Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg og bystyrekandidat Tove Gjersrud i Oslo Høyre foran cruiseskipet «MSC Poesia», som hadde snuhavn på Filipstad fredag.
Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg og bystyrekandidat Tove Gjersrud i Oslo Høyre foran cruiseskipet «MSC Poesia», som hadde snuhavn på Filipstad fredag.

– Det er fint å ville ha uteserveringer og grønne flekker der cruisehavnene nå ligger, men hvor mye kaffe skal vi kunne drikke i denne byen?

Etter at MDG forrige uke fremmet forslaget om at cruiseskip ikke lenger skal kunne legge til kai i Oslo, har det vakt flere reaksjoner. Oslo Høyre fremhever muligheten til å påvirke og at et potensielt fravær av turister vil ramme flere næringer hardt.

Publisert

Søndag ble det kjent at Miljøpartiet De Grønne (MDG) vil fjerne fasilitetene for cruiseskip i Oslo.

– Det blir helt slutt på cruiseskip i Oslo dersom MDG vinner valget, og det skal vi gjøre ved å erstatte områdene med for eksempel badeplasser, lekeplasser grøntområder og lignende tiltak som gjør byen bedre å bo i, sa Sirin Stav, miljøbyråd og førstekandidat for MDG, til VG.

Fra før av er det vedtatt at to av byens fire cruisekaier skal fjernes, mens det ikke vil bli etablert en ny cruisekai på Filipstad når området skal bygges ut. Dersom MDG får det som de vil, forsvinner også Revierkaia i Bjørvika, som da utgjør den siste gjenværende kaia. 

Forslaget har siden møtt motstand fra flere hold.

Store summer involvert

Tidligere har Venstre betegnet det som «symbolpolitikk», og heller argumentert for en differensiert havneavgift, som omfattes av ulik avgift for ulike skip. 

– Skipene som forurenser skal betale blodpris, mens de grønne skal få legge til billigere, uttalte partiets førstekandidat Hallstein Bjercke

Bystyrekandidat Tove Gjersrud i Oslo Høyre påpeker overfor VårtOslo at det er flere momenter man må ta stilling til i en slik debatt. Med henvisning til egen erfaring fra jobben som guide i Oslo, mener hun man potensielt vil gå glipp av betydelige summer. 

– Det er sant at cruiseturistene bruker mindre penger per dag enn «hotellturister», men i gjennomsnitt brukte cruisegjestene 650 kroner hver dag de var i land i 2019, etter tall fra Næringslivets Hovedorganisasjon. Pengene inkluderer ikke ekskursjoner, som blir kjøpt ombord. Man må anta at dette har gått opp. Det lyder som bittelitt, men når man ganger det med fem tusen gjester, som vi ofte har i Oslo på én dag i sesongen, noen ganger på ett enkelt skip, blir det fort penger av det, innleder Gjersrud. 

Med 2.500 passasjerer og et mannskap på nærmere 1.000 personer, legges det igjen godt med penger når mat og andre varer handles inn etter at skipet har lagt til kai, forteller Gjersrud.
Med 2.500 passasjerer og et mannskap på nærmere 1.000 personer, legges det igjen godt med penger når mat og andre varer handles inn etter at skipet har lagt til kai, forteller Gjersrud.

Videre trekker bystyrekandidaten frem en utvikling der Oslo stadig oftere velges som snuhavn, hvor passasjerer forlater skipet etter endt tur, før det deretter fylles opp igjen med nye gjester som starter på sin seilas. 

– De aller fleste som skal starte eller slutte et cruise i Oslo, tilbringer minst én natt på hotell her, enten før cruisestart eller før hjemreise. Mange tar en ekstra natt eller to også. Disse oppholdene teller ikke som «cruiseturisme», for det gjelder kun mens de er passasjerer ombord, sier Gjersrud. 

Fremhever påvirkningskraften 

Onsdag møttes Stav og byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg i Oslo Høyre til debatt i Dagsnytt 18 om tematikken. I den forbindelse mente Solberg at det fremmede forslaget «gjør miljøet en bjørnetjeneste».

– Ved å si nei til cruise i det hele tatt, så fratar vi oss muligheten til å påvirke cruiserederiene i en mer miljøvennlig retning. Vi kan stille krav, for eksempel om at de skal ha landstrøm. Vi kan stille krav om at det etter hvert burde være nullutslippsskip, sa Solberg. 

– Spørsmålet er om vi vil påvirke bransjen i riktig retning, eller om vi vil melde oss ut og av. Hvis vi kan tilby landstrøm til cruiseskipene, kan vi også stille krav til dem. Vi kan da bidra til å legge press på bransjen, samtidig som vi unngår lokale utslipp, følger Gjersrud opp. 

Hun understreker samtidig at Oslo befinner seg i en gunstig posisjon med kort gangavstand fra havn til sentrum, og som i forlengelse av det har bidratt til at Oslo med tiden har markert seg som en populær destinasjon.

– Stadig flere passasjerer velger vandreturer fremfor turer i buss. Det vil være vanskeligere dersom de uansett må fraktes inn til byen fra havna. Her møtes miljø- og næringsaspektene. Nettopp fordi de lett kan finne veien til skipet selv, velger veldig mange gjester ikke å bli med guide og eventuelt buss tilbake til skipet, men forlater gruppen i sentrum for å utforske på egen hånd. Jo mer de gjør det, desto mer penger bruker de. Hvis de var avhengige av transport tilbake til skipet, ville det bli vanskeligere, sier Gjersrud. 

Nøyaktig hvor Oslo Høyre ønsker at fergeterminalen skal være lokalisert, fremkommer ikke av partiets program.

– Skal være en raus og gjestfri by

Avslutningsvis påpeker Gjersrud at cruisegjester betyr viktig omsetning for flere næringer. 

– Det er fint å ville ha uteserveringer og grønne flekker der cruisehavnene nå ligger, men hvor mye kaffe skal vi kunne drikke i denne byen? Joda, det er mye folk på Sørenga når det er fint vær, men det er fremdeles slik at det er vanskelig å overleve for mange som driver servering og handel i Oslo. Uten cruiseturistene vil det bli enda vanskeligere, sier hun, og legger til:

– For meg handler dette i veldig stor grad om hva slags by Oslo skal være. Jeg vil at Oslo skal være en raus og gjestfri by, som ønsker alle slags turister velkommen – en by som går foran med gode eksempler på miljøfronten, og helst at det skal ha effekt globalt, ikke bare lokalt. Da kan vi ikke følge MDGs oppskrift, som er å nekte å forholde seg til virkeligheten, og å forsøke å tvinge terrenget til å passe med det veldig snodige kartet de lager seg.

 



Powered by Labrador CMS