Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Derfor fikk du ikke opp viktig bussinfo i Ruter-appen og på bussen
– Dette er selvsagt både beklagelig og uheldig, sier Ruters pressetalsperson.
En teknisk feil gjorde at nesten ingen busser i Oslo og Bærum var synlige for kunder, eller operasjonssentralen til Ruter, meldte Ruter selv i en pressemelding litt etter klokken 13.00 fredag ettermiddag, der de opplyste at de ikke fikk kontakt med bussene.
– Det jobbes for å rette feilen, men vi vet per nå ikke hva feilen skyldes og ikke hvor lenge dette vil vare, het det videre fra kollektivselskapet.
En knapp time kunne Ruters pressetalsperson, Øystein Dahl Johansen, imidlertid informere VårtOslo om at feilen var rettet.
«Så» ikke bussen
– Det som reiser med bussene vil oppleve at de ikke «ser» bussen i Ruter-appen, at ikke holdeplassinformasjonen eller skjermene i bussene er oppdaterte hvis det er forsinkelser, forklarte Dahl Johansen før feilen var rettet.
– Dette er selvsagt både beklagelig og uheldig for kunder som ikke får den reiseopplevelsen eller informasjonen de skal ha. Det er også uheldig at ikke operasjonssentralen vår får fulgt med og styrt bussflåten slik at vi kan sikre at bussen kommer når den skal, fortsatte Ruter da.
– Ingen mulighet til å informere
– De som skal reise må forholde seg til rutetabellen på holdeplass og på ruter.no. Alle skjermer og sanntidsinformasjon viser til det som er planlagt. Vi har ingen mulighet til å informere reisende om avvik fra planen, informerte Dahl Johansen før feilen var rettet.
– Feilen oppsto på noen få busser hos Unibuss torsdag ettermiddag og har gradvis blitt mer omfattende, opplyste Ruter.