Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
DEBATT
– Oslo Høyre kvakksalver om Kvadraturen
Høyre påstår at MDG vil stappe «75.000 biler og tusenvis av trailere» inn i Kvadraturen. At all trafikken forbundet med utenlandsfergene skal inn i kvadraturen, er rett og slett en besynderlig påstand.
I et innlegg nylig anklager Høyres James Stove Lorentzen Miljøpartiet De Grønne for «humørløs og grunnløs selvskryt». Høyre anklager MDG for selvskryt for at Kvadrauren er blitt et finere sted, men sjeldent har jeg sett et sånt selvmål.
Nå har det seg slik at vi i MDG faktisk har grunn til å være stolte av det vi har fått til i Kvadraturen, og det er ikke takket være Høyre.
Først som sist: Oslo Høyre skal ha skryt for særlig en ting da de under Michael Tetzchners ledelse fikk ferdigstill Festningstunnelen. Den gjorde at vi ble kvitt motorveien som gikk over den flotte sjøsiden av Rådhuset. Men der, for nå 30 år siden, stoppet det litt opp for Høyre.
Uten rot i virkeligheten
Høyres Stove Lorenzen farer med to slags hovedpoenger i sin forargelse over vår «selvskryt». Det ene er at de påstår at de har jobbet for å få på plass 10.000 boliger i kvadraturen.
Frem til 2015, da vi overtok styringen, så vi få spor av ønsker om boliger og byliv i Kvadraturen fra Høyre. Men nå, når de er i opposisjon, finner de det stadig vekk lett å love eller foreslå både det ene og det andre uten rot i virkeligheten.
Vi i MDG jobber målrettet med å gjøre kvadraturen til et mer attraktivt område, stein for stein. Nå har antallet som bor i dette området økt med 75 prosent, butikkene har blitt mer mangfoldige, det har blitt mindre biltrafikk, sykkelstier, flere uteplasser, lekeplasser, fortausservering og byliv.
En besynderlig påstand
Høyres andre hovedpoeng er påstanden om at vi vil stappe «75.000 biler og tusenvis av trailere» inn i Kvadraturen. En må spørre seg hvorvidt Høyre og James Stove Lorentzen kjenner Kvadraturen særlig godt? Kanskje er det lenge siden han var der sist?
Vi har gått med på å samle utenlandsfergene ved Vippetangen, i stedet for å ha de spredt på Fillipstad og andre steder. Vi tror det er lurt å samle disse fergene, om vi i det hele tatt skal ha dem.
Men at trafikken forbundet med utenlandsfergene skal inn i Kvadraturen er rett og slett en besynderlig påstand. Det vil si, påstanden rimer kanskje nogenlunde for Høyre, all den tid de har vært mot nær sagt alle trafikkbegrensninger i Oslo, i sentrum og i Kvadraturen.
Biltrafikken fra en fergeterminal på Vippetangen skal selvsagt ikke inn i et av Bilfritt Sentrums kjerneområder, de skal (og vil) gå rimelige direkte til riksvegnettet like ved Vippetangen
Lånte fjær
Vi vil fortsette å utvikle Kvadraturen til et levende og attraktivt område for bolig og næringsliv. Høyre har ikke nevnt Kvadraturen med et eneste ord i sitt program for Oslo.
Tvert imot ønsker Høyre eksplisitt at fotgjengere, lekende barn, og syklister skal måtte dele gater med bilen. Det har de vist gang på gang i så godt som alle trafikkbegrensende arbeider dette byrådet har jobbet med de siste 8 årene.
Til slutt - Høyres tidligere finansbyråd i Oslo, nå direktør i Sparebankstiftelsen DNB, anklager MDG for å pynte oss med lånte fjær fordi vi blant annet trakk frem arrangementet «Verdens kuleste dag» som noe vi synes er flott i Kvadraturen.
Poenget var selvsagt ikke å ta æren for dette arrangementet. Den æren skal særlig Sparebankstiftelsen ha. Poenget er at slike arrangementer vil vi ha mer av. Det vet jeg vår politikk har bidratt til.