DEBATT
    
    
        Vi er av den oppfatning at Kongshavn har de beste forutsetningene for utenriksfergene, sier Elise Caspersen i Miljøstiftelsen Zero.
        Foto: Knut Neerland
    
    – Zero har ikke usynlige bindinger til næringslivet i forbindelse med utenriksfergene
    - Zero jobber for klimasaken og mener Kongshavn er den beste havna for utenriksfergene.
        
 
                        
                        
                        
                        
                        
    
    
    
Bitten Forsudd stiller i sitt innlegg i VårtOslo spørsmål om
det er usynlige bindinger til næringslivet som gjør at Miljøstiftelsen Zero har
engasjert seg i plasseringen av utenriksfergene.
Det stemmer ikke. Zero jobber for klimasaken og for
løsninger som tar oss til et samfunn uten klimagassutslipp. 
- Kongshavn har best forutsetning
Vi mener utenriksfergene må anløpe en havn som muliggjør
nullutslippsdrivstoff, fortsatt godstransport på utenriksfergene og trafikkløsninger
som fortrinnsvis kombinerer sjø- og togtransport fremfor veg. 
    
    
Vi er i dag av den oppfatning at Kongshavn har de beste
forutsetningene for dette, men etterlyser et bedre kunnskapsgrunnlag for klima
i beslutningsgrunnlaget. 
Ønsker godstransport på sjøen
Spørsmålet om lokalisering av utenriksfergene handler ikke
om utbygging av Kongshavn eller ikke, slik det kommer frem i Aftenposten, men
om hvilke rammer utenriksfergene får i tiden som kommer. 
Zero mener det er
viktig å tilrettelegge for at vi beholder godstransport vi i dag har på sjøen
og samtidig tilrettelegger for at den kan bli utslippsfri. 
Zero søker samarbeid og dialog med ulike parter i samfunnet,
også de vi er uenige med. Det har vi gjort i denne saken.