– Å bli behandlet med respekt og møtt med høflighet er viktig i møter mellom mennesker, uansett forhold, men betyr kanskje ekstra mye når du mottar en tjeneste, sier helsebyråd Marthe Scharning Lund (Ap).

Hjemmestjenestene i Oslo: Mange fornøyde mottakere - likevel grunn til bekymring  

Årets brukerundersøkelse blant brukere av hjemmetjenester i Oslo viser variasjoner blant bydelene. Spesielt ett funn på tvers av byen vekker oppsikt: – Tydelig at vi må gjøre enda mer. 

Publisert

Oslo kommune gjennomførte våren 2023 en brukerundersøkelse blant 11. 398 brukere av hjemmetjenester i Oslo. 4.296 svarte, hvilket gir en svarprosent på 38.

Tre av fire som svarte på undersøkelsen, er fornøyde med tjenestene de får. Nærmere ni av ti mener at de ansatte behandler dem med høflighet og respekt.

– Å bli behandlet med respekt og møtt med høflighet er viktig i møter mellom mennesker, uansett forhold, men betyr kanskje ekstra mye når du mottar en tjeneste. Det er gledelig at undersøkelsen viser at de aller fleste som får hjemmetjenester, opplever at de blir møtt på en god måte og er fornøyde. Jeg vil sende en stor takk til alle ansatte i hjemmetjenesten som står på hver dag for brukerne, sier byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Marthe Scharning Lund (Ap), i en pressemelding fra kommunen. 

Rom for forbedringer

Oversikten viser at brukere i bydelene Frogner og Nordstrand er mest fornøyde med hjemmetjenestetilbudet sitt. I motsatt ende finner man brukere i bydel Stovner.

    Det er et mål for kommunen at brukerne skal ha færrest mulig ansatte å forholde seg til. Nærmere tre av ti av de spurte svarte at de ikke opplevde det slik. I tillegg mente én av fire også at de ikke blir spurt om hva som er viktig for dem.

– Selv om brukerne tas på alvor og deres tjenestebehov dekkes uavhengig av hvilke ansatte det er som utfører tjenestene, er det grunn til å tro at svaret uttrykker et behov for mer kontinuitet i relasjonen til de ansatte. Dette er et viktig funn som vi allerede er i gang med å jobbe med, men det er tydelig at vi må gjøre enda mer, sier Scharning Lund.

Om brukerundersøkelsen

  • Brukerundersøkelsen om hjemmetjenester blir gjennomført med to års mellomrom. I 2023 ble den gjennomført i april og mai. Målgruppen for undersøkelsen er brukere som var 18 år eller eldre og mottok hjemmesykepleie og/eller praktisk bistand. Brukerne kunne svare digitalt eller sende inn skjemaet via post.
  • Nytt i år er at resultatene fra undersøkelsen er tilgjengelig gjennom en digital løsning som gjør det enkelt å søke opp resultater og sammenligne, for eksempel på tvers av bydel eller leverandør av hjemmetjenester.
  • Bruker– og pårørendeundersøkelser gir kommunen viktig informasjon om hvordan tjenestene oppleves, og er ett av flere verktøy som brukes i deres kvalitetsarbeid.

Kilde: Helseetaten / Oslo kommune

Gode tilbakemeldinger fra pårørende på langtidssykehjem

Pårørendeundersøkelsene fra byens langtidshjem viser også stabilt gode resultater.

– Hele 83 prosent av de spurte i tredje kvartal svarer at de er fornøyde med langtidshjemmet deres nære bor på, og 89 prosent opplever et godt samarbeid med langtidshjemmet. Videre svarer 95 prosent at de føler seg velkommen på langtidshjemmet som pårørende. Dette er resultater vi kan være stolte av, fortsetter byråden.

Pårørendeundersøkelsen for helsehus: I tredje kvartal var det færrest fornøyde med Ullern helsehus. Omvendt var flest fornøyde med Solfjellshøgda helsehus der tilsvarende tall var 71 prosent.

På grunn av endring i metoden kan man ikke direkte sammenligne disse resultatene med undersøkelser fra tidligere år. Hvis man likevel skal gjøre det, antyder resultatene en positiv utvikling over tid.

De siste tallene fra pårørendeundersøkelsene fra helsehusene viser at 64 prosent er fornøyde med oppholdet i tredje kvartal, men alle tallene fra september har ikke kommet inn enda. Resultatene følges kontinuerlig opp av Sykehjemsetaten.

Ny faktaportal for langtidshjem og helsehus

Samtidig som brukerundersøkelsen i hjemmetjenesten lanseres i ny drakt, kommer en ny faktaportal for byens sykehjem.

– Dette er et viktig grep for å løpende ta tempen på hvordan det står til i eldreomsorgen. På sikt håper jeg kommunen kan samle all denne statistikken på én og samme plattform, slik at alle som ønsker enkelt kan følge med på den løpende utviklingen. På den måten bygger vi en fleksibel og lærende organisasjon, på tvers av etater og bydeler, avslutter byråd Scharning Lund.

Hjemmetjenesteundersøkelsen for Oslo kommune i 2023 finnes her. Pårørendeundersøkelsen for helsehus og langtidshjem finnes her.

Powered by Labrador CMS