Inger Lise Kristiansen
Inger Lise Kristiansen er opptatt av avstanden mellom perrong og bane. Foto: Handikapforbundet

– Sporveiens informasjon til oss rullestolbrukere stemmer ikke

Jørgen Foss
Jørgen Foss er nestleder i bydelsutvalget til Sagene (Ap) og regionkontorleder i Norges Handikapforbund.
Magnhild Sørbotten
Magnhild Sørbotten er regionstyreleder i Norges Handikapforbund.

Sporveien sier de oppfyller kravet om universell utforming av t-banestasjonene, om avstand mellom perrong og vogn. Vi har målt, og det stemmer ikke.

Vi registrerer at Sporveien tar aksjonen #FjernGæppen på alvor, og at de ønsker å møte oss til dialog. Det er svært gledelig.

Fjern gæppen
Fjern gæppen. Plakat: Sporveien

Onsdag denne uken gjennomførte vi i Norges Handikapforbund Oslo befaring av «gæppen», altså gapet mellom plattform og t-banevogn, på en rekke t-banestasjoner i Oslo Øst. Vi tok for oss to ulike dører per stasjon hver vei.

Stort gap, stor høydeforskjell

Noen steder kan «gæppen» variere fra dør til dør i togsettet. Våre undersøkelser viser et gap fra toggulv til perrongkant som: Ellingsrudåsen 14,5 cm, Lindeberg 13 cm, Haugerud 14 cm pluss stor høydeforskjell, Stovner 14 cm gæpp og 7 cm høydeforskjell, Grorud 14 cm forskjell pluss høydeforskjell.

Avstand mellom plattform og bane
Avstand mellom plattform og bane. Foto: Handikapforbundet

Sporveiens Cato Asperud peker på at gamle stasjoner er vanskelig å gjøre noe med, spesielt om de ligger i kurve. Asperud sier til både VårtOslo og NRK Østlandssendingen at man også må tillate inntil 10 cm «gæpp» på nye og rehabiliterte stasjoner, men at 7 cm er idealet.

Det forundrer oss da at selv Løren stasjon, som er helt nybygget og åpnet i 2016, har en «gæpp» på 10 cm fra perronggulv (der det begynner å skråne) til toggulvet i retning Vestli og svimlende 14 cm i retning sentrum/Bekkestua!

Ser frem til å møte Sporveien

Ikke bare har man sagt seg fornøyd med det absolutte minstekravet, på en innendørs stasjon uten kurve. Man har til og med brutt det.

Vi sendte vår befaringsrapport fra Løren til Sporveien og Ruter allerede i starten av mai måned i fjor. Til tross for purringer fra vår side, har vi fremdeles til gode å få tilbakemelding på rapporten. Vi ser derfor frem til å møte Sporveien, slik Asperud inviterer til, slik at vi endelig kan starte samarbeidet for sikker OG tilgjengelig t-bane i Oslo.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer