Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Styremedlem i Nordstrand Unge Høyre, Jonas Smilden Jensen, kritiserer Oslo kommunes satsing på elbusser.
Vinterens kollektivtilbud ikke har vært bra nok, men det finnes ikke en sammenheng mellom elbusser og dårlig kollektivtilbud. Oslo kan ikke gi opp sine klimaambisjoner med en gang vi møter motstand.
De første elbilene som ble kjøpt av Oslo kommune ble kjøpt av et kinesisk selskap. Disse bussene har firehjulstrekk, god ladekapasitet og har fungert fint i mange år.
Neste gang kommunen skulle gjøre innkjøp av elbusser bestemte de seg for å kjøpe busser av et annet selskap, denne gangen fra Polen. Det var her problemene begynte. Fordi det er disse bussene som har gjort livet surt for Oslos borgere i løpet av vinteren.
Ladekapasiteten var dårlig, de hadde ikke firehjulstrekk og tålte kulden generelt mye dårligere enn de tidligere elbilene.
Vi kan i etterkant diskutere om kjøpet av disse bussene var en god ide, men poenget står seg fortsatt.
Det er ingen sammenheng mellom elbusser og dårlig kollektivtransport, som Jensen antyder. Elbusser har kjørt i Oslo både sommer og vinter uten problemer i flere år. Jeg ser ingen grunn til at Oslo kommune skal stanse sin satsing på grønn kollektivtransport, tvert imot!
Elektriske busser har vært et stort framskritt når det gjelder det grønne skiftet, og de kommer til å spille en viktig rolle i fremtiden. I tillegg er det verdt å merke at alle partiene i bystyret i Oslo, bortsett fra FrP, har stilt seg bak målsetningen om å gjøre Oslos kollektivtransport utslippsfri.
Så for å oppsummere:
Jeg vil gjerne at bussen tar meg til skolen OG at Norge slipper ut litt mindre CO2. Fordi det er fullt mulig å gjøre begge deler!