Nå ønsker samferdselsbyråd Marit Vea (V) å myke opp reglene for elsparkesykler. Et nytt forslag sendes på høring i dag.
Foto: Beate Oma Dahle og Fredrik Hagen / NTB
Byrådet ønsker flere elsparkesykler i byen. Vurderer også nattekjøring
Venstre-Høyre-byrådet ønsker å heve taket på antallet elsparkesykler i Oslo. – Vi mener elsparkesyklene er et viktig supplement til gåing, sykling og kollektivtransport. Vi tror det får flere til å la bilen stå.
Da elsparkesyklene kom til Oslo i 2019, skapte det stort
engasjement. Opptil 20.000 elsparkesykler fantes på det meste, noe som var på
Europa-toppen.
Mange mente elsparkesyklene skapte farlige trafikksituasjoner
og gjorde det vanskeligere for svaksynte og blinde og komme seg frem. I tillegg
mottok skadelegevakten svært mange personer med skader fra elsparkesykkel, inkludert
mange som kjørte elsparkesykkel med promille.
Men mange mente også at elsparkesyklene bidro positivt og forenklet
hverdagen for trafikantene.
– Færre vil kjøre bil
Debatten førte til at det rødgrønne byrådet i 2021 strammet
inn og tillot maksimalt 8000 elsparkesykler, fordelt på tre utleiere. I tillegg
ble elsparkesyklene stengt på natten mellom klokken 23 og 05.
Nå ønsker samferdselsbyråd Marit Vea (V) å myke opp disse reglene.
Et nytt forslag sendes på høring i dag, ifølge Aftenposten.
Samferdselsbyråden ønsker å fjerne dagens makstak utenfor
Ring 3 og vurderer å åpne for kjøring på natten.
– Vi mener elsparkesyklene er et viktig supplement til
gåing, sykling og kollektivtransport. Vi tror det får flere til å la bilen stå.
Men det er behov for å gjøre mikromobilitet mer tilgjengelig i ytre by, blant
annet i Groruddalen, sier hun til Aftenposten.
Tettere samarbeid med Ruter
Også Ruter og bymiljøetaten anbefaler å droppe makstaket utenfor
Ring 3, hvor fortauskaoset ikke er et like prekært som i indre by.
Byrådet vil også kreve at elsparkesykkel-aktørene deler
sanntidsdata med Ruter. På den måten vil Ruter kunne informere de reisende om
hvor mange elsykler som er tilgjengelig i nærheten i egen app.
– Forslaget skal legge til rette for at bruken av små
elektriske kjøretøy blir bedre integrert med kollektivtrafikken, sier Vea.
– Nyttig på natten
Byrådet vurdere også å åpne for å droppe
nattestengt-regelen.
– Nattestenging hindrer bruk av tilbudet i en periode av
døgnet med redusert kollektivtilbud, hvor mikromobilitet kan oppleves som et
trygt alternativ, og det er lite annen trafikk. Bergen og Trondheim har i ulik
grad åpnet for utleie om natten, med positive erfaringer så langt, forklarer
Vea.