Tirsdag var det barnebarn og tronarving, kronprins Haakon, sin
tur til å bli avbildet på T-banen – og det i anledning kollektivtrafikkens
150-årsjubileum i hovedstaden.
Kronprinsen tok T-banen hele veien til Majorstuen etter å ha
tatt seg god tid på besøk hos Ryen T-baneverksted, der han snakket med ansatte og fikk
se hvordan T-banevognene vedlikeholdes.
I samtale med lærlinger
Underveis på T-baneturen fra Ryen pratet Kronprinsen med to
unge lærlinger.
Annonse
19-åringene David Isaka, som er elektrikerlærling, og Lukas
Føleide-Nesse Amundsen, som er banemontørlærling, delte seterad med den
kongelige kollektivtransportreisende og fikk mulighet til å utveksle noen ord
med Kronprinsen under T-baneturen.
Banemontørlærling Lukas Føleide-Nesse Amundsen (t.v.) og elektrikerlærling David Isaka i samtale med kronprins Haakon.Foto: Kilian Munch
Begge de to ungguttene er blant totalt 38 lærlinger, fordelt på sju
fag, i Sporveien, som nylig ble kåret til «Årets lærebedrift» av Oslo kommune –
en pris som går til bedrifter som gjør en ekstraordinær innsats for
fagopplæring.
Byantikvarens Tove Solbakken fikk dessuten sagt litt
om byutviklingen i Oslo.
Det var i 1875 den første hestesporvognen begynte å gå i
hovedstaden.
I dag er det over 1,15 millioner reiser med kollektivtrafikken i Oslo-området daglig.
Birte Sjule, Anne Lindboe, kronprins Haakon og Bernt Reitan Jenssen på Ryen T-banestasjon.Foto: Kilian Munch
Før Kronprinsens ankomst, markerte Sporveien tirsdag morgen
at det nye digitale signal- og sikringssystemet, kalt CBTC (Communication-Based
Train Control), er i drift på byens T-banenett etter flere års testing og
utvikling – hvilket etter hvert vil åpne for flere T-baneavganger.
Ordfører Anne Lindboe (H), miljø- og samferdselsbyråd Marit
Vea (V), konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule, administrerende direktør i Ruter,
Bernt Reitan Jenssen, og direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, var alle på plass
for å ta imot det kongelige besøket ved ankomst på Ryen.
Kronprinsen var langt fra alene da gjennomslaget for Fornebubanetunnelen ble markert 55 meter under bakken.Foto: Kilian Munch
Det siste gjennomslaget for Fornebubanens 7,7 kilometer
lange tunnel ble også markert med Kronprinsen til stede samme dag – 55 meter under bakken på Madserud.
– Vi er stolte over og takknemlige for at Kronprinsen ønsker
å markere disse milepælene sammen med oss. Kollektivtrafikken har formet
hvordan folk lever og beveger seg siden 1875, sier Bernt Reitan Jenssen, Birte
Sjule, og Irene Måsøval i en felles uttalelse.
– Siden da har vi reist sammen, og det er vi glade for at
Kronprinsen også ønsker å gjøre denne dagen, legger trioen til.