Et av de viktigste spørsmålene vil være om Oslo skolemuseum skal fortsette å befinne seg på Møllergata skole. – Det tar kort tid å rive ned og lang tid å bygge opp! tror tidligere byantikvar Janne WIlberg.Foto: Oslo skolemuseum og Morten Lauveng
– En historisk dårlig idé å legge ned skolemuseet på Møllergata skole
Skolesektoren er stor og betydningsfull. Den foreslåtte nedskjæringen som rammer Oslo skolemuseum kan på kort sikt virke økonomisk besnærende, men vil få store langsiktige konsekvenser for skolehistorien i Oslo og i Norge.
Janne WilbergJanneWilbergJanne WilbergJanne Wilberg er tidligere byantikvar i Oslo
Publisert
Annonse
Annonse
Byrådet har foreslått å legge ned Oslo skolemuseum fra 2026.
Innsparingen er bagatellmessig i forhold til verdiene som er i spill.
Den, for
mange litt ukjente perlen av et museum, er landets viktigste skolemuseum og
dessuten bærer av den nasjonale fortellingen om skoleutviklingen i Norge.
Skolesektoren utgjør en viktig del av den kommunale historien, og selv
om museet er lite, har det en tilsvarende viktig rolle som formidler av norsk
skoles utvikling i både Kristiania/Oslo og på landsbasis.
Det er dessuten det
nærmeste vi kommer et skolebygningsmuseum i Norge.
Og blant offentlige bygg i
Norge er skoler den største kategorien – med hele befolkningen som
nedslagsfelt.
Annonse
Forbilde for resten av Norge
De fleste er ikke klar over hvor formende hovedstaden har vært for
skolens utvikling i hele Norge – fra 1700-tallet og framover; både pedagogisk,
skolepolitisk og når det gjelder selve skolebyggeriet. Møllergata skole utgjør «det
moderne skolebyggeriet mor» og dannet forbilde for skoleutbyggingen ellers i
landet.
Skolegården på Møllergata.Foto: Cornelius Poppe / NTB
Derfor er det ikke tilfeldig at museet befinner seg i denne
skolen, som altså er en av de viktigste i landets skolehistorie og utgjorde det
administrative sentrum for osloskolen gjennom flere tiår.
Oslos skolebyggeri utgjorde også den suverent største kommunale
byggeaktiviteten fra 1850-1950.
Kommunal bygningsforvaltning samt bygge- og
plansaksbehandling ble utviklet og profesjonalisert nettopp med utgangpunkt i denne
periodens store behov for nye skoler.
Skolens samfunnsmessige betydning er i
det hele tatt omfattende og favner temaer som folkehelse, likestilling,
demokratiutvikling og integrering.
Viktig for hukommelsen vår
I dag
er Oslo skolemuseum et veletablert, velrenommert og veldrevet museum som
samler, bevarer og formidler osloskolens historie.
Museet fungerer både som en
lokal og nasjonal kunnskapsbank og er en levende arena for historieformidling,
enten du går i 5. klasse, er innvandrer som skal lære om norske forhold, er
lærerstudent eller har en generell interesse for skole og skolehistorie.
Derfor
er Oslo skolemuseum rett og slett en viktig aktør i bevaringen av vår
kollektive hukommelse.
I en verden hvor ytringsfrihet og historiekunnskap er
under press trenger vi i særlig grad å bevare historien og se sektorenes lange
linjer.
Utrolig nok ingen informasjon
Kristiania skolemuseum ble etablert på Møllergata skole i
1900. Museet ga råd og veiledning for undervisningsmateriell, utviklet selv
slikt utstyr og arbeidet for å få bygget opp et nasjonalt skolemuseum.
Dette så
dagens lys i 1921 gjennom etableringen av Norsk skolemuseum, som besto av en
materialsamling og bibliotek, begge deler lokalisert i Møllergata skole.
I 1964 ble dokumentasjonsavdelingen og biblioteket skilt ut
fra materialsamlingen og etablert under navnet Norsk Pedagogisk Studiesamling som
del av Universitetsbiblioteket. Men i 2000 ble NPS nedlagt og samlingen delt
mellom flere.
Utrolig nok finnes det ingen dokumentasjon som underbygger
hvorfor man gjennomførte denne nedbyggingen av NPS.
Det har blant annet medført
at en del materiale har kommet på avveie, som eksempelvis de antatt eldste
skoletegningene i samlingen, knyttet til Kristiania fra omkring 1800.
