Biler passerer en bomstasjon ut av Oslo på E18 ved Bygdøy. Et utvalg har sett på det framtidige inntektsgrunnlaget i bomringene. Utvalget har utarbeidet anslag på hvordan inntektene i bomringene kan bli påvirket av blant annet endringene i bilpark og bilbruk fram mot 2030. Rapporten blir overrakt samferdselsministeren mandag.
Foto: Heiko Junge / NTB
Klimaetaten mener fossilbiler bør betale mye mer
Bensin- og dieselbiler må betale mye mer i bompenger hvis målet om 95 prosent utslippskutt i 2030 skal nås, mener Klimaetaten i Oslo kommune.
Etaten mener økningen i forliket om Oslopakke 3 ikke er stor nok, skriver NRK. De har beregnet klimaeffekten av sju ulike innretninger av bompengesystemet.
I opplegget som er nærmest å nå klimamålene betaler dieselbiler 85 kroner per passering i rushtiden. Det er dobbelt så mye som Oslopakke 3-avtalen legger opp til og nesten tre ganger så mye som i dag.
De anbefaler også at elbiler ikke betaler mer enn 25 prosent av det fossilbiler gjør. I forliket betaler elbiler rundt halvparten.