Særlig i Oslo-området har det vært mange forsinkelser på togene.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hver fjerde togpassasjer er misfornøyd. Særlig ille rundt Oslo
Forsinkelser skaper misnøye blant togpassasjerene. Hver fjerde opplever toget som lite punktlig og nesten halvparten er utilfredse med informasjonen de får.
Det viser Jernbanedirektoratets nasjonale undersøkelse av kundetilfredshet i tredje kvartal. Trolig er det ikke blitt noe bedre i fjerde kvartal, der det særlig har vært store problemer i Oslo-området.
– Det er veldig forståelig at tilfredsheten går ned når passasjerene opplever mange forsinkelser, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Vil prioritere punktlighet
– Punktlighet og visshet om å komme fram når man skal er avgjørende for at folk skal velge å reise med tog og øvrig kollektivtrafikk. Derfor har bedre driftsstabilitet høyeste prioritet i hele jernbanesektoren, sier Sletta.
Kun 40 prosent er tilfreds med håndteringen av situasjonen når toget først er forsinket. Det er derimot høy tilfredshet når togene først er i rute.