Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– KI har fått en stor plass i samfunnet, og det er viktig at skolene også holder seg oppdatert og utforsker hvordan vi kan utnytte den nye teknologien på en god og trygg måte. Vi mener det derfor er viktig at alle ansatte prøver ut, utforsker og gjør seg kjent med KI, sier byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden i en pressemelding.
Osloskolen innførte tidligere i høst en egen chatbot, som er et alternativ til de kommersielle tjenestene som allerede fins. Osloskolens tjeneste lagrer ikke personopplysninger, og er et sikkert og trygt alternativ. Både ansatte og elever kan få tilgang til tjenesten.
– Målet vårt er at elever og ansatte skal være i stand til å vurdere kritisk hva slags innhold som er skapt av KI. Vi er opptatt av at alle lærere og skoleledere skal vite hva KI er og hvordan det kan brukes i opplæringen, sier Marte Gerhardsen, utdanningsdirektør i utdanningsetaten.
Kunstig intelligens
gir mange muligheter i skolen, ifølge Gerhardsen. Blant annet kan det brukes som inspirasjon
til å utvikle varierte undervisningsopplegg. Elevene
kan for eksempel bruke KI som sparringspartner i idemyldringsfasen knyttet til
skriveoppgaver i skolen, eller som analyseverktøy i arbeid med å forbedre egne
tekster.
– Vi ønsker å sikre at alle elever og ansatte i osloskolen får de samme mulighetene til å utforske kunstig intelligens. Vi ser også at KI kan være et nyttig verktøy, særlig i språkopplæringen når man skal lære seg norsk eller et annet språk. Nå er vi opptatt av å samle erfaringer fra hvordan skolene jobber med KI, sier Julie Remen Midtgarden.
Utdanningsetaten har utviklet egne retningslinjer som beskriver hvordan skolene kan jobbe med KI og hva som er viktig å være oppmerksom på ved bruk av verktøyet.
– Det er mange muligheter ved å ta i bruk KI som del av skolehverdagen, med det er også viktig å være klar over de etiske dilemmaene og eventuelle negative konsekvenser. Dette er problemstillinger lærere må diskutere sammen med elevene våre, sier Marte Gerhardsen.
– Kunstig intelligens gir utfordringer i vurderingsarbeidet, og vi jobber også med retningslinjer for hva lærere skal ta høyde for i standpunktvurderinger.