Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Det ble en krevende start på vinteren, og vårt viktigste ansvar i en slik situasjon er kundene våre, fastslår pressevakt Benjamin Øveraas i Ruter til VårtOslo.
Den første snøværsdagen denne vinteren på mandag ble krevende for både busser og biler, kjørende og reisende.
For Ruter, som er administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet, innebar dette opptil halvannen times forsinkelser på deres ruter, i tillegg havnet leddbusser både i grøfta og på tvers over veien etter å ha sklidd av veien enkelte steder.
– Vi har hatt en gjennomgang av mandagen, og årsakene til utfordringene er et sammensatt bilde, sier Ruters pressevakt videre.
– Det er meldt nytt snøfall torsdag, og til det jobber vi med å forberede oss enda bedre, sammen med bussoperatører og de som er ansvarlige for brøyting og vedlikehold av veier, understreker Øveraas videre.
Fra midnatt av har Meteorologisk institutt gjeldende gult farevarsel for Oslo med forventning om mellom 5 til 15 centimeter snø det neste døgnet.
Pressevakten minner videre om at Ruters reisegaranti gjelder:
– Det betyr at dersom man blir mer enn 20 minutter forsinket fordi kollektivtrafikken ikke var i rute, kan man søke om å få dekket alternativ transport inntil 750 kroner.
Antallet refusjonskrav etter mandagens forsinkelser, var per onsdag på 700, ifølge Ruter.
Onsdag ettermiddag sendte Ruter ut en pressemelding der de ber reisende være forberedt på at snøværet kan føre til forsinkelser når snøen daler ned torsdag.
«Selv om både Ruter og de ansvarlige for veivedlikehold er forberedt, kan det oppstå forsinkelser og innstillinger i kollektivtrafikken. Ruter oppfordrer derfor reisende til å beregne god tid», heter det i pressemeldingen.
Ruter understreker at det vil bli opplyst om eventuelle avvik på deres nettsider og i Ruter-appen.