I dag er det umulig for to møtende trikker å passere hverandre ved C.J. Hambros plass uten at en av dem står stille. Foto: Arnsten Linstad

Bystyret haste-vedtok 500 millioner for raskere trikk gjennom sentrum

Publisert

Oslos politikere klarte i går på rekordtid å svi av nær 500 millioner kroner for å få trikken raskere gjennom byen.

— Egentlig er det uforsvarlig å bruke så mye penger på så kort tid uten at vi har satt oss godt nok inn i saken. Men jeg forstår også at forsinkelser kan bli dyrt.

Det sa Hermann Kopp (H) da samtlige partier unntatt Frp gikk inn for å bruke en halv milliard kroner på nye skinner, bedre avløp og nytt veidekke på strekningen fra Tinghuset og C.J. Hambros plass, forbi Tullinløkka i sentrum.

500 millioner kroner skal gi raskere trikketrase, bedre avløp og bedre gatedekke fra C.J. Hambros plass og forbi Tulinløkka i sentrum. Foto: Arnsten Linstad

— Forsinkelser vil koste over ti millioner

Høyres miljø- og samferdselspolitiker Hermann Kopp er 81 år, Oslos eldste folkevalgte og møtte i bystyret for første gang i 1971. I går var han med på det som trolig er den raskeste politiske saksbehandlingen i Høyre-veteranens politiske karriere

Oppgraderingen av skinnene og gatestrekningen fra Tinghuset og forbi Tullinløkka må settes i gang nå for å unngå kostbare forsinkelser, var beskjeden fra det rødgrønne byrådet.

— Denne gangen blir Høyre med på reisen fordi vi ser at forsinkelser blir enda dyrere. Men jeg lurer egentlig på hvor mange av bystyrets medlemmer som egentlig har lest alle dokumenter i denne saken, sa Kopp fra talerstolen i rådhuset.

— Dette er et stort puslespill

— Jeg skal selvsagt sørge for at lignende saker kommer tidligere til bystyret neste gang. Dette er et stort puslespill i trikkesatsingen, og den første i en lang rekke saker om oppgradering av trikken som kommer til bystyret, sa miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) fra bystyrets talerstol.

— Men hvis gravingen ved Tullinløkka forsinkes av vinteren blir det anslagsvis 10-12 millioner kroner dyrere. Derfor er jeg glad for at bystyreflertallet vedtar saken så raskt.

Dette er et stort puslespill i trikkesatsingen, sier samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Arnsten Linstad

Trikker skal kunne passere hverandre i fart

I dag er det umulig for to møtende trikker å passere hverandre ved C.J. Hambros plass uten at en av dem står stille.

Dette forsinker svært mange av trikkene som passerer over det som kalles Nordre kollektivstreng i Oslo sentrum. Derfor må skinnene ved Tinghuset graves opp og det skal anlegges nye og bredere trikke-traseer.

I tillegg vil vann- og avløpsetaten skifte ut rør langs hele strekningen, og bymiljøetaten oppgraderer asfalt og gatestein. Samlet sett blir kostnadene opp mot 500 millioner kroner.

— Vil ikke satse på trikk

Fremskrittspartiet var eneste parti som delvis gikk i mot bevilgningen på 500 millioner kroner til oppgradering av Nordre kollektivstreng.

— Vi stemmer for oppgradering av selve gate-strekningen, men mener det er unødvendig å bruke 128 millioner kroner av den halvmilliarden på trikk, sier Tommy Skjervold (Frp) til VårtOslo.

— Trikke-satsingen finansieres av Oslo-pakke 3 og innebærer økte satser for bilistene gjennom bomringen. Det kan ikke Frp være med på. Vi er enige i at kollektivtrafikk med t-bane og buss skal satses på, men trikken er for dyr og lite effektiv.

Powered by Labrador CMS