SALT inviterer til arrangementer ute og inne, samt grill og bålhygge hele sommeren.Foto: Paal Ritter Schjerven
Plan- og bygningsetaten stenger SALT på dagen
Plan- og bygningsetaten stenger kulturarenaen SALT på Langkaia med umiddelbar virkning. Årsaken er alvorlige mangler ved brannsikkerhet og rømningsforhold, som ble avdekket under en besiktigelse tidligere denne uken.
Plan- og bygningsetaten og Oslo brann- og redningsetat var på besiktigelse ved SALT den 23. juni. Tilsynet kom etter at etatene hadde mottatt en bekymringsmelding.
Funnene fra befaringen gjør at plan- og bygningsetaten mener det ikke kan dokumenteres at det er trygt å samle et stort antall mennesker på området slik forholdene er i dag.
– Jeg er bekymret for sikkerheten til både ansatte og besøkende på SALT. Derfor ser vi ingen annen mulighet enn å stenge stedet umiddelbart, sier etatsdirektør Vera Houck i en pressemelding.
SALT avbildet tirsdag denne uken.Foto: Ingri Valen Egeland
Flere alvorlige funn
SALT åpnet i 2016 som et midlertidig prosjekt med en planlagt varighet på to år. Siden den gang har området blitt utvidet med nye aktiviteter, bygg og konstruksjoner.
Ifølge plan- og bygningsetaten har området gradvis blitt tettere utbygd og tilrettelagt for et stort antall besøkende. Det stiller høyere krav til at sikkerheten er forsvarlig ivaretatt.
Under besiktigelsen ble det blant annet avdekket at publikumsområdene grenser til flere aktive byggeplasser uten tilstrekkelig avskjerming. Etaten mener dette innebærer en sikkerhetsrisiko både for publikum som oppholder seg på området og ved en eventuell evakuering.
Tilsynet avdekket også forhold som etaten mener kan få alvorlige konsekvenser ved brann.
En eventuell brann i lagerområdet kan spre seg til terrassedekket over, fordi konstruksjonen mangler nødvendige brannskillende egenskaper. Rømningsveier fra nedre plan leder dessuten ut i et byggeplassområde der materialer og verktøy innsnevrer ferdselsarealet.
Det manglet også skilting som viser hvor personer skal bevege seg ved evakuering.
PRIDE har en av sine hovedscener på SALT.Foto: Paal Ritter Schjerven
Ny paviljong uten brukstillatelse
Plan- og bygningsetaten opplyser også at det pågår oppføring av en ny paviljong på området. Arbeidet er søknadspliktig, og det er ikke gitt tillatelse til å ta paviljongen i bruk.
Paviljongen kan derfor ikke brukes før nødvendig tillatelse foreligger. Ifølge etaten var heller ikke den nye byggeplassen tilstrekkelig sikret.
– Sikkerheten må alltid være ivaretatt
Plan- og bygningsetatens samlede vurdering er at eksisterende rømningsforhold ikke er oppgradert i tråd med brannkonseptet fra juli 2025. Etaten mener også at det mangler et helhetlig og systematisk arbeid med sikkerhet.
– Sikkerheten til alle som besøker SALT må være ivaretatt. Etter vårt tilsyn er det ikke grunnlag for å si at den er det, sier Houck.
Hun sier at etaten må ta ansvar når grunnleggende sikkerhetsprinsipper ikke er ivaretatt.
– Når grunnleggende sikkerhetsprinsipper ikke er ivaretatt på SALT, må etaten ta sitt samfunnsansvar og bidra til å hindre at folk ferdes på utrygge steder. Vi synes selvsagt at det er leit, men konsekvensen av å ikke ta slike ubehagelige grep, kan bli fatale. Dette er et populært tilbud for byens befolkning, men sikkerheten må alltid være ivaretatt, sier Houck.