DEBATT
Her er et av forslagene til nytt bydelskart. Byrådet la frem tre ulike alternativer. I dag har Oslo 15 bydeler.
Illustrasjon: Oslo kommune
«Dagens struktur, med 15 bydeler og over 30 etater og foretak, gir komplekse styringslinjer, fragmenterte innbyggerreiser og sårbare fagmiljøer»
Byrådet foreslår å flytte flere oppgaver nærmere innbyggerne. Høringen som nå pågår om bydelsreformen er viktig, og vi ønsker innspill.
Fredrik
Gløersen stiller flere spørsmål og kommer med en rekke påstander om bydelsreformen i VårtOslo. Det er behov for å svare på noen av
disse, og avkrefte enkelte misforståelser. Først er det likevel nødvendig å
starte med bakteppet for reformen.
Oslo
står foran store utfordringer. Antallet eldre med pleiebehov øker, det blir
færre yrkesaktive per pensjonist, og økonomien blir strammere. Det betyr at vi
må levere mer for mindre, samtidig som kravene til tilgjengelige tjenester av
høy kvalitet øker.
Over
80 fagfolk fra hele kommunen har deltatt i arbeidet med utredningen. De kjenner
byen og utfordringene våre godt, og tilbakemeldingen er tydelig: Dagens
struktur, med 15 bydeler og over 30 etater og foretak, gir komplekse
styringslinjer, fragmenterte innbyggerreiser og sårbare fagmiljøer. Det svekker
evnen til å levere likeverdige tjenester.
Skal
styrke lokaldemokratiet
I
innlegget blir det hevdet at reformen bryter med prinsippet om likebehandling,
men jeg vil hevde at det motsatte er tilfelle. Likebehandling betyr ikke
identiske tjenester, men likeverdige tjenester: at alle innbyggere får tilgang
til tjenester som dekker deres behov, uavhengig av bosted.
I
dag er det for store variasjoner mellom bydelene. Likeverdige tjenester er et
viktig mål for denne reformen.
Byrådet
ønsker også en reell styrking av lokaldemokratiet. Vi har fått en rekke
tilbakemeldinger fra representanter i bydelsutvalgene, som ikke sitter med den
innflytelsen over saker i lokalmiljøet de strengt tatt bør sitte på.
Nettopp
derfor foreslår byrådet å flytte flere oppgaver nærmere innbyggerne, blant
annet innen psykisk helse, rus, bolig og nærmiljøutvikling. Denne reformen skal
styrke lokaldemokratiet gjennom flere oppgaver til bydelsutvalgene og en tydeligere
rolle for lokalpolitikerne.
Samlet
sentrum ble vurdert
I
arbeidet med kartforslagene har vi lagt en rekke kriterier til grunn, blant
annet geografi, kommunikasjonslinjer og befolkningsantall. Kriteriene er brukt
likt i hele byen, og ingen bydeler består i sin nåværende form i våre forslag.
Det
ble vurdert en samlet sentrumsbydel, men vurderingen var at den ville bli for
stor og kompleks. Men det er på samme tid viktig å si at ingen alternativer er låst.
Vi er åpne for justeringer og ønsker innspill på alle deler av kartforslagene.
Reformen
handler først og fremst ikke om navn, grenser eller kart. Den handler om
hvordan Oslo skal bli godt nok rustet for fremtiden.
Så
langt har vi mottatt en rekke svar som jeg ser frem til å lese. Det jeg kan
garantere er at de vil bli like nøye lest – uavhengig av om innspillet kommer
fra en i sentrum, øst, vest, sør eller i marka, for den saks skyld.
Målet
vårt er en reform som ruster Oslo for fremtiden, styrker lokaldemokratiet og
sikrer gode og likeverdige tjenester.