– Helsebyråden må dra til Uranienborghjemmet for å møte beboere og pårørende, mener Jon Reidar Øyan (Ap).

– Det gjør dypt inntrykk å lese at eldre sulter på sykehjem i Oslo

– Det virker ikke som helsebyråden forstår alvoret ved Uranienborghjemmet, sier Ap-politiker Jon Reidar Øyan.

Publisert

Kortversjon

  • Pårørende ved Uranienborghjemmet varsler om grov vanskjøtsel av beboere.

  • De beskriver blant annet at beboere sulter, legges tidlig og at sykehjemmet har uforsvarlig lav bemanning.

  • Smartlegen overtok drift av Uranienborghjemmet fra kommunen i fjor. Selskapet avviser alle påstandene i varselet fra de pårørende.

  • Ap og SV er kritiske til at helsebyråd Oluf Ulseth (H) ikke møter beboere, pårørende og ansatte. Partiene krever også at Ulseth er åpen om tilsyn som er ført etter privatisering av sykehjemmet.

Arbeiderpartiets helsepolitiker i bystyret, Jon Reidar Øyan, er dypt rystet over varsler fremmet av pårørende ved Uranienborghjemmet.

VårtOslo omtalte som første avis varslene sent tirsdag kveld. I et åpent brev beskriver pårørende grov vanskjøtsel av beboere ved sykehjemmet.

Tidlig legging

– Hvis bare noe av det som omtales i varselet er riktig, så er det ikke sånn vi skal ha det på sykehjemmene våre i Oslo, sier Ap-politiker Øyan.

De pårørende beskriver blant annet hvordan beboere ved Uranienborghjemmet ikke får kveldsmat og at de legges like etter klokken 20.

Det hevdes også at bemanningen på nattevakter er uforsvarlig lav, at helsefaglig personale erstattes med ansatte uten relevant kompetanse og at det har vært nedbemanning det siste året.

– Det gjør dypt inntrykk å lese varsel fra beboerne og de pårørende om at eldre sulter på ett av våre sykehjem, sier Øyan.

Uranienborghjemmet var kommunalt drevet frem til mai i fjor. Så ble det privatisert av Høyre/Venstre-byrådet.

Avviser påstandene

Det siste året er sykehjemmet blitt drevet av Smartlegen AS, som har en kontrakt med Oslo kommune

Smartlegen avviser de pårørendes påstander om vanskjøtsel og mener driften er forsvarlig. Den private omsorgsleverandøren hevder Uranienborghjemmet har økt bemanning etter overtakelsen fra kommunen. 

Smartlegen skriver i en e-post til VårtOslo at det ikke er gjennomført kutt i tjenester eller mattilbud, og at bemanningsnorm og pasientsikkerhet ivaretas. 

Selskapet peker på en ny organisering for å frigjøre mer tid til beboerne ved Uranienborghjemmet, men erkjenner at endringene kan oppleves krevende i en overgangsfase.

Les hele svaret fra Smartlegen:

"Vi har en solid og kompetent ledergruppe på Uranienborg. Ny daglig leder begynte i mai og ny kvalitetsleder begynte i juni. Ledergruppen jobber samlet og dedikert for å skape et godt arbeidsmiljø og trygge arbeidsforhold for de ansatte, og for å gi beboerne våre gode øyeblikk og en trygg hverdag."

"Det vil være manko på helsepersonell i årene fremover, og det er nødvendig å tenke nytt rundt oppgavedeling og organisering. På lik linje med for eksempel Tåsenhjemmet, så har vi innført en modell som sikrer rett kompetanse på rett plass. Her er det smartverten som tar seg av alle praktiske oppgaver og måltider, slik at helsepersonell får mer tid til beboerne."

"Det kan være krevende å endre måten man jobber på, og det kan ta tid å både akseptere at endringer er nødvendig eller å lære seg hvordan den nye arbeidshverdagen skal fungere. Vi er midt i denne implementeringen på Uranienborg."

"Etter overtakelse har vi økt bemanningen på sykehjemmet. Dette i form av flere årsverk og antall ansatte på vakt. Sykehjemsetaten følger oss opp på dette. Det har ikke vært nedskjæring i bemanning eller på andre områder på sykehjemmet."

"Alle ansatte har opprettholdt sitt lønnsnivå. Ansatte som begynte etter overdragelse følger tariff i NHO med Sykepleierforbundet eller Fagforbundet, men vi har valgt å gi like tillegg uavhengig. Altså er det kun én lønnspolitikk på sykehjemmet, hvor alle følger Oslo kommunes tillegg og lønnsnivå."

"Sykehjemsetaten innfører pasientvarslingssystem med digitalt tilsyn ved alle sykehjemmene i Oslo. Uranienborg startet opp tidligere i år. Vi følger gjeldende bemanningsnorm, på lik linje med øvrige kommunale sykehjem. Pasientsikkerheten ivaretas gjennom faste og hendelsesbaserte digitale tilsyn, supplert med fysiske tilsyn ved behov."

