Marit Kristine Vea (V) viser til det komplekse trafikkbildet i Oslo som bakgrunn for å heve aldersgrensen på elsparkesykler.
Foto: Arnsten Linstad
Flest tenåringer til legevakten etter elsparkesykkelulykker: – 12 år er altfor lavt
I Oslo havner stadig flere 12–15-åringer på legevakten etter elsparkesykkelulykker. Overlege Henrik Siverts og byråd Marit Kristine Vea mener aldersgrensen må heves for å få ned skadetallene.
I Oslo har 15-åringer så langt i år besøkt skadelegevakten 55 ganger etter ulykker med elsparkesykkel, ifølge VG. 14-åringene kommer på andreplass med 50 besøk på skadelegevakten, mens 12- og 13-åringene også har høye tall, med henholdsvis 43 og 38 besøk.
Overlege Henrik Siverts ved Oslo skadelegevakt mener aldersgrensen bør heves fra 12 til 16 år, og sier til VG:
– Jeg ser ikke noe grunn til at man skal utrede så veldig mye. Det er bare sunn fornuft.
Siverts påpeker at unge kjører rundt i trafikken med motoriserte kjøretøy uten trafikkopplæring, og at noen ender med alvorlige skader, inkludert hodeskader som krever innleggelse.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Kristine Vea (V), støtter et høyere alderskrav:
– 12 år er altfor lavt. Det er et så komplekst trafikkbilde i Oslo, og dette viser at aldersgrensen må opp for å få skadetallene ned, sier hun til avisen.
Begge understreker behovet for rask handling for å snu trenden, samtidig som kommunen og elsparkesykkelutleierne har satt i gang tiltak for å begrense ulykker i Oslo.