Pappa tar med barna på sykkelturen ut i høsten. Foto: Pixnio

10 barnevennlige sykkelturer i Oslo

Du trenger ikke bil for å gi barna fine naturopplevelser i byen. Oslo har mange turmuligheter på sykkel. Her følger 10 turer du kan ta med barnet som gir gode sykkelopplevelser.

Publisert

Ni av ti turer under starter ved en T-banestasjon. Det er gratis å ta med sykkel på T-banen på helgedager og utenom rushtid i hverdagene. Små barnesykler og barn under seks år går gratis på banen.

Østensjøvannet rundt: Et besøk inn i fugleverden

Landeveissykling med barnet er gøy. Foto: PxHere
Mor og barn på sykkeltur. Foto: NAF

Østensjøvannet naturreservat ligger omkranset av forsteder og blokker. Turen rundt vannet er likevel grønn, fredelig og trygg å sykle. Naturreservatet har et sjeldent rikt fugleliv, og her er det observert mer enn 210 forskjellige fuglearter.

Med unntak av starten fra T-banestasjonen og et parti på vestsiden av vannet, sykler man på grusveier i flatt terreng. Landskapet veksler mellom skogholt, tett våtmark og åpne sletter.

Det er flere rasteplasser underveis, og oppslagstavler om fuglelivet og kulturminner. Om våren og forsommeren er det stor aktivitet blant de mange fugleartene som hekker ved vannet.

  • STARTSTED: Karlsrud T-banestasjon, linje 4 Bergkrystallen
  • DISTANSE: 5,5 km VANSKELIGHETSGRAD: Lett
  • UNDERLAG: Asfalt og grus
  • PASSER FOR: Barn fra 7-8 år
  • KART. Her er kartet.

Nordstrand bad: Den bortgjemte badeplassen

Det er flere attraktive, men mindre kjente badeplasser i Oslo. Et litt bortgjemt sted som er veldig enkelt å sykle til er Nordstrand bad, rett nedenfor E18, innenfor Ulvøya. Her er det anlagt gressplen, en liten strandpromenade og badebrygge.

Mellom Nordstrand bad og E18 er det en del skog, og stedet er derfor nesten usynlig fra Europaveien og ikke så støyutsatt som man skulle tro.

Det er lett å anta at det er skummelt å sykle langs E18. I virkeligheten er gang- og sykkelveien stort sett bred og svært trygg, så her kan du ta med barn på sykkel.

  • STARTSTED: Jernbanetorget
  • DISTANSE: 13 km
  • UNDERLAG: Asfalt BILTRAFIKK: Separat gang- og sykkelvei nesten hele veien
  • PASSER FOR: Barn fra 8-9 år
  • KART. Her er kartet.

Vestli-Grorud-Sinsen. Sykkeltur i drabantbyene

Dette er en mye brukt rute for transportsyklister til og fra sentrum, men den er også fin som en kort tur i helgen. Turen er enkel, og lar seg gjennomføre på godt under én time.

Mange kritiserer tilretteleggingen for syklister i Oslo uten helt å kjenne til hva som egentlig finnes av sykkelveier. Traseen fra Gjelleråsen og ned gjennom drabantbyene i Groruddalen til Sinsen er et eksempel på et godt sykkelanlegg.

På denne brede sykkelveien ferdes man helt separat fra bilveien, og dermed kan i utgangspunktet alle sykle her.

  • STARTSTED: Vestli T-banestasjon
  • DISTANSE: 10 km
  • UNDERLAG: Asfalt
  • PASSER FOR: Barn fra 7-8 år
  • KART. Her er kartet.

LES OGSÅ: Bremsene på elsykkelen sabotert og frakoblet. Ren flaks at ingen i den lille familien ble skadd

Sognsvann - Gaustad stasjon: Markatur for de minste

Marka rundt byen har mange turmuligheter, men også unektelig mange og lange motbakker. Terskelen for å dra på sykkelturer her kan derfor være høy for barn. En introduksjonstur som ikke bør skremme noen, er veien fra Sognsvann og sørover til Gaustad stasjon.

