Før byrådet strammet inn antallet elsparkesykler i Oslos gater var dette et vanlig syn. Her en bussholdeplass i Schweigaardsgate.

Konkurransetilsynet: - Flere elsparkesykler bør tillates i Oslo

Konkurransetilsynet mener det er bra at Oslo vil gi færre selskaper lov til å leie ut elsparkesykler, men at en maksgrense på antall sykler er uheldig.

Publisert

— En ordning der bare tre selskaper får tillatelse til å drive utleie, vil premiere dem som kan vise til de beste løsningene, heter det i Konkurransetilsynets høringssvar til Oslo kommunes forslag om regulering av elsparkesykler.

Kommunens tak på 8.000 elsparkesykler totalt anbefaler tilsynet en ny vurdering av. De mener en maksgrense kan hindre selskapenes mulighet til å vokse.

— Bør vurdere en økning

— Konkurransetilsynet foreslår derfor at det bør vurderes å åpne for en viss økning i antallet kjøretøy over tid, sier økonom og seniorrådgiver Elisabeth Steckmest i en pressemelding.

— Det kan for eksempel skje ved at selskap som har en høy utnyttelsesgrad, får en økning i antallet sykler,

Powered by Labrador CMS