Disse to 19-åringene fikk kongelig følge på seteraden fra Ryen til Majorstuen under den litt spesielle T-baneturen tirsdag.

Ser du hva som skjer her? Lukas (19) og David (19) fikk en opplevelse utenom det vanlige på T-banen tirsdag

Én T-banetur ble noe annerledes enn normalt tirsdag.

Publisert

Kortversjon

  • Kronprins Haakon tok T-banen for å feire kollektivtrafikkens 150-årsjubileum i Oslo.
  • Under turen ble det samtale med unge lærlinger i Sporveien, som nylig ble kåret til «Årets lærebedrift» av Oslo kommune.
  • Før T-baneturen sto besøk på Ryen T-baneverksted på programmet.
  • Kronprinsen var også med da Fornebubanens siste tunnelgjennomslag ble gjort 55 meter under bakken.

Bildet av bestefar Kong Olav som tok T-banen til Holmenkollen under oljekrisen i 1973 ble historisk.

Tirsdag var det barnebarn og tronarving, kronprins Haakon, sin tur til å bli avbildet på T-banen – og det i anledning kollektivtrafikkens 150-årsjubileum i hovedstaden.

Kronprinsen tok T-banen hele veien til Majorstuen etter å ha tatt seg god tid på besøk hos Ryen T-baneverksted, der han snakket med ansatte og fikk se hvordan T-banevognene vedlikeholdes.

I samtale med lærlinger

Underveis på T-baneturen fra Ryen pratet Kronprinsen med to unge lærlinger.

19-åringene David Isaka, som er elektrikerlærling, og Lukas Føleide-Nesse Amundsen, som er banemontørlærling, delte seterad med den kongelige kollektivtransportreisende og fikk mulighet til å utveksle noen ord med Kronprinsen under T-baneturen.

Banemontørlærling Lukas Føleide-Nesse Amundsen (t.v.) og elektrikerlærling David Isaka i samtale med kronprins Haakon.

Begge de to ungguttene er blant totalt 38 lærlinger, fordelt på sju fag, i Sporveien, som nylig ble kåret til «Årets lærebedrift» av Oslo kommune – en pris som går til bedrifter som gjør en ekstraordinær innsats for fagopplæring.

Begivenhetsrik dag

Marina Heyerdahl, som i høst ble tildelt prisen «Årets ildsjel i kollektivtrafikken 2025», sørget for øvrig for en aldri så liten historieinnføring på T-baneturen med Kronprinsen om bord.

Byantikvarens Tove Solbakken fikk dessuten sagt litt om byutviklingen i Oslo.

Det var i 1875 den første hestesporvognen begynte å gå i hovedstaden. 

I dag er det over 1,15 millioner reiser med kollektivtrafikken i Oslo-området daglig.

Birte Sjule, Anne Lindboe, kronprins Haakon og Bernt Reitan Jenssen på Ryen T-banestasjon.
Birte Sjule, Anne Lindboe, kronprins Haakon og Bernt Reitan Jenssen på Ryen T-banestasjon.

Før Kronprinsens ankomst, markerte Sporveien tirsdag morgen at det nye digitale signal- og sikringssystemet, kalt CBTC (Communication-Based Train Control), er i drift på byens T-banenett etter flere års testing og utvikling – hvilket etter hvert vil åpne for flere T-baneavganger.

Det kan du lese mer om i saken under:

55 meter under bakken

Ordfører Anne Lindboe (H), miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V), konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule, administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, og direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, var alle på plass for å ta imot det kongelige besøket ved ankomst på Ryen.

Kronprinsen var langt fra alene da gjennomslaget for Fornebubanetunnelen ble markert 55 meter under bakken.
Kronprinsen var langt fra alene da gjennomslaget for Fornebubanetunnelen ble markert 55 meter under bakken.

Det siste gjennomslaget for Fornebubanens 7,7 kilometer lange tunnel ble også markert med Kronprinsen til stede samme dag – 55 meter under bakken på Madserud.

– Vi er stolte over og takknemlige for at Kronprinsen ønsker å markere disse milepælene sammen med oss. Kollektivtrafikken har formet hvordan folk lever og beveger seg siden 1875, sier Bernt Reitan Jenssen, Birte Sjule, og Irene Måsøval i en felles uttalelse.

– Siden da har vi reist sammen, og det er vi glade for at Kronprinsen også ønsker å gjøre denne dagen, legger trioen til.

Powered by Labrador CMS