Turen starter ved turveien rett nord for Sognsvann stasjon. Sykle forbi bommen ved Sognsvann og hold turvei til venstre, som går over demningen på sørsiden av vannet.

Veldig lett sykling på turveien fra Løkka gård videre rett sørover fra vannet, med åkre på den ene siden og marka på den andre.

  • STARTSTED: Sognsvann T-banestasjon
  • DISTANSE: 4 km
  • UNDERLAG: Asfalt helt på slutten, ellers grusvei av vekslende kvalitet
  • PASSER FOR: Barn fra 6-7 år
  • KART. Her er kartet.

Bygdøy rundt: Strender, svaberg og løvskog

Bygdøy er en av byens perler, og på sykkel kommer du lett fram på veier og til steder der bilene ikke har lov å kjøre.

Det er mye å se underveis, og mange grunner til å stoppe. En stor løvskog, lystslott, dyr på beite, havutsikt, strender, landskjente museer og båtliv. Store deler av traseen er trygg og bilfri, og det er ingen motbakker å snakke om. Hva mer kan en syklist be om?

Flere hyggelige spisesteder/kafeer er innen rekkevidde underveis, for eksempel lille Herbern utenfor Herbernveien og Kafe Rødeløkka i Wedels vei rett ved Frognerkilen. Av badeplasser finner du de kjente strendene Huk og Paradisbukta i sør, mens den mest familievennlige er den buede stranden ved Bygdøy sjøbad, rett innenfor øya Killingen.

Her er det lett å ha oppsyn med barna. En hyggelig avslutning på runden er å sykle langs jordene ved Hengsengåsen på veien tilbake til E18 og Skøyen.

  • STARTSTED: Skøyen stasjon
  • DISTANSE: 8,5 km
  • UNDERLAG: Mest grus, noe asfalt
  • PASSER FOR: Barn fra 7-8 år
  • KART. Her er kartet.

Helsfyr – Valle Hovin – Ensjø – Carl Berners plass: Parksykling i byen

En kort, grønn og lett tur på Oslos østkant, preget av parker og gressletter. Starten på turen går ved siden av E6 og Ring 3, på separat gang- og sykkelvei. For mange er det kanskje en overraskelse å finne så store grøntområder sentralt i byen; her er det godt å være syklist.

Ved fotballbanene på Valle-feltet kan du velge den asfalterte gang- og sykkelveien ved Ring 3, eller snarveien på grusveien forbi Valledammen. Over Grenseveien sykler du på landets flotteste gang- og sykkelbro, videre ned gjennom boligfeltet Ensjøbyen og Tidemannsparken til Ensjøveien. Sykkelfelt et kort stykke ned til kryssing av fotgjengerfelt i Økernveien.

  • STARTSTED: Helsfyr T-banestasjon, linje 1, 2, 3, 4
  • DISTANSE: 5 km
  • UNDERLAG: Asfalt og litt grus
  • PASSER FOR: Barn fra 6-7 år
  • KART: Her er kartet.

LES OGSÅ: Hovedstaden får sykkelveinett til over 13 milliarder

Frognerseteren – Midtstuen – Gaustad – Majorstuen: Den lange nedoverbakken

Noen påstår at Oslo er en krevende by å sykle i fordi det er så mange motbakker. Hvorfor ikke la bakkene bli en kilde til opplevelse og moro ved å starte øverst i Holmenkollåsen, og trille nesten hele veien ned til byen?

Tar du med sykkelen på T-banen til Frognerseteren, 469 meter over havet, har du et supert utgangspunkt for en virkelig slapp og deilig trilletur til Majorstuen. Tre fjerdedeler av turen trenger du knapt å være borti pedalene.

Den eneste lille motbakken, under 50 meter lang, møter du ved Besserud, og den bratteste nedoverbakken like etter, når du har passert Midtstuen stasjon.

  • STARTSTED: Frognerseteren T-banestasjon, linje 1
  • DISTANSE: 9 km
  • UNDERLAG: Et par hundre meter grus i begynnelsen, resten asfalt
  • PASSER FOR: Barn fra 10-11 år
  • KART. Her er kartet.

