Abildsø-elever demonstrerte mot skolenedleggelse før et bystyremøte i Rådhuset tidligere i høst. Foto: Arnsten Linstad
Abildsø-elever demonstrerte mot skolenedleggelse før et bystyremøte i Rådhuset i fjor høst.

Utdanningsetaten tabbet seg kraftig ut: Bestilte skoleendring på Abildsø som ikke er vedtatt

En bestilling fra utdanningsetaten til Oslobygg slo fast at Abildsø skole skulle omstruktureres. Stikk i strid med hva bystyret har bestemt.

Publisert

Kortversjon

  • Utdanningsetaten bestilte omfattende endringer ved Abildsø skole.

  • Bystyret hadde imidlertid utsatt en slik omstrukturering av Abildsø skole.

  • Både Rødt og Frp reagerte på at utdanningsetaten ikke fulgte bystyrets vedtak.

  • Skolebyråd Julie Remen Evensen (H) toner ned etatens tabbe og kaller det "en inkurie". Hunsier feilen nå er rettet.

Brevet er signert en avdelingsdirektør i utdanningsetaten og er sendt til det kommunale foretaket Oslobygg. En formulering i brevet kan tolkes som en bestilling på å sette i gang varig omstrukturering av Abildsø skole:

"I skolebehovsplanen 2026-2045 er det vedtatt å omstrukturere Abildsø skole til en 2-parallell barneskole med flerbrukshall."

- Klarte ikke å lese

Problemet er imidlertid at bystyret aldri har vedtatt en slik omstrukturering av Abildsø skole. 

Det er fått både Frp og Rødt til å reagere overfor utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

Rødt-politiker Jorunn Folkvord er særdeles syrlig i kommentar parret med skriftlige spørsmål hun har stilt byråden.

- Avdelingsdirektøren var aktiv i hele prosessen med skolebehovsplanen, men har tydeligvis ikke klart å lese vedtakene som ble gjort, skriver Folkvord.

Det var mye støy og uro rundt skjebnen til Abildsø skole under behandling av skolebehovsplanen for Oslo i fjor høst og frem til den endelige vedtaket rett før jul.

Svart på hvitt: Utsatt

Barn og foresatte demonstrerte mot nedlegging av skolen. Og til slutt vedtok bystyret å bremse utdanningsetaten og Høyre/Venstre-byrådet med følgende vedtak:

"Beslutning om eventuell omstrukturering av Abildsø til ren barneskole utsettes tidligst til plan for spesialgrupper og særskilte AKS-tilbud er klar, eller til neste ordinære skolebehovsplan."

Med andre ord har utdanningsetaten enten gitt blaffen i bystyrets vedtak, eller i vanvare satt i gang feilaktig skoleendring ved Abildsø.

Virkeligheten setter imidlertid en effektiv stopper for utdanningsetatens "eskapader" på Abildsø.

I hovedstadens byparlamentariske system er bystyret er Oslos høyeste myndighet. Byrådet er en slags "byregjering" og fungerer som den utøvende ledelsen, og skal gjennomføre bystyrets vedtak.

Bystyret bestemmer

Utdanningsetaten ligger under byråd for utdanning, og er dermed pliktig til å følge bystyrevedtak til punkt og prikke.

Det er blant annet dette som har ført til en rekke spørsmål fra Rødt-politiker Folkvord til skolebyråd Remen Evensen.

Folkvord spør blant annet om byrådet har sjekket om flere deler av skolebehovsplanen er tolket feil.

Rødt-politikeren lurer også på hva Oslobygg har fakturert utdanningsetaten så langt, og om skolebyråden har tillit til at utdanningsetaten kan gjennomføre bystyrevedtaket riktig.

- Ikke intensjonen

Men viktigst av alt er Folkvords spørsmål ved det som rokker ved hele lokaldemokratiet i Oslo:

- Har utdanningsetaten anledning til å se bort fra bystyrets vedtak og sette i gang prosesser basert på egne oppfatninger?

- Utdanningsetaten har ikke anledning til å fravike bystyrets vedtak, og det var heller ikke intensjonen her, svarer skolebyråd Julie Remen Midtgarden.

Høyre-politikeren med øverste ansvar for utdanningsetaten kaller formuleringen i brevet til Oslobygg "en inkurie".

En inkurie betyr en forglemmelse, glipp eller uoppmerksom feil. Altså at noe skjedde utilsiktet eller ble oversett. 

- Feilen er rettet

Med andre ord toner Remen Midtgarden ned utdanningsetatens bestilling til Oslobygg om endringer ved Abildsø skole.

- Prosessen som ble igangsatt var ikke i strid med bystyrets vedtak, selv om det må erkjennes at vedtaket ble gjengitt feil i brevet, skriver skolebyråden.

Ifølge Remen Midtgarden er brevet som ble sendt med bestillingen ment er for å sikre fremdrift og et godt, oppdatert beslutningsgrunnlag før et endelig bystyrevedtak.

- Det er sendt et presiserende brev til utdanningsetaten, g etaten har korrigert sin bestilling til Oslobygg. Feilen i gjengivelsen av bystyrevedtaket er nå rettet, skriver Julie Remen Midtgarden.

Powered by Labrador CMS