"Systemet gir økt sikkerhet gjennom varsling av hendelser – dersom en beboer faller ut av sengen eller det oppstår andre avvik, blir ansatte varslet. Uten et slikt system ville slike hendelser i større grad vært avhengig av ordinære tilsynsrunder for å bli oppdaget."

"Vi er ikke kjent med enkelte av påstandene vedr. mat, men vil gå nærmere inn i det. Det er ikke kuttet ned på verken matbudsjett eller antall måltider. Hver enkelt avdeling står fritt til å bestille og servere det de ønsker. Vi har en rutine for måltidsopplevelser som beskriver dette, som også innebærer at beboerne har valgfrihet i middagsmenyen."

  • Lederne har ansvarsområder på tvers av etasjer, nøyaktig på samme måte som da sykehjemmet var kommunalt.

  • Fysioterapitjenesten er uendret etter overdragelse.

  • Vaktmester er på huset tre dager per uke. Dette tilbudet er uendret etter overdragelse.

  • Renholdstjenesten er uendret etter overdragelse.

"Vi synes det er leit at vi ikke har kommunisert dette bedre til beboere og pårørende, og at de sitter med opplevelser vi ikke står for. Vi har invitert til møte og dialog, og følger opp tilbakemeldingene punkt for punkt. Vi vil iverksette tiltak i dialog med pårørende, beboere, ansatte og vernetjenesten."

Svarer ikke på spørsmål

Onsdag morgen kontaktet VårtOslo byrådsavdelingen for helse og oversendte flere skriftlige spørsmål til Oslos ferske helsebyråd Oluf Ulseth (H).

Oluf Ulseth (H) tiltrådte som ny helsebyråd i forrige uke.  Foto: Arnsten Linstad
Oluf Ulseth (H) tiltrådte som ny helsebyråd i forrige uke.

Spørsmålene omhandlet blant annet om Ulseth er trygg på at Smartlegens drift er forsvarlig, om sykehjemsetaten har gjennomført uanmeldte tilsyn ved Uranienborghjemmet og om byrådsavdelingen har sett eller mottatt tilsynsrapporter etter privatiseringen.

VårtOslo stilte også helsebyråden spørsmål om fjerning av kveldsmat og tidlig legging av beboere er i tråd med kontrakten det borgerlige byrådet og kommunen har inngått med Smartlegen.

Ingen av spørsmålene er besvart av helsebyråden.

I stedet fikk VårtOslo følgende e-post fra Ulseths kommunikasjonsrådgiver, Tonje Bruun:

"Du kan sitere helsebyråd Oluf Ulseth (H) på dette: Påstandene om tilstanden ved Uranienborghjemmet er bekymringsfulle. Jeg har bedt sykehjemsetaten undersøke påstandene og forventer at etaten og Smartlegen følger opp. Det skal være god pleie og omsorg på sykehjemmene i Oslo, og kvalitet i eldreomsorgen er et viktig satsingsområde for byrådet."

– Det holder ikke

Jon Reidar Øyan reagerer kraftig på det han mener er helsebyrådens manglende håndtering av de alvorlige varslene ved Uranienborghjemmet.

– Det virker ikke som den nye helsebyråden har forstått alvoret i denne saken, sier Ap-politikeren til VårtOslo.

Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson i bystyret mener helsebyråd Oluf Ulseth snarest må møte beboere og pårørende ved Uranienborghjemmet.

– At helsebyråden har bedt sykehjemsetaten følge opp er en selvfølge, men det holder ikke, sier Øyan.

– Jeg mener at helsebyråden må dra opp til Uranienborghjemmet. Der må han ta et møte og en alvorsprat med ledelsen. Men han må også ta et møte med ansatte og de tillitsvalgte alene, sier han.

– Må møte beboerne

– Oluf Ulseth må også ta initiativ til å møte beboerne og de pårørende som har sendt denne alvorlige bekymringsmeldingen. Bekymringsmeldingen er svært alvorlig og urovekkende. Svaret fra Smartlegen er ikke nok til at vi kan la det ligge med det, sier Ap-politikeren.

SVs helse- og sosialpolitiske talsperson i bystyret, Attia Mirza Mehmood, er også kritisk til hvordan helsebyråd Oluf Ulseth har håndtert de alvorlige varslene mot Smartlegen og Uranienborghjemmet.

– Dette er svært alvorlige varsler som må tas på største alvor. Helsebyråden må sørge for en grundig og uavhengig gjennomgang av forholdene som beskrives, sier SV-politikeren.

Mehmood peker på det samme som VårtOslo etterlyser fra helsebyråden:

Hva slags tilsyn har kommunen og sykehjemsetaten ført med Uranienborghjemmet etter at det borgerlige byrådet privatiserte driften i fjor.

Hvor mange uanmeldte tilsyn har det vært? Det svarer altså ikke helsebyråden på når VårtOslo spør.

– Det må være full åpenhet om tilsyn, avvik og oppfølging, sier Attia Mirza Mehmood til VårtOslo.

– Når pårørende føler seg nødt til å gå offentlig ut med slike bekymringer, holder det ikke at driftaktøren Smartlegen AS selv avviser kritikken, sier SVs helsepolitiske talsperson i bystyret.

Powered by Labrador CMS