DEBATT
Vekterveteran Steinar Vadla Risa har selv avdekket tusenvis av historier med butikktyveri på butikkgulv rundt om på byens kjøpesentre.
Foto: Christian Boger
– Skoleuniformer stanser ikke klespress, men kan stoppe det første butikktyveriet
For noen barn handler butikktyveri ikke «bare» om å eie merkeklær. Det handler om å få være med. Butikktyveri blir en inngangsbillett til fellesskapet. Den første «testen» for å bli godkjent i guttegjengen eller jentegjengen.
Barneskoleelever rangeres i A-, B- og C-lag basert på klær,
sko, vesker og hvilket bosted de kommer fra, forteller
NRK. Rektor ved Munkerud skole på Nordstrand slår alarm. Det samme gjør foreldre
ved Bekkelaget skole.
VG kommentator Shazia
Majid følger opp og foreslår skoleuniform som et virkemiddel for å dempe
forskjellene. Hun har rett i én ting: Det materielle presset i skolegården er
blitt nådeløst.
Men én ting mangler i debatten. Hva skjer når barn og
foreldre ikke har råd til å kjøpe seg tilhørighet? Hvem snakker om det?
De stjeler
Jeg har jobbet med butikktyveri i over 30 år. Jeg vet svaret.
De stjeler.
For noen barn handler det ikke «bare» om å eie merkeklær.
Det handler om å få være med. Butikktyveri blir en inngangsbillett til
fellesskapet. Den første «testen» for å bli godkjent i guttegjengen eller
jentegjengen.
Det starter med småting, energidrikker, kosmetikk og
merkeklær. Så vokser det. Designerplagg. Elektronikk. Parfyme. Vesker. For
mange eskalerer det videre til svindel, bedrageri og vold.
Starten på kriminell løpebane
Butikktyveri er ikke bare et økonomisk problem for handelen.
Det er ofte starten på en kriminell løpebane. Det vet jeg, for jeg har selv
avdekket tusenvis av slike historier på butikkgulv rundt om på forskjellige
kjøpesenter.
Og jeg har skrevet om det før, blant annet i kronikken Klespress
skaper tyv. Dessverre er dette tema mer aktuelt i dag enn da den ble
skrevet.
Vi må gjøre mer enn å snakke om problemet. Vi må sette det
på timeplanen.
Derfor utviklet jeg undervisningsopplegget Tyveri på
timeplanen, som har vært brukt på flere ungdomsskoler. Der får ungdom møte
virkeligheten: Hva skjer når du blir tatt? Hva betyr en politiattest (tidligere
kalt vandelsattest)? Hvilke muligheter mister du? Hvordan påvirkes butikken som
blir frastjålet, og de ansatte som må stå i det?
Undervisning om butikktyveri
Det gjør inntrykk. Mange elever har aldri hørt noen fortelle
om dette med ekte historier, tall og erfaring fra butikkhverdagen. På skolen
lærer de om rus, om seksualitet, om trafikk og digital dømmekraft, men ikke om
det de faktisk gjør først, å stjele. Enten det skjer i butikken, i foreldrenes
lommebok eller i bestemorens veske. Det er tenåringene selv som forteller meg
det.
På Strømmen Storsenter samarbeider jeg tett med
senterledelsen, og vi gjennomfører en halv undervisningsdag om butikktyveri og
utenforskap. Det har blitt en modell
for hvordan skole og næringsliv kan jobbe sammen.
Resultatene ble bra. Nå gjennomføres dette årlig, og ungdom
inviteres ned til senteret for å lære – før det er for sent.
Kan ikke være naive
Skal vi hindre unge i å gå inn i en kriminell løpebane, må
vi ta de første små lovbruddene på alvor.
Butikktyveri, og konsekvenser for tyveri er ikke
«pøbelstreker». Det er blitt normalisert, organisert og stadig mer voldelig.
Likevel behandles hverdagskriminalitet stemoderlig av både politi og
politikere.
Vi må forstå hvordan tidlig
kriminalitet utvikler seg til grovere lovbrudd, rusproblematikk, vold og
gjengtilhørighet. Alt starter i det små, med merkeklær og sosialt press.
Vi har ikke råd til å være naive lenger.
Skoleuniform kan hjelpe
Vi må sette tyveri på timeplanen i ungdomsskolen. Vi må få
tettere samarbeid mellom skole, næringsliv og politi. Vi må tørre å snakke
åpent om hvordan gruppepress og statusjag påvirker barn og unge, og si det rett
ut: Det kan lede til kriminalitet.
Foreldre må få verktøy og kunnskap til å håndtere dette
presset tidlig. Og klær er det viktigste området å starte med.
Kanskje er skoleuniform en del av løsningen. Ikke fordi det
fjerner presset helt, men fordi det kjøper oss tid. Tid til å bygge forståelse
for at trygghet og tilhørighet ikke skal koste penger.
Våg å ta debatten
Det sitter lærere der ute som ser at elever faller utenfor
fordi de ikke har de riktige klærne. Rektorer som oppdager tyveri, men ikke vet
hvordan de skal gripe det an. Politikere som snakker varmt om trygghet, men som
ikke våger å ta debatten inn i skolegården for å hindre ungdom å bli rekruttert
i en brutal liga hvor
råskap premieres.
Denne debatten handler om mer enn klær. Den handler om hvem
vi lar falle utenfor og hvor de havner, hvis
vi ikke handler nå.