Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Montørene om bord i vognen, som befant seg 300 meter inne i tunnelen, hadde allerede evakuert seg selv ut av tunnelen da minst én gassflaske eksploderte. Ingen personer ble skadd, men flere glassruter på Helsfyr T-banestasjon ble blåst ut under eksplosjonen. Trafikken ble lammet, og flere T-banestasjoner var en periode stengt utover dagen.
– Risikostyringen i Sporveien har som mål å forebygge denne typen ulykker, men i dette tilfellet var ikke farene tilstrekkelige vurdert og avdekket, heter det i rapporten fra Havarikommisjonen.
Rapporten peker også på at Sporveien må prioritere forebygging og beredskap rundt brann, ettersom det er en større fare for dette i tunnel enn i åpent landskap.
Sporveien T-banen prioriterer sikkerhet høyt, sier sikkerhetssjef Terje Sandhalla for Sporveien T-banen.
– Rapporten gir oss god informasjon, som Sporveien vil benytte for å styrke sikkerheten ytterligere. Rapporten er nylig mottatt, og vi skal nå bruke tid på å gjennomgå den i detalj, og deretter iverksette tiltak, opplyser Sandhalla i en epost til NTB.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.