DEBATT
Vi er av den oppfatning at Kongshavn har de beste forutsetningene for utenriksfergene, sier Elise Caspersen i Miljøstiftelsen Zero.
Foto: Knut Neerland
– Zero har ikke usynlige bindinger til næringslivet i forbindelse med utenriksfergene
- Zero jobber for klimasaken og mener Kongshavn er den beste havna for utenriksfergene.
Bitten Forsudd stiller i sitt innlegg i VårtOslo spørsmål om
det er usynlige bindinger til næringslivet som gjør at Miljøstiftelsen Zero har
engasjert seg i plasseringen av utenriksfergene.
Det stemmer ikke. Zero jobber for klimasaken og for
løsninger som tar oss til et samfunn uten klimagassutslipp.
- Kongshavn har best forutsetning
Vi mener utenriksfergene må anløpe en havn som muliggjør
nullutslippsdrivstoff, fortsatt godstransport på utenriksfergene og trafikkløsninger
som fortrinnsvis kombinerer sjø- og togtransport fremfor veg.
Vi er i dag av den oppfatning at Kongshavn har de beste
forutsetningene for dette, men etterlyser et bedre kunnskapsgrunnlag for klima
i beslutningsgrunnlaget.
Ønsker godstransport på sjøen
Spørsmålet om lokalisering av utenriksfergene handler ikke
om utbygging av Kongshavn eller ikke, slik det kommer frem i Aftenposten, men
om hvilke rammer utenriksfergene får i tiden som kommer.
Zero mener det er
viktig å tilrettelegge for at vi beholder godstransport vi i dag har på sjøen
og samtidig tilrettelegger for at den kan bli utslippsfri.
Zero søker samarbeid og dialog med ulike parter i samfunnet,
også de vi er uenige med. Det har vi gjort i denne saken.