Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Da elsparkesyklene kom til Oslo i 2019, skapte det stort engasjement. Opptil 20.000 elsparkesykler fantes på det meste, noe som var på Europa-toppen.
Mange mente elsparkesyklene skapte farlige trafikksituasjoner og gjorde det vanskeligere for svaksynte og blinde og komme seg frem. I tillegg mottok skadelegevakten svært mange personer med skader fra elsparkesykkel, inkludert mange som kjørte elsparkesykkel med promille.
Men mange mente også at elsparkesyklene bidro positivt og forenklet hverdagen for trafikantene.
Debatten førte til at det rødgrønne byrådet i 2021 strammet inn og tillot maksimalt 8000 elsparkesykler, fordelt på tre utleiere. I tillegg ble elsparkesyklene stengt på natten mellom klokken 23 og 05.
Nå ønsker samferdselsbyråd Marit Vea (V) å myke opp disse reglene. Et nytt forslag sendes på høring i dag, ifølge Aftenposten.
Samferdselsbyråden ønsker å fjerne dagens makstak utenfor Ring 3 og vurderer å åpne for kjøring på natten.
– Vi mener elsparkesyklene er et viktig supplement til gåing, sykling og kollektivtransport. Vi tror det får flere til å la bilen stå. Men det er behov for å gjøre mikromobilitet mer tilgjengelig i ytre by, blant annet i Groruddalen, sier hun til Aftenposten.
Også Ruter og bymiljøetaten anbefaler å droppe makstaket utenfor Ring 3, hvor fortauskaoset ikke er et like prekært som i indre by.
Byrådet vil også kreve at elsparkesykkel-aktørene deler sanntidsdata med Ruter. På den måten vil Ruter kunne informere de reisende om hvor mange elsykler som er tilgjengelig i nærheten i egen app.
– Forslaget skal legge til rette for at bruken av små elektriske kjøretøy blir bedre integrert med kollektivtrafikken, sier Vea.
Byrådet vurdere også å åpne for å droppe nattestengt-regelen.
– Nattestenging hindrer bruk av tilbudet i en periode av døgnet med redusert kollektivtilbud, hvor mikromobilitet kan oppleves som et trygt alternativ, og det er lite annen trafikk. Bergen og Trondheim har i ulik grad åpnet for utleie om natten, med positive erfaringer så langt, forklarer Vea.