det er tenåringene selv som forteller meg det.

På Strømmen Storsenter samarbeider jeg tett med senterledelsen, og vi gjennomfører en halv undervisningsdag om butikktyveri og utenforskap. Det har blitt en modell for hvordan skole og næringsliv kan jobbe sammen.

Resultatene ble bra. Nå gjennomføres dette årlig, og ungdom inviteres ned til senteret for å lære – før det er for sent.

Kan ikke være naive

Skal vi hindre unge i å gå inn i en kriminell løpebane, må vi ta de første små lovbruddene på alvor.

Butikktyveri, og konsekvenser for tyveri er ikke «pøbelstreker». Det er blitt normalisert, organisert og stadig mer voldelig. Likevel behandles hverdagskriminalitet stemoderlig av både politi og politikere.

Vi må forstå hvordan tidlig kriminalitet utvikler seg til grovere lovbrudd, rusproblematikk, vold og gjengtilhørighet. Alt starter i det små, med merkeklær og sosialt press.

Vi har ikke råd til å være naive lenger.

Skoleuniform kan hjelpe

Vi må sette tyveri på timeplanen i ungdomsskolen. Vi må få tettere samarbeid mellom skole, næringsliv og politi. Vi må tørre å snakke åpent om hvordan gruppepress og statusjag påvirker barn og unge, og si det rett ut: Det kan lede til kriminalitet.

Foreldre må få verktøy og kunnskap til å håndtere dette presset tidlig. Og klær er det viktigste området å starte med.

Kanskje er skoleuniform en del av løsningen. Ikke fordi det fjerner presset helt, men fordi det kjøper oss tid. Tid til å bygge forståelse for at trygghet og tilhørighet ikke skal koste penger.

Våg å ta debatten

Det sitter lærere der ute som ser at elever faller utenfor fordi de ikke har de riktige klærne. Rektorer som oppdager tyveri, men ikke vet hvordan de skal gripe det an. Politikere som snakker varmt om trygghet, men som ikke våger å ta debatten inn i skolegården for å hindre ungdom å bli rekruttert i en brutal liga hvor råskap premieres.

Denne debatten handler om mer enn klær. Den handler om hvem vi lar falle utenfor og hvor de havner, hvis vi ikke handler nå.

Powered by Labrador CMS