Voi-sjef Christina Moe Gjerde vil gjerne gjøre transporten forbi Helsfyr enklere, men da må dagens maks-tall på elsparkesykler vekk, sier hun.Foto: Voi
Friskt utspill fra Voi: – 4000 ekstra elsparkesykler kan løse utfordringene på Helsfyr
Voi-sjefen etter byrådens redegjørelse i bystyret: – Om byråden vil ha ekstra elsparkesykler i gatene for å løse utfordringene på Helsfyr, så skal hun få det. Men da må hun legge fra seg det statiske makstaket på 8000.
I bystyrets spørretime i går måtte byråd for miljø- og
samferdsel, Sirin Hellvin Stav, svare for seg om kaoset som har oppstått etter
at T-banen stengte ved Helsfyr. Her listet byråden opp en rekke tiltak for
bedring, blant annet at elsparkesykkelselskapene er oppfordret til å ha ekstra
elsparkesykler i det berørte området.
Ifølge Voi-sjefen er dette et tiltak som ser fint ut på
papiret, men som ikke fungerer i praksis med dagens regulering.
– Om byråden vil ha ekstra elsparkesykler i gatene for å
løse utfordringene på Helsfyr, så skal hun få det. Men da må hun legge fra seg
det statiske makstaket på 8000, åpne opp for at tilbudet følger den faktiske
etterspørselen, og øke kapasiteten med 4000 elsparkesykler, sier Voi-sjef Christina Moe
Gjerde.
Voi er i dag en av tre elsparkesykkelfirmaer i Oslo. De har en tredel av markedet.Foto: Henrik Sandåker Tangen
– Uhensiktsmessig grense
Annonse
Situasjonen som nå utspiller seg på Helsfyr og videre
østover er et godt eksempel på hvorfor et dynamisk tak på antallet
elsparkesykler er hensiktsmessig.
– Med dagens grense kan vi ikke sette inn ekstra
elsparkesykler, vi kan kun flytte de vi har fra et sted til et annet. Øker vi
kapasiteten ved Helsfyr, så reduserer vi tilbud og tilgjengelighet andre steder
i byen, konstaterer Moe Gjerde.
– Slik situasjonen er nå frykter jeg at den alternative
transportmetoden folk vil velge gjennom sommeren og utover høsten blir bilen. For
de tusenvis av reisende som har fått reisehverdagen snudd på hodet, vil det
bety mye om byråden åpner opp for å la oss bidra mer, mener Moe Gjerde.