Oslo gjør i en ny oversikt over verdens beste byer å sykle i et kjempehopp og havner i år på syvende plass. Illustrasjonsfoto: Sykkelaksjonen

— Lytt til ungdommen – gi oss sykkelvei på Frogner

Publisert

Beboere kan ikke kreve parkeringsplass rett utenfor døra dersom de vil bo i en av Oslos tettest befolkede bydeler. Den tiden er forbi.

Kalenderen har akkurat bikket mai, bjørka begynner å bli grønn og jeg har latt månedskortet løpe ut og pumpet ny luft i dekkene på sykkelen. Jeg er 19 år, har ikke lappen og er student, så sykkelen fremstår for meg som et skikkelig godt transportmiddel – billig, raskt og miljøvennlig.

Dessverre har sykling en bakside. Tror man på Oslo kommunes holdningsundersøkelse om sykling fra 2016, er det nemlig slik at kun 15 prosent av Oslos befolkning opplever Oslo som en trygg by å sykle i.

Oslo må bli en bedre sykkelby

Jeg er ikke en del av den gjengen. Jeg er en del av den gjengen som mener at Oslo ikke er en bra by å sykle i for barn og eldre, og som derfor tar med lillebror på t-banen, selv om det tar lengre tid. Jeg er en del av den gjengen som sykler ofte, men gjerne skulle syklet mer, og jeg er en del av den gjengen som synes det er skikkelig bra at Oslo kommune arbeider med å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.

Som over gjennomsnittlig interessert i grønn samferdselspolitikk var jeg blant annet veldig begeistret da jeg leste at det skulle komme tilrettelegging for sykler i Gyldenløves gate og Colbjørnsens gate – endelig skulle min faste rute inn til sentrum føles trygg.

Høyresiden forsinker sykkelveinettet

Dessverre har Bevar Parkeringen, sammen med Carl Ivar Hagen, Morten Steenstrup og Eirik Lae Solberg, forsinket oppgraderingen av sykkelveinettet på Frogner med minst 3 måneder, gjerne for alltid.

På Facebook argumenterer de for at retten til parkeringsplass rett utenfor døra er viktigere enn trafikksikkerhet, framkommelighet og byutvikling. De trekker fram lav andel syklende som et argument mot sykkelsatsning, og de velger å ignorere byrådets planer om beboerparkering – et tiltak som vil sikre nettopp de «frustrerte Frogner-beboernes» parkeringsmuligheter.

Å fylle sentrum med uregulert gateparkering er dårlig areal- og miljøpolitikk. Det stimulerer til mer biltrafikk i et allerede sterkt belastet sentrum, noe som både fører til høye CO2-utslipp fra transportsektoren og til dårlig luftkvalitet. Bevar Parkeringens sabotasje av sykkelsatsingen er kunnskapsløs og urettferdig, og den går aller hardest ut over barn og unge i Oslo. Det er nemlig vi som trenger sykkelvei, og det er vi som trenger et levelig klima om 10, 50 og 100 år.

Veien tilhører ikke bare bilistene. Den tilhører ikke bare de voksne, og den tilhører ikke bare de med god råd. Norske barn og ungdom tror på, bekymrer seg over og ønsker å reversere klimaendringene. De ønsker seg trygge skoleveier og grønne byrom som er tilrettelagt for dem. De ønsker seg luft som ikke gjør dem syke, og de ønsker å sitte igjen med en minst mulig klimaoppvask etter de voksne.

Sats på sykkelvei

Da er det utrolig trist og provoserende at folk som Hagen, Steenstrup, Solberg og resten av gjengen i Bevar Parkeringen bruker så mye krefter på å bremse gode, miljøvennlige tiltak. Man kan ikke ha krav på en parkeringsplass rett utenfor døra dersom man vil bo i en av Oslos tettest befolkede bydel. Den tiden er forbi – befolkningsveksten i Oslo krever smartere løsninger.

Byrådets byruter vil være et stort løft for byens ungdom, trafikksikkerhet, luftkvalitet, helse og bymiljø. Så kjære fylkesmann – lytt til ungdommen når vi sykler gjennom Frogner lørdag formiddag. Sats på sykkel og sykkelvei.

Powered by Labrador CMS