En jenteklasse sitter pent ved pultene på Folkeskolen ved Møllergata skole, med lærer. Fra 1925, akkurat hundre år siden.Foto: NTB-arkiv
Oppsplittingen og den manglende struktureringen av materialet
har vanskeliggjort skoleforskningen, men i 2023 igangsatte faktisk Universitetsbiblioteket
et digitaliseringsprosjekt for å gjøre samlingene tilgjengelige.
Dette viser at
pilen er i ferd med å snu og at man igjen begynner å se betydningen av de
pedagogiske samlingene.
Ingen tok ansvar
Men hva skjedde med materialsamlingen inkludert Kristiania
skolemuseum og som ikke ble overført til Norsk Pedagogisk studiesamling? På
grunn av plassmangel ble museet nedlagt i 1970. Problemet var at ingen ville ta
ansvar for samlingen.
Her spilte førstekonservator ved Norsk Folkemuseum,
Carsten Hopstock en viktig rolle. Så å si bak ryggen på sin sjef, altså
Folkemuseets direktør, var han i ferd med å motta tre lastebillass med
museumsgjenstander da dette ble oppdaget.
Det endte med at ett lass fikk bli
mens to hele lastebillass med skolemateriell fra helt tilbake til 1700-tallet
ble kjørt på søppelfyllingen.
Det tredje lasset danner grunnstammen i dagens skolemuseum,
og altså fortjenstfullt reddet av Hopstock.
Elever på besøk får oppleve en skoletime anno 1910.Foto: Oslo skolemuseum
Sterke krefter på 1990-tallet bidro til å reetablere Oslo
skolemuseum i 2000, et museum som forener ideene fra det gamle museet med
moderne museumstankegang og formidlingskonsepter.
Vil være en ulykke
Et museum av denne typen er ikke bare en samling gjenstander,
men en levende arena for formidling av skolehistorie og pedagogiske
nyvinninger. En gjentakelse av den gamle nedleggelseshistorien vil være en
ulykke både for Oslo og resten av landet.
Nå er situasjonen heldigvis en annen enn i 1970, en slik
avhending er mer regulert. Nedleggelse av et offentlig museum er en lang
prosess som involverer opprinnelige eiere av gaver gitt til museet med muligheter
for eventuell tilbakeføring.
Og dersom en annen institusjon skal overta gjenstandene og
driften vil det innebære at gavene skal forvaltes i henhold til givers
intensjon, eksempelvis stilles ut eller ivaretas slik at det kommer samfunnet
til god. Dersom dette ikke fører frem, kan det bli aktuelt med salg i henhold
til fastsatte regler.
Denne prosessen er tids- og ressurskrevende og forutsetter
dessuten museumsfaglig kompetanse.
Oslo skolemuseum ligger inne på Møllergata skole og blir mye besøkt av andre skoler.Foto: Oslo skolemuseum
Kostnadene må på bordet
Ettersom begrunnelsen for nedleggelsen er økonomisk, er det
relevant å spørre om det er regningssvarende å igangsette en slik prosess.
Dersom man kommer til at avhending eller overføring av museet
til andre institusjoner er det rette, bør det i det minste foreligge en plan og
et budsjett for prosessen slik at politikerne kan sammenligne dette med
kostnadene ved å beholde museet i skolesektoren.
Museets personale er jo
dessuten ansatt i Oslo kommune, med de økonomiske forpliktelsene dette har for
kommunen.
Dersom man velger en løsning med overføring av museet til
andre institusjoner, bør det foreligge tilsvarende estimater for kostnadene dette
vil medføre for kommunen – på kort og lang sikt.
Ingen museer kan i dag påta
seg et nytt, stort ansvar uten at det følger med midler.
Et av de viktigste spørsmålene vil dessuten være om museet
skal fortsette å befinne seg på Møllergata skole eller flyttes.
Museets historiske tilknytning til Møllergata og
tilretteleggingen der for museumsdrift tilsier at det bør bli værende.
Dessuten
har et skolemuseum et naturlig hjem i nettopp i en gammel skole.
Skolesektoren er stor og betydningsfull. Den foreslåtte
nedskjæringen som rammer Oslo skolemuseum kan på kort sikt virke økonomisk besnærende,
men vil få store langsiktige konsekvenser for skolehistorien i Oslo og i Norge.
Jeg oppfordrer beslutningstakerne til å ta et valg basert på
historieforståelse og respekt for kompetansen som kommunen faktisk har bygget
opp gjennom mange år til en suksesshistorie.
Det tar kort tid å rive ned og lang tid å bygge opp!