- FrP stemte som eneste parti mot planen da saken gikk i Oslo bystyre for ett år siden, sier Camilla Wilhelmsen (Frp). Foto: Stig Rune Pedersen / Lokalhistoriewiki
– Vi i FrP mener Sykkelplanen er en vanvittig sløsing med offentlige midler
Flertallet i bystyret ønsker å fjerne 120 parkeringsplasser for å lage sykkelveier i Gyldenløves gate, til tross for stor, lokal motstand.
Under denne ukens behandling i samferdsels- og miljøkomiteen gikk både AP, SV, MDG, Rødt og Venstre inn for å etablere sykkelvei i Gyldenløves gate. Det betyr at vi allerede nå vet utfallet, før saken behandles i bystyret.
Dette flertallet ønsker å fjerne 120 parkeringsplasser for å lage sykkelveier, til tross for stor, lokal motstand.
Gyldenløves gate har ligget inne i plan for sykkelveinett i mange år. Denne planen er detaljert helt ned på gatenivå, og Gyldenløves gate er klart og tydelig oppført som en av åtte byruter. FrP stemte som eneste parti mot planen da saken gikk i Oslo bystyre for ett år siden.
Annonse
Jeg tror at det hadde vært en større mulighet for endring på dette tidspunktet, dersom de lokale partigruppene da hadde vært på banen.
Sløsing av midler
Sykkelveinettet har en prislapp på 13,5 milliarder kroner. Vi i FrP mener dette er en vanvittig sløsing med offentlige midler, i en by der mange andre behov bør prioriteres. Vi mener at sykkelveier bør bygges der det trengs, ikke i rolige områder uten spesielle utfordringer for de som sykler.
Den omfattende sykkelveiutbyggingen er sløsing med penger, synes Camilla Wilhelmsen. Kart: Asplan Viak
Jeg har bedt om å få byrådets kostnadsoverslag for å etablere sykkelvei i Gyldenløves gate. Byråd Arild Hermstad forsøker å bortforklare det store beløpet på 24 millioner kroner med at det også blant annet skal asfalteres.
Det siste er vel og bra, men man kunne kommet langt lengre med 24 millioner uten å bygge sykkelvei. Vi i FrP ville ha brukt pengene fornuftig, til oppgradering av hullete og skjeve fortau som finnes overalt på Frogner. Da ville nærmiljøet blitt tilgjengelig for alle.