Elsparkesykler og Marit Vea
Nå ønsker samferdselsbyråd Marit Vea (V) å myke opp reglene for elsparkesykler. Et nytt forslag sendes på høring i dag.

Byrådet ønsker flere elsparkesykler i byen. Vurderer også nattekjøring

Venstre-Høyre-byrådet ønsker å heve taket på antallet elsparkesykler i Oslo. – Vi mener elsparkesyklene er et viktig supplement til gåing, sykling og kollektivtransport. Vi tror det får flere til å la bilen stå.

Publisert

Da elsparkesyklene kom til Oslo i 2019, skapte det stort engasjement. Opptil 20.000 elsparkesykler fantes på det meste, noe som var på Europa-toppen.

Mange mente elsparkesyklene skapte farlige trafikksituasjoner og gjorde det vanskeligere for svaksynte og blinde og komme seg frem. I tillegg mottok skadelegevakten svært mange personer med skader fra elsparkesykkel, inkludert mange som kjørte elsparkesykkel med promille.

Men mange mente også at elsparkesyklene bidro positivt og forenklet hverdagen for trafikantene.

– Færre vil kjøre bil

Debatten førte til at det rødgrønne byrådet i 2021 strammet inn og tillot maksimalt 8000 elsparkesykler, fordelt på tre utleiere. I tillegg ble elsparkesyklene stengt på natten mellom klokken 23 og 05.

Nå ønsker samferdselsbyråd Marit Vea (V) å myke opp disse reglene. Et nytt forslag sendes på høring i dag, ifølge Aftenposten.

Samferdselsbyråden ønsker å fjerne dagens makstak utenfor Ring 3 og vurderer å åpne for kjøring på natten.

– Vi mener elsparkesyklene er et viktig supplement til gåing, sykling og kollektivtransport. Vi tror det får flere til å la bilen stå. Men det er behov for å gjøre mikromobilitet mer tilgjengelig i ytre by, blant annet i Groruddalen, sier hun til Aftenposten.

Tettere samarbeid med Ruter

Også Ruter og bymiljøetaten anbefaler å droppe makstaket utenfor Ring 3, hvor fortauskaoset ikke er et like prekært som i indre by.

Byrådet vil også kreve at elsparkesykkel-aktørene deler sanntidsdata med Ruter. På den måten vil Ruter kunne informere de reisende om hvor mange elsykler som er tilgjengelig i nærheten i egen app.

– Forslaget skal legge til rette for at bruken av små elektriske kjøretøy blir bedre integrert med kollektivtrafikken, sier Vea.

– Nyttig på natten

Byrådet vurdere også å åpne for å droppe nattestengt-regelen.

– Nattestenging hindrer bruk av tilbudet i en periode av døgnet med redusert kollektivtilbud, hvor mikromobilitet kan oppleves som et trygt alternativ, og det er lite annen trafikk. Bergen og Trondheim har i ulik grad åpnet for utleie om natten, med positive erfaringer så langt, forklarer Vea.

Powered by Labrador CMS