Ja til miljø, nei til økte bompenger, sa hovedparolen som 4000 mennesker møtte opp bak. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Stor protest mot bompenger: – Jeg har ikke gått i demonstrasjonstog siden jeg streika som telemontør i 1974, men nå er det nok

Fire tusen svært engasjerte motstandere av rushtidavgift og ny bomring møtte opp til demonstrasjon og appell foran Rådhuset i dag.

— Nå er det nok! Nå er det nok!

— Ja til miljø, nei til økte bompenger!

Det var parolene som tusenvis av demonstranter ropte ut unisont i Borggården foran Rådhuset fra klokken 16 i ettermiddag.

Ifølge politiet var det 4000 som møtte opp for å protestere mot rushtidsavgift og bompenger. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Arrangørene var Cecilie Lyngby og Frode Olav Smith, som står bak Facebook-gruppen, "JA til miljø, NEI til økning av bompenger!" Frem til 1. oktober besto gruppen av 6-700 personer, men 1. oktober, da rushtidsavgiften slo inn, vokste gruppen med nærmere 5000 personer over natten.

Flere Facebook-grupper mobiliserte til demonstrasjonen. Blant annet "Protestere mot bompenger i Oslo og omegn" som har fått nesten 12.000 likes, mens en underskriftskampanje på Minsak.no er signert av nesten 33.000.

— Jeg synes så synd på den vanlige mannen i gata. Den nye avgiften og de nye bomstasjonene som planlegges, det blir veldig dyrt for mange, sier Lyngby til VårtOslo rett før starten på demonstrasjonen.

Vi sendte live fra den livlige demonstrasjonen tidligere i ettermiddag.

Krever at bomringen utsettes

— Det er for sent å gjøre noe med tiltakene som allerede er gjort, men vi vil at den nye bomringen i 2019 utsettes iallefall til 2020 eller 2021, slik at folk rekker å kjøpe elbilene sine, sier Lyngby.

— Ta meg som eksempel. Jeg byttet ut min dieselbil, en BMW, med en bensinbil i fjor for å være miljøvennlig, og tapte 93.000 på dieselbilens verdiforringning. Og hvis jeg skal bytte ut bensinbilen, har den et tap i verdi på 100-150.000 kroner sier hun.

Cecilie Lyngby og Frode Olav Smith. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

— Jeg er med på en grønnere by, det er helt topp. Og jeg er for et bilfritt sentrum, selvfølgelig. Men det må være mulig å komme seg gjennom sentrum uten å bruke en time eller to på det.

Vil ha folkeavstemning

— Folk føler seg overkjørte. Dette treffer en nerve i mange mennesker, sier medarrangør Frode Olav Smith.

Også han er bekymret for at de økte avgiftene blir for mye for mange.

— Plutselig må du betale mye mer for å komme deg fra A til B. Og hvis familien med fire barn skal kjøre barna til og fra trening, blir det en stor ekstrakostnad for dem, sier han.

Arbeiderpartiets Andreas Halse var den eneste representanten for byrådskameratene som møtte opp for å tale. Han ble ikke godt tatt imot. "Dra hjem til Holmenkollen din fitte!", var en av responsene han fikk. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Smith og Lyngby sier at de ønsker å samle 50.000 underskrifter som de kan levere til Stortinget. Det endelige målet deres er at det hele ender med en folkeavstemning, ifølge Smith.

Fremskrittspartiets ungdomsparti FpU ble tatt betraktelig bedre imot enn Arbeiderpartiets Andreas Halse. Foto: Tarjei Kidd Olsen

Stor demonstrasjonsvilje

– Jeg har ikke gått i demonstrasjonstog siden jeg streika som telemontører i 1974, men nå mener jeg at det holder med avgifter på bilbruken. Jeg kjøpte i sin tid dieselbil, fordi det ble anbefalt og det ble sagt at den var mer miljøvennlig. Jeg hadde ikke før fått bilen hjem, før motsatt beskjed kom. Hadde jeg kjøpt bil i dag, hadde jeg valgt en elbil, tror jeg, sier pensjonist Freddy Kolstad fra Vestli.

Etter oppmøte i Borggården gikk bompengemotstanderne samlet til Stortinget. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

– Betyr flere folk på NAV

Temperaturen i borggården var høy, og ikke alle som hadde møtt fram hadde like lett for å formulere hvorfor de hadde vagt å demonstrere. En som imidlertid hadde det, var sjåfør Trond Flåhagen.

– Folk tror at budbil- og andre sjåfører får dekket bompengeutgiftene. Sånn er det ikke. I utgangspunktet er sjåførjobben dårligere betalt enn det å sitte i kassa på Rema. Skal vi så i tillegg måtte betale for de økte bomavgiftene, blir det ikke mulig å leve av jobben. For mange enkeltpersonforetak og små firmaer vil dette være kroken på døra. Det betyr flere folk på NAV, og det er vel slett ikke meningen, sier Flåhagen.

Sjåfør Trond Flåhagen mener det blir vanskelig å leve av sjåførjobben når bompengene må tas av egen lomme. Foto: Anders Høilund

– MDG bestemmer alt

Noen kommentarer fra demonstrantene gikk på at det kunne virke som om Raymond Johansen ikke lenger har noe å si i bystyret, men at det er Miljøpartiet De Grønne som bestemmer alt. Andre kommentarer kom med lite flatterende betegnelser på MDG og personer derfra. Syklister sto heller ikke spesielt høyt i kurs hos mange av demonstrantene.

– Byen og samfunnet er bygd på at vi må bruke bil til å frakte folk og varer dit de skal. Vi kan ikke ta alt bakpå sykkelen eller... De aller fleste kan ikke bestemme når de vil reise på arbeid eller hente barna i barnehagen. Dette vil bli en for stor utgiftspost for mange familier. Dette er ikke god politikk. Derfor kom jeg hit i dag, sier Sahma (34).

Etter appeller ved Rådhuset, hvor også motparten ble gitt anledning til å forsøke å komme til orde, beveget protestene seg samlet til Løvebakken fora Stortinget. Der ble ropene om at «nok er nok» taktfast gjentatt.

Powered by Labrador CMS