Frognerseteren – Ullevålseter – Sognsvann: Grustur for de litt større

En fin introduksjonstur for å gjøre barna kjent i Nordmarka. Med et høyt startpunkt blir begynnelsen veldig lett. De første fem kilometerne er preget av nedoverbakke, og det er også en lang nedkjøring langs Skjersjøelva etter Ullevålsseter. Grusveiene er generelt gode, og det er ikke nødvendig med støtdemper på sykkelen.

Med to serveringssteder og ellers diverse fine steder å raste, for eksempel ved Lille Tryvann eller Nedre Blanksjø, er det flere gode muligheter for stopp underveis.

Utfordringene på turen er ikke store, men det er stigninger etter Bjordammen, og tre korte, men bratte kneiker langs Ankerveien på vei mot Sognsvann.

  • STARTSTED: Frognerseteren T-banestasjon, linje 1
  • DISTANSE: 16 km
  • UNDERLAG: Grus
  • PASSER FOR: Barn fra 9-10 år
  • KART: Her er kartet.

Ellingsrud – Mariholtet – Rustadsaga – Skullerud: Østmarka fra nord til sør

En artig og barnevennlig tur som gir mange grunner til å stoppe, så sett gjerne av hele dagen. I motsetning til Nordmarka er det ikke mange rundturer å sykle i Østmarka, men å sykle fra nord til sør er like fint, og her er det flere stigningsetapper.

Turen til Mariholtet er først flat, deretter lett kupert. Kort etter Mariholtet kommer den eneste litt bratte motbakken på et par hundre meter, resten av turen er lett å sykle.

  • STARTSTED: Ellingsrud T-banestasjon, linje 2
  • DISTANSE: 12,5 km
  • UNDERLAG: Mest grus, litt asfalt
  • PASSER FOR: Barn fra 8-9 år
  • KART: Her er kartet.

Grorud – Økern: Groruddalens “hemmelige” sykkelrute

En spennende mini-ekspedisjon for deg som vil bli bedre kjent i egen by. Denne traseen vil garantert overraske mange av dem som prøver den; at den i det hele tatt finnes, hvor variert den er, og hvor lite biltrafikk og støy det er underveis, selv midt i den tett bebodde Groruddalen.

Turen starter med 1,5 kilometer langs Grorudveien og Gangstuveien. Ved Hølaløkka starter turvei D8, som følges sørvestover, senere turvei D6 og D3. Det er til dels smale, morsomme turveier på grus, men også flate og raske asfalterte sykkelveier langs Grorudbanen. Denne strekningen kan være alternativ rute for pendlere/transportsyklister.

Den er ikke så rask som ruta langs Rv4 (egen tur), men den er langt triveligere. Over deler av strekningen går sykkelveien gjennom lengre grøntdrag, som også utgjør et interessant skille mellom forstadsbebyggelsen med eneboliger og blokker på oversiden av veien, og industridelen av Groruddalen, med lagerhaller, containere, trailere og parkeringsplasser på nedsiden.

  • STARTSTED: Grorud T-banestasjon, linje 4-5
  • DISTANSE: 7 km VANSKELIGHETSGRAD: Svært lett
  • UNDERLAG: Mest asfalt, men også noe grus
  • PASSER FOR: Barn fra 8-9 år
  • KART: Her er kartet.

LES OGSÅ: Marianne Johansen snek seg etter to mannlige sykkeltyver i mørket, lokaliserte dem og varslet politiet. En halv time senere var de tatt

Husk sykkelvettreglene

  • Gi tydelige tegn før du svinger
  • Hold avstand når du sykler forbi andre
  • Vent på grønt lys
  • Gi fotgjengerne førsterett på fortauet
  • Se andre trafikanter i øynene
  • Bruk lys i mørket
  • Vis hensyn

I denne informative brosjyren fra Oslo Kommune, finner du mer informasjon om sykkelturene.

Powered by Labrador CMS