Innleggsforfatter Ina von Turow er nummer tre fra venstre. Ellers fra venstre: Anders Schnell og Alexander Schussel fra FNDR. Til høyre butikkeier Sandrine Munoz. Foto: Privat

Amerikansk Hollywood-stjerne investerer i en app som skal forhindre butikkdød i Oslo

Publisert

Hollywood-stjernen var så imponert over ideen til norske Ina von Turow og appen FNDR, som vil hjelpe Oslo-butikker, at han la penger på bordet.

Jonny Coyne spiller for øyeblikket i de amerikanske TV-seriene Blacklist, Mom og Turn. Men Coyne er også svært god til å danse tango, og i fjor møtte han tilfeldigvis norske Ina von Turow på en tangoklubb i London.

– Vi danset. Etterpå pitchet jeg ideen til min nye app og spurte om han ville investere i den, noe han etter hvert gjorde, forteller von Turow.

Coyne bekrefter historien

På telefon fra Los Angeles, bekrefter Coyne historien: – Jeg sa: Jeg er interessert. Kom tilbake om seks måneder med en prototype og interesserte kunder, så investerer jeg.

Ikke bare kom von Turow tilbake med en prototype, men også med et team som jobber for henne.

Hollywood-stjernen Jonny Coyne bekrefter overfor VårtOslo at han har investert i Oslo-appen FNDR. Foto: Wikipedia

– Jeg er imponert over hennes usedvanlige personlighet og målrettethet. Jeg er svært interessert i miljøvennlig teknologi og var svært imponert over pitchen hennes, forteller Coyne, som fra før også har investert i Tesla og Solar city.

– Jeg liker ikke butikkdøden

– Butikkene våre blir ødelagt av netthandelen, og jeg liker det ikke. Som kunde kan du verken ta på gjenstandene eller kle dem på deg. I London blir sentrale shoppinggater ødelagt av netthandelen, og du finner nå bare eiendomsmeglere og veldedighetsbutikker der. FNDR-appen kan bidra til å hjelpe lokalsamfunnet og holde butikkene i live, mener han.

Coyne tror Ina von Turow vil gjøre det bra. – Hun har viljen på plass, og hun har gode støttespillere. Om et år vil appen være langt mer avansert. Hun har min backing, sier Coyne, som skal besøke moren sin i Sveits i løpet av julen.

– Bogstadveien visnet

– Jeg kom på ideen for tre år siden da jeg så at Bogstadveien var i ferd med å visne som en blomst og dø. Det var alltid bråk, det stinket og flere av butikkene ble borte, sier von Turow.

Ina von Turow er kvinnen bak den nye handle-appen. Foto: FNDR

Målet med appen FNDR (uttales finder) er å få osloborgere til å handle mer i sitt nærmiljø.

– Vi ønsker ikke en by der enda flere sitter hjemme alene og shopper ved PCen, mens tre droner virrer utenfor balkongene våre til enhver tid og gatene kveles av budbiler, sier von Turow.

Slik fungerer FNDR

Appen gjør at du kan planlegge handelen mens du er hjemme, be telefonen huske det og så få påminnelser om tingene langs veien til og fra jobb.

Søkeradiusen er på maks 1,5 kilometer, og du kan velge kategorier, merker, produkter og hvor langt du gidder å gå. Du kan også velge budsjett. Appen legger dessuten opp ruten ut fra hvilke ting du har merket av at du vil huske. I tillegg kan du betale for alt i appen, så du kan faktisk gå ut av huset uten lommebok.

Appen er lansert og i drift. Rundt 70 butikker i store deler av Oslo sentrum har skrevet seg på. Spesielt i Bogstadveien og på Frogner, Briskeby, Bislett, St. Hanshaugen og Grünerløkka.

– Nei takk til kjedehelvete

– Jeg hadde ideen og lette etter noen som kunne hjelpe meg med å utvikle appen. En kveld var jeg på en app-konkurranse. Jeg spurte alle vinnerne, og han som kom nummer tre sa ja. Han laget en prototype.

Nå er målet at flest mulig butikker hekter seg på. Den siste butikken som knyttet seg til var Wild Oscar, som selger gentlemansklær i Møllergata.

– Jeg tror folk flest ønsker seg lokale butikker. Folk hater innendørsparkeringer i store butikksentre, mens kjedehelvetet er forværelset til den urbane død. Jeg var nylig på en helgetur til Villnius og så akkurat de samme butikkene som her, Kappahl, H&M, til og med Narvesen. Hva er vitsen i å reise da? Om de samme butikkene ligger over alt, kan du like gjerne holde deg hjemme, synes von Turow.

Ina von Turow i midten, til venstre står butikkeier i Pieces Uniques, Sandrine Munoz. Foto: Privat

Vil at folk skal bruke byen

– Men hvis alle bare sitter hjemme og shopper på nettet, ødelegger vi byen. Da blir omsetningen i lokalbutikkene dårligere, og de klarer seg ikke, noe som påvirker trivselen vår. Jeg vil at folk skal bruke byen. Gang på gang har jeg oppdaget at Oslo har de produktene jeg er interessert i, men som jeg ikke visste at fantes her.

Von Turow mener netthandelen har flere minus. Antallet postkontorer, som du må traske til for å hente pakken, blir det stadig færre av. For det andre har nettbutikkene en klikkhistorie som gjør at de ser hvordan folk oppfører seg, hva de nesten kjøpte og hva de kjøper gjentatte ganger.

– Folk bør handle til fots, oppfordrer von Turow.

Powered by Labrador CMS